هدف گذاری ترانزیت ۸ میلیون تن بار ریلی امسال
به گزارش مسکن گزین، مدیرعامل راه آهن با اعلان اینکه سال قبل حدود 5 تن بار بین المللی ریلی جابه جا شد، اظهار داشت: پیش بینی ما برای امسال رسیدن به 8 میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش 60 درصدی خواهیم بود.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه، ۱۲ خرداد) در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای نشست وزرای حمل و نقل اکو و ابتکار ایران برای تسهیل و توسعه ترانزیت بین المللی، اظهار داشت: اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو از روز گذشته (۱۱ خرداد) و امروز (۱۲ خرداد) در تهران اجرا شد. این اجلاس بالاترین نهاد تصمیم گیری در عرصه حمل و نقل میان کشورهای عضو اکو شمرده می شود و عمدتا موضوعات در رابطه با حمل و نقل منطقه ای در آن بررسی می شود.
وی اضافه کرد: در این اجلاس، کارشناسان ارشد طی روز نخست با لطمه شناسی عملکرد گذشته، پیشنهادهایی برای پیشرفت همکاریهای حمل ونقلی میان کشورهای عضو ارائه کردند. خوشبختانه در این دوره نیز با تغییر رویکرد برخی کشورها، تصمیمات خوبی برای تسهیل روابط حمل ونقلی گرفته شد که این امر می تواند به افزایش ترانزیت بار میان کشورهای منطقه منجر شود.
ذاکری با اشاره به تاکید اجلاس بر دیجیتال سازی اطلاعات، اضافه کرد: تصمیم بر آن شد که روند دیجیتال سازی داده ها با قوت ادامه یافته و سامانه ای یکپارچه برای انتقال داده ها بین کشورهای عضو ایجاد شود.
وی اظهار داشت: زمانی که اطلاعات مربوط به بار، مبدا، مقصد و نوع کالا قبل از رسیدن به مرز در اختیار گمرک قرار گیرد، سرعت عبور از مرز بالا رفته و پروسه ترانزیت تسهیل می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: این مساله طی سالیان اخیر مطرح بوده، اما حال قدمهای عملیاتی تری دراین خصوص برداشته شده است. به عنوان مثال، در مرزهای سرخس و رازی، داده های مربوط به بار حداقل سه روز قبل از رسیدن به مرز بین کشورها تبادل می شود، درحالیکه در دوره های گذشته، اطلاعات در همان روز ورود کالا منتقل می شد.
وی اضافه کرد: این پیشرفت ها نتیجه زحماتی است که طی چند سال اخیر در عرصه حمل و نقل بین المللی انجام شده و فقط محدود به تصمیمات همین اجلاس نیست. با این وجود، بازهم برخی مشکلات در تبادل بموقع اطلاعات وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری های دقیق و مشترک برای رفع آن ها است.
مدیرعامل راه آهن در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: در بیانیه پایانی اجلاس، بر ضرورت تکمیل کریدور شرق به غرب، خصوصاً اتصال مسیر ریلی ایران و ترکیه از مرند تا چشمه ثریا در داخل خاک ایران و از چشمه ثریا تا کارس در خاک ترکیه، تاکید شد. این حلقه گمشده یکی از موانع افزایش ظرفیت ترانزیت در این راه است که در صورت تسریع در تصمیم گیری و اجرای آن، آثار مثبت بلندمدتی در عرصه حمل و نقل منطقه ای خواهد داشت.
۳ عامل مهم برای ترانزیت کالا
وی با اشاره به اهمیت تسهیل پروسه ترانزیت در سه مرحله مبدا، زمان سیر و تحویل غائی کالا، اظهار داشت: به عنوان نمونه، اگر باری از ترکمنستان وارد شود، در نهایت باید در بندری مانند بندرعباس یا بندر شهید رجایی به گیرنده غائی تحویل داده شود. برای تجار، جمع زمانی این سه بخش بسیار اهمیت دارد.
ذاکری اضافه کرد: بار ترانزیتی از سرخس تا بندرعباس طی ۴ تا ۷ روز جابه جا می شود، همین طور باید کل پروسه از مبدا تا مقصد غائی با دقت بررسی و بهینه سازی شود. هم اکنون، برنامه ریزی قطارهای ترانزیتی با اولویت ویژه ای به انجام می رسد تا ترانزیت در کشور افزایش یابد و جایگاه و موقعیت ایران در کریدورهای بین المللی تثبیت شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی های سالیان اخیر در عرصه ترانزیت، اظهار داشت: قدمهای مثبتی در سالهای قبل برداشته شده اما بازهم نیازمند لطمه شناسی دقیق تر برای کاهش زمان انتقال هستیم. به عنوان مثال، در بندر شهید رجایی مشکلاتی در عرصه تخلیه و انتقال بار به کشتی ها وجود داشته که منجر به اتلاف زمان و نارضایتی مشتریان می شد.
جهش ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۴
ذاکری اضافه کرد: موفقیت در حمل بارهایی مانند گوگرد در سال گذشته، نتیجه هماهنگی مؤثر میان سازمان بنادر، راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت های حمل و نقل بود که سبب افزایش قابل توجه حجم ترانزیت کشور شد. همین طور در سال ۱۴۰۳، در مجموع حدود ۵ میلیون تن بار بین المللی شامل بار ترانزیتی، وارداتی و صادراتی جابه جا شد. پیش بینی ما برای امسال رسیدن به ۸ میلیون تن است که با تحقق آن، شاهد جهش ۶۰ درصدی خواهیم بود؛ امیدواریم که موانع و مشکلات جدیدی ایجاد نشود.
مدیرعامل راه آهن درباب سرعت سیر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: سرعت فعلی حرکت بارهای ترانزیتی حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت است، اما اگر کل پروسه از مبدا تا مقصد را درنظر بگیریم، این عدد حدود ۴ تا ۵ کیلومتر بر ساعت است که شامل تمامی مراحل حتی بارگیری توسط صاحبان کالا می شود.
میانگین جهانی ترانزیت ریلی ۳۸ کیلومتر بر ساعت است
این مقام مسئول اضافه کرد: این میزان فاصله قابل توجهی با میانگین جهانی دارد که حدود ۳۸ کیلومتر بر ساعت است و ما باید تلاش نماییم خودرا به این استاندارد جهانی نزدیک نماییم.
متوسط عمر لکوموتیوها بالای ۳۰ سال است
وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف، باید به بررسی جامع وضعیت فعلی راه آهن و چالش های آن بپردازیم. مهم ترین گلوگاه ما در یک دهه اخیر، موضوع لکوموتیوها و کشنده ها بوده است. عمر متوسط لکوموتیوهای موجود بالای ۳۰ سال است و تا آن زمان که این مشکل با مشارکت بخش خصوصی رفع نشود، افزایش عملیاتی سرعت سیر محقق نخواهد شد.
سند حمل و نقل اکو تا ۲۰۳۵ تدوین می شود
ذاکری اضافه کرد: در جلسات اخیر تاکید ویژه ای بر صدور وزیر و تسهیل عبور رانندگان در مرزها و ممانعت از توقف های غیرضروری صورت پذیرفت. موضوع تعرفه واحد برمبنای نرخ تن-کیلومتر بین کشورها مطرح است؛ به شکلی که کشورهایی با مسیر کوتاه تر طبیعتاً تمایل دارند عدد بالاتری پیشنهاد دهند، در صورتیکه کشورهای با مسیرهای بلندتر از نرخ پایین تر منتفع می شوند. این اختلاف نظرها در سطح کارشناسی بررسی می شود. وی اشاره کرد: برای برخی کریدورهای مصوب، طرف های ذی سود به توافق مشترک رسیده و اجرای آن شروع شده است، اما برخی دیگر بازهم در مرحله مذاکره اند. این مساله در نشست آینده در سطح معاونان سازمان ها بررسی و جمع بندی خواهد شد. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محورهای جدید مطرح شده در اجلاس اخیر اظهار داشت: یکی از موضوعات کلیدی، تاب آوری اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای شرکت های حمل ونقلی بود. بر این اساس قرار شد سازمان ها و شرکت ها، همچون راه آهن ها، در حوزه نوع بارهای مبادله شونده، زمان بندی حمل و نقل و برنامه ریزی طولانی مدت فعالیت کنند. وی ادامه داد: این مباحث در قالب سند استراتژیک حمل و نقل منطقه ای اکو با چشم انداز ۲۰۳۵ درحال تدوین است و مقرر شده در نشست، نسخه غائی آن برای تصویب ارائه شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب