مدیر آبفار سنندج؛

تنها فاضلاب یك روستا وارد سد وحدت سنندج می گردد

تنها فاضلاب یك روستا وارد سد وحدت سنندج می گردد مسكن گزین: سنندج - مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان سنندج اظهار داشت: 51 روستا در حوزه آبریز سد وحدت سنندج قرار دارند اما تنها فاضلاب یك روستا وارد سد می گردد.


بهنام اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: فاضلاب روستای سراب قامیش وارد سد می گردد كه ساخت تصفیه خانه برای آن برنامه ریزی شده و كار مكان یابی، نقشه و مشخصات هم با هزینه 300 میلیون ریال انجام شده است.
وی اضافه كرد: روستای حسین آباد یكی دیگر از روستاهایی بود كه فاضلاب آن وارد سد می شد كه با به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه آن در اواخر سال 96، تا اكنون اولویت آب و فاضلاب روستایی ساخت تصفیه خانه روستای سراب قامیش باشد.
اسلامی با اشاره به اینكه برای تصفیه خانه حسین آباد و شبكه فاضلاب داخلی روستا 40 میلیارد ریال هزینه شد، تصریح كرد: برای ساخت تصفیه خانه سراب قامیش هم نیاز به 20 میلیارد ریال اعتبار است.
وی خاطرنشان كرد: مابقی روستاهای حوزه آبریز سد وحدت از 33 كیلومتر تا 2 كیلومتر با مخزن سد فاصله دارند البته بیشتر این روستاها در فاصله دور قرار می گیرند و پیش از رسیدن به مخزن جذب خاك می شوند.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان سنندج افزود: خیلی از روستاهای نزدیك تر به سد هم جمعیت بسیاری كمی دارند همچون «عیسی در» كه در 2 كیلومتری مخزن سد قرار دارد كه نزدیكترین روستا پس از سراب قامیش با 10 خانوار است كه فاضلاب تولیدی این روستا با عنایت به دبی كم نیمی از مسیر را طی نكرده جذب خاك می گردد.
اسلامی روستای «ماموخ» در فاصله چهار كیلومتری سد و با 29 خانوار را یكی دیگر از روستاها اعلام نمود و اضافه كرد: اطلاعات موجود را شركت آب و فاضلاب سنندج در اختیار دیگر دستگاه ها قرار داده و كاملا آمادگی داریم رسانه ها یا دیگر ارگان های مرتبط را به بازدید اطراف سد ببریم.
معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست كردستان چندی قبل گفته بود فاضلاب 54 روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد سدهای تامین آب شرب 2 شهر سنندج و بانه می گردد.
حمیدی با اشاره به اینكه 10 روستا از 51 روستایی كه وارد سد وحدت سنندج می شوند نزدیك تر به سد هستند، افزوده بود: فاضلاب روستای سراب قامیش با 500 خانوار به صورت مستقیم وارد سد می گردد اما فاضلاب دیگر روستاها به صورت غیر مستقیم وارد سد می گردد.
سد مخزنی وحدت (قشلاق) بر روی رودخانه قشلاق در در فاصله 20 كیلومتری شمال سنندج در راه جاده سقز، روی كوه های منطقه ساتله و تیرگرا احداث شده است. دریاچه پشت این سد 11 كیلومتر درازا دارد و وسعتی معادل 934 هكتار را در بر می گیرد.
سد قشلاق سنندج دارای حجم مخزن 215 میلیون مترمكعب و تراز آن یك هزار و 543 متر بوده و حجم آب آن 50 میلیون مترمكعب است.
90 درصد آب شرب شهر سنندج از همین سد و 10 درصد هم از چشمه ها و آب های زیرزمینی تامین می گردد.
6108/9102


1397/05/25
21:13:49
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک