گزارش مسكن گزین؛

کلاه قاضی روی میز شورایعالی محیط زیست

کلاه قاضی روی میز شورایعالی محیط زیست به گزارش مسکن گزین، شمارش معکوس برای بهره برداری از آزاد راه اصفهان- شیراز درحالی شروع شده که قطعه سوم این پروژه برای عبور از پارک ملی کلاه قاضی محل مناقشه سازمان محیط زیست و وزارت راه است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها- ندا سپاهی: مبحث کلاه قاضی حالا روی میز شورایعالی محیط زیست است تا برای عبور آزاد راه اصفهان- شیراز از قلب پارک ملی و سرنوشت پناهگاه حیات وحش تصمیم بگیرد.
این روزها پاسخ مسؤلان استانی و مقامات عالی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این پروژه در این جمله خلاصه می شود که گزارش های فنی و زیست محیطی جهت بررسی در شورایعالی محیط زیست ارسال شده است و در جلسه این شورا که احتمالا در شهریور برگزار گردد در مورد عبور آزاد راه و پارک ملی کلاه قاضی تصمیم گیری خواهد شد.
پیش تر مشاور وزارت راه و شهرسازی انتخابهای مختلفی برای عبور دادن آزاد راه از پارک ملی کلاه قاضی عرضه کرده بود که مورد مخالفت سازمان محیط زیست قرار گرفت. با کنار رفتن رضا اقتدار مدیرکل دفتر امور زیستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و استعفای سرپرست جدید این دفتر طی سه ماه گذشته، معلوم نیست که کدام گزینه ها در مورد عبور آزاد راه از پارک ملی کلاه قاضی مورد تأیید این سازمان برای طرح در شورایعالی محیط زیست قرار گرفته است.

این در حالیست که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی تیرماه سال جاری در مسافرت به استان فارس از افتتاح رسمی ۶ قطعه این پروژه در هفته پایانی شهریور سال جاری اطلاع داده است.
در همین ارتباط خبرنگار مهر کوشید تا با علیرضا صلواتی مجری طرح های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان گفتگو کند اما وی در مورد جزئیات پروژه آزاد راه در ارتباط با پارک ملی کلاه قاضی حاضر به پاسخگویی نشد.
اما مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان هم در مورد پروژه آزاد اصفهان شیراز به مهر می گوید: افتتاح ۶ قطعه آزاد راه در حوزه استان فارس خواهد بود و شامل ۳۰ کیلومتر قطعه سوم در استان اصفهان نیست و شاید این قطعه سال آینده به بهره برداری برسد.
قطعه سوم آزاد راه اصفهان- شیراز، بزرگراه می شود؟
قطعه سوم آزاد راه اصفهان- شیراز که تحت عنوان کنار گذر شرق اصفهان از آن نام برده می شود همان قطعه ای است که حدود چهار کیلومتر آن با قلب پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی تلاقی دارد و مجری طرح های وزارت راه و شهرسازی حتی می کوشد تا این قطعه از پروژه آزاد راه اصفهان - شیراز به صورت بزرگراه راه اندازی شود. کنارگذر شرق از محدوده آرامستان باغ رضوان شهر اصفهان شروع می شود و به طول ۳۰ کیلومتر تا سه راهی مبارکه ادامه خواهد یافت و از آنجا به آزاد راه اصفهان شیراز متصل می شود.
نیمه مرداد سال جاری سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با عبور آزاد راه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی اظهار داشت که اگر عملیات اجرایی قطعه سوم آزاد راه اصفهان - شیراز در استان کُند شده به علت مسائل محیط زیستی و مجوزها بوده است اما حالا چندین گزینه همچون گردشگری طبیعت در این پروژه آزادراهی برای عبور از پارک کلاه قاضی دنبال می شود و گزارش های فنی جهت بررسی به تهران رفته و درحال پیگیری است.

تعدیل تبعات عبور آزاد راه از پارک ملی کلاه قاضی با راه اندازی تونل
در همین پیوند احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار مهر می گوید: ما با گزینه راه اندازی تونل برای عبور آزاد راه از کلاه قاضی موافق هستیم چونکه تونل تبعات این پروژه را تعدیل می کند.
وی می افزاید: جلساتی که سال قبل در استانداری اصفهان در اینباره برگزار شد نتایج مناسبی داشت چونکه تا قبل این جلسات به این جمع بندی رسیده بودند که آزاد راه به صورت روگذر از پارک ملی عبور کند و در آنجا پیشنهاد دادیم برای مسیری که در این پروژه برای عبور آزاد راه انتخاب شده امکان عقب نشینی از داخل پارک تا مرز منطقه وجود دارد.
ما با گزینه راه اندازی تونل برای عبور آزاد راه از کلاه قاضی موافق هستیم چونکه تونل تبعات این پروژه را تعدیل می کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این که با اصلاح طرح اولیه حدود ۹۰ هکتار دیگر از اراضی پارک ملی کلاه قاضی آزاد شده و پروژه آزاد راه به منتهی الیه محدوده مرز پارک ملی منتقل شده است، می گوید: این امر گام مثبتی بود و شاید اگر ورود نمی کردیم مجری طرح آزادراه، پروژه را در همان مسیر پیشنهادی اول اجرا می کرد؛ حتی روی طرح پیشنهادی اول خیلی کار شده بود ولی پافشاری محیط زیست سبب شد که پروژه آزاد راه از داخل منطقه عقب نشینی کند و به نزدیکی خط لوله گاز برود و باید توجه داشت که بیش تر از این عقب نشینی طرح امکان پذیر نیست چونکه باید حریم ۴۰۰ متری خط لوله گاز هم رعایت شود.
لاهیجان زاده اضافه می کند: در مورد ارتفاعی که زیستگاه اصلی کَل و بُز است پیشنهاد دادیم که آزاد راه از آن قسمت با تونل عبور کند که البته مباحث های فنی زیادی دارد و مشاور همه گزینه ها را استخراج کرد که یکی از این گزینه ها اینست که مسیر ورود و خروج آزاد راه کامل تونل باشد و گزینه دیگر اینست که فقط در زیستگاه تونل راه اندازی شود که طول تونل در دو گزینه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ متر متفاوت می باشد و هزینه هر دو گزینه مشخص شده است که البته هزینه طرح در مقایسه با طرح روگذر که نهایی شده بود، چند برابر می شود ولی پذیرفتند که گزینه راه اندازی تونل هم در کنار گزینه اول قرار بگیرد و در شورایعالی محیط زیست برای آنها تصمیم گیری شود.

وی می گوید: پیشتر قرار بود که طرح با یک گزینه (روگذر) به شورایعالی محیط زیست فرستاده شود اما حالا با ۲ گزینه همچون راه اندازی تونل به شورایعالی خواهد رفت تا مصوبه بگیرد.
کریدور حیات وحش کلاه قاضی در خطر نابودی
همچنین علی رضایی مشاور محیط زیست پروژه آزاد راه کنار گذر شرق اصفهان به خبرنگار مهر می گوید: راه گریزی نیست که این آزاد راه یا از داخل یا حاشیه پارک ملی رد شود اما اگر داخل تونل باشد بسیار برای تردد حیات وحش بین زیستگاه های پارک ملی اهمیت دارد.
رضایی می افزاید: جاده قدیمی و فعلی اصفهان- شیراز که راه اندازی شد کریدورهای حیات وحش را نابود کرده و از بین برده است و الان هم تلفات خیلی بالایی دارد اگر جاده دیگری به آن اضافه شود و بدون راه اندازی تونل یا روگذر باشد تلفات را بازهم بالا می برد.
وی ادامه می دهد: تاکید ما روی راه اندازی تونل است اما کارفرما و مجری پروژه هم قرار بود ایده ای پیاده کنند که این پروژه تا بهارستان آزاد راه باشد و پس از بهارستان تا گردنه لاشتر و دوراهی مبارکه بزرگراه شود و در ادامه باردیگر آزاد راه شود چونکه قوانین بزرگراه ساده تر است و حتی گزینه ای مطرح بود که مسیر رفت بزرگراه از داخل پارک ملی و مسیر برگشت از جاده فعلی لاشتر وصل شود.
ارزیابی زیست محیطی پروژه در صورت مجوز شورایعالی محیط زیست
پیش تر رضا اقتدار مدیرکل پیشین دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست هم در این رابطه اعلام نمود که پروژه راه اندازی جاده جدید در پارک ملی کلاه قاضی مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی است؛ یعنی پیش از این که گزارش ارزیابی محیط زیستی آن تهیه شود، باید ببینیم این پروژه شورایعالی حفاظت محیط زیست مصوبه بگیرد یا نه. اگر در این شورا مجوز اجرای آن صادر شد، می توانیم اثرات محیط زیستی آنرا ارزیابی و به اجرای پروژه کمک نماییم. اگر شورایعالی حفاظت محیط زیست این پروژه را تصویب نکند، اصلاً وارد فضای ارزیابی نمی شویم.
تاکید ما روی راه اندازی تونل است اما کارفرما و مجری پروژه هم قرار بود ایده ای پیاده کنند که این پروژه تا بهارستان آزاد راه باشد و پس از بهارستان تا گردنه لاشتر و دوراهی مبارکه بزرگراه شود
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، حالا سرنوشت پارک ملی کلاه قاضی و حیات وحش آن به تصمیم شورایعالی محیط زیست بستگی دارد و دوستداران محیط زیست امید دارند که این شورا ناجی میراث طبیعی کلاه قاضی باشد. ضمن این که سازمان حفاظت محیط زیست ابزارهای قانونی را در اختیار دارد که به فرض تصویب پروژه آزاد راه در شورایعالی حفاظت محیط زیست، مجری پروژه را ملزم به اجرای تمهیدات حفاظت محیط زیست کند. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با بیشتر از ۴۷ هزار هکتار وسعت سال هاست بدلیل جاده کشی، بهره برداری معدن و ایجاد سکونتگاه های شهری آرامش و امنیت خویش را از دست داده است.


منبع:

1402/06/05
13:00:34
5.0 / 5
283
تگهای خبر: امنیت , بهره برداری , جاده , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک