وزیر راه و شهرسازی:
عبور ۲۰ میلیون تن بار از شرق و ۱۵ میلیون تن از غرب خزر هدف ایران است
به گزارش مسکن گزین، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران برنامه عبور بار ترانزیتی از دریای خزر را تا 2030 با تأکید بر توسعه زیرساخت ها و تجارت دنبال می کند.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه در پانل تامین مالی زیرساخت های حمل ونقلی کشورهای محصور در خشکی در ترکمنستان اظهار داشت: این جلسه تخصصی با مشارکت کشورهای محصور در خشکی و ترانزیتی، فرصتی کلیدی برای همگرایی و تقویت زیرساخت های حمل و نقل منطقه ای فراهم نمود.
وی اضافه کرد: این جلسه مهم می تواند سکوی پرتابی برای تحقق اهداف توسعه ای و افزایش تجارت ترانزیتی میان این کشورها باشد.
صادق در ادامه اظهار داشت: ابتدا از برگزاری این جلسه تخصصی که قدمی مهم برای تقویت اتصالات حمل ونقلی و همگرایی کشورهای محصور در خشکی با کشورهای ترانزیتی است، قدردانی می کنم. این جلسه می تواند به عنوان نقشه راهی برای گسترش زیرساخت های ترانزیتی و حمل و نقل این کشورها عمل کند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل پایدار و تاب آور نیازمند زیرساخت های مناسب می باشد. بدین جهت طراحی شبکه زیرساخت های منسجم و پیوسته میان کشورهای خشکی بست و ساحلی، از یک سو و به کارگیری روش های سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های مذکور خصوصاً روش مشارکت عمومی- خصوصی از طرف دیگر، زمینه های تقویت پیوندهای حمل ونقلی میان کشورهای خشکی بست و ترانزیتی را فراهم می آورد.
وی اضافه کرد: ایران اهدافی چون عبور ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی از شرق دریای خزر تا سال ۲۰۲۸ و ۱۵ میلیون تن کالا از غرب دریای خزر تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. تحقق این اهداف، انسجام زیرساخت های منطقه و تقویت تجارت و ترانزیت را به همراه خواهد داشت.
صادق با اعلان اینکه در اولویت برنامه های کلان ایران، گسترش زیرساخت های حمل ونقلی در راهگذرهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد، اظهار داشت: پروژه های مهمی همچون اتصال ریلی شلمچه-بصره، بندر چابهار به مرز سرخس، خط آهن رشت-آستارا و سرخس به چشمه ثریا درحال پیشرفت است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تکمیل این پروژه ها به کشورهای خشکی بست امکان می دهد با سرعت و هزینه کمتر به بنادر خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ایران همین طور اقداماتی مانند اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی و راه اندازی مسیر ریلی به افغانستان را انجام داده که ظرفیت زیرساختی منطقه را تقویت کرده و دسترسی کشورهای محصور در خشکی به بازارهای جهانی را راحت می کند.
وی اضافه کرد: با موقعیت جغرافیایی ممتاز، دسترسی به آب های آزاد، ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده، ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن، ۱۶ بندر تجاری با ظرفیت ۳۰۰ میلیون تن و ۲۶ پایانه مرزی، ایران آمادگی دارد ظرفیتهای خودرا با کشورهای خشکی بست به اشتراک بگذارد و در تحقق اهداف برنامه های عمل آلماتی، وین و آوازه نقش سازنده ای ایفا کند.
صادق اضافه کرد: همچنین، امکان همکاری لجستیکی در بنادر چابهار، شهید رجایی و سایر بنادر ایران برای این کشورها برقرار است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان، از دولت ترکمنستان و دبیرخانه سازمان ملل برای برگزاری این جلسه قدردانی و اظهار امیدواری کرد نتایج آن به تقویت همکاریهای حمل ونقلی و ترانزیتی منطقه منجر شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب