گزارش مسكن گزین؛
كاركرد صندوق توسعه حمل و نقل
به گزارش مسکن گزین در حالیکه سالهاست خلأ یک نهاد مالی برای پشتیبانی از توسعه زیرساخت ها و همینطور فعالیتهای اقتصادی صنعت حمل و نقل احساس می شود، به نظر می آید صندوق حمل و نقل می تواند راهبر این ایده باشد.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل طبق ماده ۱۶۲ قانون برنامه ۵ ساله پنجم قانونی شده است.
این صندوق بعدها به ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه های ۵ ساله هم افزوده و ماندگان آن دائمی شد.
بر اساس این قانون، منابع مالی صندوق توسعه حمل و نقل شامل دریافت بخشی از هزینه حمل جاده ای کالا بر مبنای تن-کیلومتر یا سایر انواع پیمایش، ترانزیت کالا، بخشی از عوارض واردات کامیون های دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت، کمک های دولت و دیگر منابع مالی است.
۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، هیئت وزیران در نشستی با اساسنامه تدوین شده برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل کشور موافقت نمود و معاون اول رئیس جمهور، راه اندازی این صندوق را به وزرای راه و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نمود.
بر اساس اساسنامه تصویب شده، هدف از راه اندازی این صندوق که به صورت یک شرکت دولتی اداره می شود، هم تأمین مالی و توسعه بخش های زیربنایی کشور بوده و هم بخش خدمات حمل و نقل کالا و مسافر در نظر گرفته شده است؛ ضمن این که این صندوق می تواند از راه بانکهای عامل به متقاضیان سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی و خدماتی حمل و نقل شامل کالا و مسافر تسهیلات اعطا کند.
چه قدر از سرمایه ۱۹ هزار میلیارد تومان صندوق تأمین شد؟
از دیگر موارد مهم مذکور در این اساسنامه، تعیین سرمایه اولیه ۱۹ هزار میلیارد تومانی از جانب هیئت دولت می باشد که تا کنون تنها ۲۰ میلیارد تومان بر مبنای قانون بودجه سال ۹۸ اختصاص یافته و ۵۰۰ میلیارد تومان هم در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای صندوق حمل و نقل در نظر گرفته شده است که هنوز با گذشت ۲ ماه و نیم از سالجاری، رقمی به این صندوق تخصیص نیافته است.
۲۸ مهر ماه سال گذشته، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بالاخره بعد از مدت ها از ابلاغ آیین نامه و اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل که به تأیید شورای نگهبان هم رسیده بود، داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد دولت نهم را بعنوان مشاور خود و رئیس راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل کشور منصوب نمود.
هفته گذشته (۳ خرداد ۱۴۰۰) هم دانش جعفری از جانب وزیر راه بعنوان رئیس هیئت عامل این صندوق منصوب شد؛ اسلامی در همان حکم، دیگر اعضای هیئت عامل را هم انتخاب و منصوب نمود.
اساسنامه صندوق حمل و نقل چه می گوید؟
این صندوق بر مبنای بند ۱ ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوجود آمده و بناست علاوه بر تشویق به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، از شرکتهای دانش بنیان در این عرصه هم حمایت کرده و بعلاوه در بیمه سرمایه گذاری های حوزه حمل و نقل هم ورود کند.
در اساسنامه این صندوق با ایجاد لیزینگ دولتی در مورد فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل در همه شقوق آن موافقت شده است.
سرمایه اولیه این صندوق در بدو تأسیس ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده و تأمین اعتبار این مبلغ از محل بودجه سنواتی و دارایی های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای تابعه قرار دارد، صورت خواهد پذیرفت.
نگاهی به برنامه های هیئت عامل صندوق حمل و نقل
در همین راستا، سوم خردادماه سالجاری، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی داوود دانش جعفری را بعنوان عضو و رئیس هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل کشور به مدت سه سال منصوب نمود.
همچنین، ابراهیم محمدی و سبحان نظری طی احکام جداگانه ای بعنوان دو عضو دیگر هیئت عامل این صندوق منصوب شدند.
مطابق با این احکام، لازم است اعضای هیئت عامل با هدف راه اندازی این صندوق که از اهمیت فوق العاده ای برای توسعه پایدار و بهره وری حمل و نقل برخوردار است، نسبت به تدوین ساختار تشکیلاتی و آیین نامه های مالی، استخدامی، اداری و معاملاتی صندوق (موضوع بند ت ماده ۶ اساسنامه) و بسترسازی جهت تجهیز منابع مالی پیشبینی شده در جزو ۴ ماده ۴۸ قانون احکام برنامه های توسعه کشور اقدام نمایند.
حمایت صندوق از تأسیس شرکت پروژه های توسعه زیرساخت های حمل و نقل
مطابق با اساسنامه، مبحث فعالیت این صندوق شامل مواردی همچون مشارکت و حمایت و تشویق در تأمین مالی و سرمایه گذاری در ساخت و تجهیز زیرساخت های شبکه و ناوگان حمل و نقل کشور، اعطای تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در این عرصه، بررسی بازار فنی و اقتصادی پروژه های پیشنهاد شده، حمایت و تشویق صنایع و شرکتهای دانش بنیان حوزه حمل و نقل، بیمه سرمایه گذاری در این بخش، عرضه خدمات لیزینگ و فروش اقساطی و مشارکت در شرکت پروژه های زیرساختی حمل و نقل خواهد بود.
بانک باشیم یا صندوق؟
داشتن یک بانک اختصاصی در صنعت حمل و نقل کشور، از آن طرح هایی است که سال ها گاه وبیگاه از آن سخن رفته است.
بانکی که قرار بود همه گردش مالی صنعت حمل و نقل کشور را تجمیع و متمرکز کند.
این درحال است که گردش مالی صنعت حمل و نقل، رقم قابل ملاحظه ای است اما به علت وجود نگاه بعضاً سیاست زده و عدم توجه کافی به آن، همواره در حاشیه مانده و هیچگاه نتوانسته تصویری واقعی از اهمیت خویش را ارائه نماید.
در حالی که صنعت حمل و نقل در دنیا، سهم بعضاً تا ۳۰ درصدی (یک سوم) از توسعه ناخالص داخلی در بعضی کشورها همچون آلمان و در سالهای اخیر در ترکیه دارد، سهم این صنعت از جی دی پی کشورمان ناچیز و کمتر از ۹ درصد است.
جالب آنکه نرخ سوخت در دیگر کشورها آزاد بوده و در ایران به صورت یارانه ای به فعالان این صنعت تعلق می گیرد؛ اما نتوانسته چنین حمایت هایی به صنعت حمل و نقل کمک نماید.
اعطای وام های کم بهره؛ به دور از ایده های بانکداری تجاری
یکی از دیگر از چالش هایی که قرار بود با ایجاد بانک تخصصی حمل و نقل مرتفع شود، تأمین منابع برای راه اندازی زیرساخت ها و همینطور ناوگان و تجهیزات مورد چالش قدیمی این صنعت پراستهلاک است؛ اما با عنایت به وضعیت نابه سامان بانکداری در کشور ما، خیلی از کارشناسان معتقدند کارکرد صندوق حمل و نقل که کارکرد حمایتی دارد، از تأسیس چنین بانکی که ممکن بود حتی به تملک شرکت ها و بنگاه های اقتصادی حمل و نقلی از جانب این بانک منجر شود، (کما این که هم اکنون می بینیم که بانک ها واحدهای صنعتی که نمی توانند تسهیلات دریافتی را باز پس دهند، تملک می کند) بهتر می تواند گره کور این چالش را باز کند.
عضو هیئت عامل صندوق حمل و نقل: توسعه زیرساخت های حمل و نقل با پشتیبانی از صندوق های پروژه
در همین رابطه، سبحان نظری، عضو هیئت عامل صندوق توسعه حمل و نقل کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح خصوصیت های مهم و تاثیر گذار این صندوق در بهبود وضعیت تکمیل پروژه های زیربنایی حوزه حمل و نقل اظهار داشت: این صندوق می تواند با ایجاد ساز و کارهای حمایتی مطابق با آنچه که در اساسنامه اش تکلیف شده است، به توسعه هر چه بیشتر زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل کمکی شایان کند. برای مثال، مطابق با بند ح ماده ۲ اساسنامه، صندوق توسعه حمل و نقل کشور می تواند با پشتیبانی از تأسیس شرکتهای پروژه زیرساختی، مسیر تأمین مالی پایدار و مطمئن این پروژه ها را هموار کرده و در جهت تکمیل و توسعه روز افزون زیرساخت ها و ناوگان مورد نیاز حمل و نقلی کشور گام بردارد.
صندوق توسعه حمل و نقل می تواند نقش نهاد ضامن را ایفا کند
وی اضافه کرد: جنس حمایت های این صندوق می تواند وسیع تر و متنوع تر از تأسیس شرکتهای سهامی عام پروژه های حمل و نقلی باشد. ایفای نقش های گوناگونی همچون تسهیل گری، اعطای ضمانت های لازم بعنوان نهاد ضامن سرمایه گذاری در شرکت پروژه های حمل و نقلی و سرمایه گذاری در شرکت پروژه های زیربنایی حمل و نقل می تواند توسط صندوق توسعه حمل و نقل صورت پذیرد تا این فرایند نوین تأمین سرمایه پروژه های زیربنایی در کشور شکل بگیرد.
نظری در قسمتی دیگر از گفتگوی خود ضمن اشاره به شروع فرآیندهای تدوین آیین نامه های صندوق توسعه حمل و نقل تصریح کرد: اعضا هیئت عامل صندوق تلاش خواهند کرد تا با تدوین آیین نامه های مناسب راه را برای اجرای روش های نوین تأمین سرمایه در جهت تکمیل و توسعه هر چه بیشتر پروژه های زبربنایی حوزه حمل و نقل کشور، هموار کنند. همینطور وی از صاحب نظران و فعالان حوزه حمل و نقل کشور دعوت کرد تا با عنایت به این که فعلا زمان تأسیس صندوق و گذاشتن سنگ بناهای اولیه آن است، در تولید فکر و ایده متناسب با این دوران هم به این سازمان تازه تأسیس کمک نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب