به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نخستین پانل همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیك با عنوان نقش بخش خصوصی و دولتی در تولید مراكز لجستیك تصریح كرد: با عنایت به اینكه بنادر مدرن امروزی، صرفاً به جای اینكه تغییردهنده مد حمل و نقل باشند، حلقه های زنجیره یكپارچه جهانی لجستیك هستند. وی اضافه كرد: به عنوان مراكز لجستیك نیاز است سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینكه مصداق تفكیك سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در بنادر كشور به صورتی است كه زیرساخت های بندری و حوضچه های آرامش، موج شكن ها و اسكله توسط بخش دولتی انجام می شود، اظهار داشت: در مقابل، روبناها، تجهیزات و پس كرانه ها برای توسعه مراكز لجستیكی و توزیع و فعالیت های در برگیرنده ارزش افزوده، توسط بخش خصوصی قابل تأمین است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی این مدل از مدیریت بنادر را مدیریت صاحب خانه ای عنوان كرد و اظهار داشت: این مدل رویكرد ما برای مشاركت بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری و تولید مراكز لجستیكی در بنادر است كه به عنوان مثال، ترمینال كانتینری در فاز ۳ بندر شهیدرجایی توسط بخش خصوصی انجام می گردد. راستاد خاطرنشان كرد: تا كنون ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر كشور صورت گرفته است و ۳ هزار میلیارد تومان دیگر هم پیش رو قرار دارد. همینطور علاوه بر آن، امكان جذب بیشتر سرمایه تحت عنوان برنامه های توسعه ای بنادر هم وجود دارد.