مهر خبر می دهد؛

اولتیماتوم به واردکنندگان کامیون اروپایی برای ترخیص

اولتیماتوم به واردکنندگان کامیون اروپایی برای ترخیص عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای از ارائه اولتیماتوم این سازمان و گمرک به واردکنندگان کامیون های دست دوم اروپایی برای ترخیص خودرو های سنگین تا اختتام مهر ماه آگاهی داد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، بااینکه واردات کامیون های دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت از اوایل بهار ۱۳۹۹ آغاز شد، اما با گذشت یک سال و نیم از شروع این فرایند، به سبب پیچیدگی های بخشنامه واردات این نوع کامیون که در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله ذکر شده است، پروسه ترخیص ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با گره کوری مواجه گردید که باز کردن آن نه با دست و نه حتی با دندان هم میسر نبود.
اواخر شهریور ماه امسال بود که دادستانی تهران به این مساله ورود کرد و خواهان تسریع در ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات شهریار که بخش مهمی از کامیون های وارداتی را می سازند، شد و دستورات لازم در این خصوص را به دستگاه های ذی ربط همچون گمرک و سازمان راهداری ابلاغ نمود.
گمرک: کامیون ها تا آخر مهر ترخیص نشود، به اموال تملیکی می روند
بر اساس اعلام گمرک ایران، تعداد کامیون های دپو شده در گمرک تهران (شهریار سابق) تا ۱۴ مهر ماه امسال ۱۳۰۱ دستگاه و در گمرکات غرب تهران ۱۳۳۳ دستگاه است.
گمرک به کلیه واردکنندگان هشدار داده تا در صورت عدم اقدام برای ترخیص این کامیون ها حداکثر تا اول آبان امسال، این کامیون ها از طرف گمرک بعنوان کالای متروکه اعلام و بلافاصله به سازمان اموال تملیکی واگذار می شود.
واردکنندگان دیگر هیچ بهانه ای برای عدم ترخیص کامیون ها ندارند
صدرالله بمانا عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اظهار نمود: دادستانی از ۲۲ شهریور وارد موضوع واردات کامیون های سه سال ساخت اروپایی شده است؛ کامیون های وارداتی دست دوم مشمول دستور دادستانی درباب تسریع در ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر خودرو های سنگین، داروهای کرونائی، کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید نیز در گمرکات استان تهران رسوب کرده بود که دادستانی استان تهران برای ترخیص آنها وارد عمل شد.
بمانا اشاره کرد: ۲۲ شهریور جلسه ترخیص کامیون های وارداتی در گمرک شهریار با حضور دادستان تهران انجام شد و سازمان راهداری مشکلات ترخیص خودرو های سنگین را اعلام نمود و در نهایت منجر به سرعت گرفتن ترخیص این کامیون ها به دستور دادستانی و ابلاغ نامه به محیط زیست، استاندارد، شرکت های سازنده، شرکت های ارائه دهنده خدمات بعد از فروش و گمرک شد.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان افزود: تا قبل از این دستور دادستانی، واردات ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت ثبت سفارش شده بود که آمار مذکور به دادستانی ارائه شد.
وی اشاره کرد: با تغییر پروسه صدور مجوز از دستگاه های مختلف و کاهش مسیر این مجوزها، امکان ترخیص تعداد بیشتری کامیون برقرار شد. این کامیون ها در ۸ گمرک دپو شده اند ولی بخش زیاد آنها در گمرکات تهران قرار دارند.
بمانا اظهار داشت: یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده، کاهش تعداد بررسی ها در سازمان استاندارد از ۲ بار به یک دفعه معاینه بود. همین طور سازمان محیط زیست نیز همکاری لازم را در این خصوص افزایش داده است. همین طور نماینده شرکت های خدمات بعد از فروش در گمرکات مستقر نبوده اند که با استقرار نمایندگان این شرکتها در گمرکات و انبارهای عمومی، استعلام از شرکت های خدمات دهنده سرعت بیشتری خواهد گرفت.
مانع تأیید استعلامات شرکت های خدمات بعد از فروش برداشته شد
وی تصریح کرد: برخی شرکت های ارائه دهنده خدمات بعد از فروش بیش از ۳ درصد کارمزد از واردکنندگان کامیون های ۳ سال ساخت اروپایی دریافت می کردند که قرار شد با دستور دادستانی، این شرکتها نیز کارمزد را به رقم ۳ درصد برگردانند.
وی بیان کرد: از دیگر اقداماتی که برای افزایش سرعت ترخیص کامیون های وارداتی دپو شده در گمرکات انجام دادیم، انتقال پروسه اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده در مقابل واردات هر دستگاه کامیون دست دوم پس از ترخیص از گمرک بود.
وی اشاره کرد: بدین سبب دیگر بهانه خاصی برای طولانی شدن پروسه ترخیص کامیون های وارداتی وجود ندارد و همه مشکلات حل شده است.
بانک مرکزی الزام به ارائه ضمانتنامه بانکی را برداشت
بمانا درباره اقدامات بانک مرکزی جهت رفع اشکال ارزی وارد کنندگان کامیون ها اظهار داشت: مشکلی که وجود داشت صدور کد ساتا از طرف بانک مرکزی بود؛ تا قبل از این بانکها برای تأیید تامین ارز این کامیون ها، ۳۵ درصد ضمانتنامه بانکی تقاضا می کردند که نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان می شد. با پیگیری های سازمان راهداری، بانک مرکزی اعلام نمود آن دسته از وارد کنندگانی که منشأ ارز خرید کامیون های خارجی یا اشخاصی غیر از وارد کنندگان است می توانند بجای ضمانت نامه چک، یا سفته عرضه کنند.
عضو کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای اشاره کرد: هم اکنون فقط کسانی که ارز صادراتی دارند جهت تضمین بازگشت این ارز باید ضمانت نامه بانکی عرضه کنند.
مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: این سازمان و همین طور گمرک به وارد کنندگان اولتیماتوم دادند تا ظرف یک ماه آتی کامیون های خودرا ترخیص کنند.
مانع «گواهی اسقاط فرسوده در مقابل واردات کامیون اروپایی» برداشته شد
بمانا با اشاره به صدور بخشنامه ارزش تعرفه های گمرکی کامیون های وارداتی در ۲۷ شهریور سال جاری از طرف گمرک ایران اشاره کرد: این تعرفه ها برمبنای اسقاط خودرو های سنگین فرسوده در مقابل واردات آنهاست و اگر وارد کننده ای گواهی اسقاط نیاورد باید کل هزینه گمرکی را بپردازد.
تکذیب حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کامیون های وارداتی
وی با تکذیب ادعای برخی وارد کنندگان در خصوص لغو مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده الزامی است و به همه کامیون های وارداتی تا ۹ درصد تعلق می گیرد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: مقرر شده تا گمرک در صورت عدم ترخیص کامیون از طرف وارد کننده، به سازمان راهداری اعلام تا این سازمان با وارد کننده برخورد کند.
دارندگان کامیون های فرسوده رغبتی به نوسازی ناوگان ندارند
وی با اعلان اینکه در کل کشور بیش از ۲۰۰ هزار کامیون شامل درون و برون شهری فرسوده داریم، اشاره کرد: متأسفانه با رأیی که دیوان عدالت اداری مقابل بخشنامه سازمان راهداری درباب ایجاد محدودیت برای فعالیت کامیون های فرسوده صادر و این بخشنامه را لغو نمود، دیگر مشکل اسقاط وجود ندارد و پس مالکان این خودرو ها علاقه ای به نوسازی آن ندارند چون هم برای کامیون های فرسوده و هم کامیون های نوساز، بار به یک قیمت وجود دارد.
فعلاً ۵۰۰ کامیون اروپایی شماره گذاری و وارد چرخه حمل و نقل شده است
مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: از ۶ هزا ر و ۵۰۰ دستگاه کامیونی که ثبت سفارش شد هزار دستگاه تا حالا ترخیص شده است اما با توجه به این که آمار گمرک با ثبت سفارش ها متفاوت می باشد پس برمبنای آمار ارائه شده از طرف گمرک ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون در گمرکات دپو شده است که باتوجه به ترخیص هزار دستگاه، ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات موجود بود.
به گفته بمانا از هزار دستگاه کامیون ترخیص شده، ۵۰۰ دستگاه شماره گذاری و وارد چرخه حمل و نقل شده است.

1400/07/18
23:15:45
5.0 / 5
63
تگهای خبر: آمار , استاندارد , بانك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک