به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، همه ساله و در روزهای نوروز، جذابترین مبحث برای مردم استفاده از خدمات گونه های مختلف حمل و نقل عمومی برای انجام سفر و گردشگری می باشد كه در این بین، حمل و نقل جاده ای بیشترین مخاطب را با حدود ۸۸ درصد سفرها به خود اختصاص می دهد. بعد از آن هم سفرهای ریلی با ۸ درصد و هوایی و دریایی هم هر كدام با ۲ درصد، رتبه های بعدی میزان سهم در حمل و نقل را در صنعت گردشگری نوروزی در اختیار دارند.
حمل و نقل جاده ای: ۷۰ هزار دستگاه انواع خودرو در خدمت مسافران نوروزی
عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تصریح كرد: این سازمان با مجموع صنف شركت های فعال در حوزه سفرهای بین شهری اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری كه شامل ۷۰ هزار دستگاه ناوگان مسافری عمومی می شود، هماهنگی های لازم را انجام داده است تا بیشترین بهره وری را در روزهای نوروز داشته باشند.
وی اضافه كرد: انتظار سازمان از مسافران این است كه عموما از ناوگان مسافری پرحجم مانند اتوبوس استفاده كنند؛ این در شرایطی است كه طبق برنامه ریزی انجام شده با صنف حمل و نقل عمومی مسافر، فعالان این صنعت پذیرفته اند كه امسال افزایش قیمت نداشته باشند؛ از جانب دیگر، با عنایت به اینكه تعطیلات نوروز ۹۷ نسبت به نوروز ۹۶ كمی طولانی تر بوده و از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۷ فروردین سال آینده به طول می انجامد، برداشت ما این است كه از جانب مردم تعداد سفرها تقسیم شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: بخشی از بلیت های مسافرت های نوروزی ۹۷ كه رقمی نزدیك به ۵۰۰ هزار بلیت می شود، از جانب مسافران پیش خرید شده است كه در ایام جاری، پیش خرید بلیت سفرهای جاده ای نوروزی ادامه می یابد. همینطور ۴۵ تا ۵۰ درصد سفرها برون استانی و ۵۰ تا ۵۵ درصد هم درون استانی است. بر این اساس، با عنایت به تمهیداتی كه با هماهنگی سازمان راهداری، مجموعه صنف رانندگان حمل و نقل عمومی مسافر، پلیس راه و دستگاه های امدادرسانی جاده ای اندیشیده شده، كوشیده ایم تا سفر خوبی برای مسافرانی كه با استفاده از حمل ونقل عمومی تردد می كنند فراهم آوریم.
وی ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی پایین ترین میانگین عمر ناوگان را نسبت به سایر گونه های حمل ونقل دارد؛ بنابراین استفاده از اتوبوس به سود اقتصاد كشور، تولید ملی و خانوار است. همینطور ایمنی در نوروز ۹۷ در دستور اول كار سفرهای زمینی با حمل و نقل عمومی قرار دارد.
حسن نیا درباره فعالیت شركت های امدادخودرو در جاده ها در طول سفرهای نوروز تاكید كرد: پیش بینی شده تا نظارت قوی تری در بازه زمانی سفرهای نوروزی داشته باشیم تا هزینه های اضافی از مردم دریافت نشود.
وی درباره تردد یك سر خالی اتوبوس ها در بازه زمانی سفرهای نوروزی اظهار داشت: اتوبوس هایی كه به راهیان نور اختصاص یافته، در طول نوروز دو سر پُر تردد می كنند؛ ولی معمولا در دو دوره زمانی روزهای نخست و روزهای انتهایی سفر كه مسافران آماده حركت به مقاصد و مبادی سكونت خود هستند، میزان تردد یك سر خالی اتوبوس ها بیشتر می گردد. از آنجایی كه این بازه زمانی چندان طولانی نیست، به نظر می رسد نوعی تعادل پایدار با افزایش پیك سفرها تولید می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آمار كشته های جاده ای خاطرنشان كرد: پیش بینی ما این است كه امسال (تا آخر ۹۶) میزان كشته ها نسبت به سال قبل (یك ساله ۹۵) كمتر شود. همینطور تعداد كشته های جاده ای كه از حمل و نقل عمومی بهره برده اند، در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۲۲ درصد كمتر شده است كه نشان داده است هم حمل و نقل عمومی سنگین (اتوبوس) در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته، از ایمنی بیشتری برخوردار شده و هم این صنعت نسبت به خودروهای سواری ایمن تر هستند. امیدواریم این روند كاهشی كه از سال ۹۴ شروع شده و سال به سال وضعیت بهتری داشته یافته، ادامه یابد.
حمل ونقل ریلی: آماده سازی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر-صندلی
میرحسن موسوی، معاون مسافری شركت راه آهن هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تمهیداتی كه این شركت برای سفرهای ریلی نوروزی اندیشیده، تصریح كرد: ایام پیك سفرهای نوروزی ریلی از ۲۵ اسفند امسال آغاز می گردد و تا ۱۵ فروردین ۹۷ ادامه می یابد. ستاد مركزی سفرهای نوروزی ریلی از آذرماه در تهران تشكیل شد كه متعاقب آن، جلسات مختلفی با شركت های حمل و نقل ریلی مسافری برگزار كردیم؛ ضمن اینكه دستورالعمل های لازم هم از نظر فنی و هم از نظر اجرایی، به مدیران راه آهن مناطق و مدیران شركت های ریلی ابلاغ گردید.
وی ادامه داد: پیش فروش قطارهای نوروزی ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه در دو مرحله انجام شد كه به علت ارتقای سیستم پیش فروش اینترنتی، در مدت كوتاهی انجام شد؛ این در شرایطی است كه در سال ۹۵ پیش فروش بلیت سفرهای ریلی نوروزی در ۴ مرحله انجام شده بود. همینطور سامانه فروش بلیت قطار برای نخستین بار در سال ۹۶ هم اینترنتی و هم حضوری و با رجوع به آژانس های خدمات مسافرتی اقدام به پیش فروش بلیت كرده بود.
معاون مسافری شركت راه آهن اظهار داشت: ۴ هزار و ۸۴۰ قطار برای بازه زمانی سفرهای نوروزی پیش بینی شده كه نسبت به سال قبل ۱۵.۷ درصد رشد داشته است همینطور ۱ میلیون و ۸۷۳ هزار نفر ـ صندلی بوجود آورده ایم كه نسبت با نوروز ۹۶ معادل ۱۳.۸ درصد افزایش نشان داده است. هم اكنون برای خیلی از مسیرها بلیت موجود است و مسافران می توانند با رجوع حضور و اینترنتی اقدام به خریداری بلیت كنند.
وی تاكید كرد: در مسیرهای پرتقاضا برای دو تا سه روز اول پیك سفرهای نوروزی و همینطور دو تا سه روز پایانی این سفرها بلیت به اتمام رسیده است. از آن جمله ۴ روز اول پیك سفرهای نوروزی شامل ۲۵ تا ۲۸ اسفند ۹۶ است. در مسیرهای تبریز ـ مشهد، اصفهان ـ مشهد و تهران ـ بندرعباس بلیت ها به اتمام رسیده است اما برای سایر محورها بلیت ها موجود است.
موسوی خاطرنشان كرد: سفرهای ریلی راهیان نور هم شروع شده و مطابق سال های گذشته برای آنها برنامه ریزی لازم را انجام داده ایم. این دسته از مسافران در زمره مسافران نوروزی شمرده نمی شوند، چون تعدادی از سفرهای ریلی راهیان نور در روزهایی قبل و پس از ایام پیك نوروز انجام می گردد.
وی تصریح كرد: قیمت بلیت سفرهای ریلی نوروز ۹۷ نسبت به نوروز سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ تغییر یا افزایشی نداشته است.
معاون مدیرعامل راه آهن اضافه كرد: امسال بخشی از ناوگان ریلی را به حمل خودرو برای مسیرهای ریلی دور اختصاص داده ایم كه در بعضی مسیرها، در بعضی از روزهای ایام پیك سفرهای نوروزی فعالیت می كند و در بعضی محورها همه روزه حمل خودرو با قطار برقرار خواهد بود. ناوگان در نظر گرفته شده برای حمل خودرو از ظرفیت خالی و لازم برخوردار می باشد و مسافران می توانند در طول ایام نوروز از این فرآیند استفاده كنند.
حمل و نقل دریایی: افزوده شدن ۳ شناور ۱۵۰ نفره به ناوگان
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سفرهای دریایی نوروز ۹۷ اظهار داشت: همه ساله در روزهای نوروز با حجم انبوه مسافران و گردشگران دریایی روبه رو هستیم كه از ناوگان مسافری دریایی برای تردد به جزایر جنوبی كشور استفاده می نمایند.
وی اضافه كرد: با عنایت به سرمایه گذاری هایی كه سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده و هم منابع داخلی خودش انجام داده سبب شده تا ترمینال های مسافری بنادر جنوبی كشور از امكانات قابل توجهی برخوردار بوده و در اختیار مسافران قرار دهد. همینطور به تعاونی های شناوران مسافری كمك كرده ایم تا در روزهای سفرهای نوروزی ۹۷ بتوانند بلیت را به صورت الكترونیكی صادر كنند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر تاكید كرد: یكی دیگر از برنامه های این سازمان، تولید تأسیسات پیشرفته اسكله های شناور در بخش هایی از جزیره قشم و دیگر جزایر خلیج فارس است تا تعداد سفرها و اعزام شناورها به صورت همزمان افزایش یابد.
حق شناس ادامه داد: پیش بینی ها این است كه بیشترین درخواست سفر دریایی ابتدا به جزیره قشم، سپس جزیره كیش و در مرحله بعد سایر جزایر جنوبی كشور شامل هرمز و هنگام و ابوموسی باشد. حدودا از همه بنادر جنوبی آمادگی پذیرایی از مسافران نوروزی را دارا هستیم.
وی ایمنی سفرهای دریایی را مهم ترین اولویت سازمان بنادر عنوان و اظهار نمود: از آنجایی كه ممكن است در طول ایام نوروز با بدی آب و هوا و مواج بودن دریا روبه رو شویم و همینطور با عنایت به اهمیتی كه سازمان بنادر به ایمنی سفرهای دریایی می دهد، برخی سفرها با تأخیر یا لغو مواجه می شوند كه این اتفاقات برای حفظ سلامتی مسافران است ازاین رو انتظار داریم مسافران هم با صبر و حوصله در چنین مواقعی این سازمان را یاری كنند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان كرد: برای سفرهای نوروزی ۹۷ سه فروند شناور ۱۵۰ نفری نوساز هم به ناوگان مسافرت های دریایی افزوده خواهد شد. لندی كرافت هم برای حمل خودرو همراه با سرنشینان آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینكه این سازمان هیچ گونه دخل و تصرفی نه در تعیین قیمت سوخت شناورها و نه نرخ بلیت ها نخواهد داشت.
حمل ونقل هوایی: پیش بینی انجام روزانه ۹۰۰ پرواز در روزهای نوروز
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شركت های هواپیمایی هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفرهای هوایی نوروز اظهار نمود: روز گذشته آخرین جلسه هماهنگی سفرهای نوروزی هوایی در سازمان هواپیمایی كشوری با حضور مدیران شركت های هواپیمایی، مسئولان پلیس فرودگاه ها، سپاه حفاظت هواپیمایی، آمبولانس، آتش نشانی، سوخت گیری هواپیماها، مدیران شركت فرودگاه ها، فرودگاه امام خمینی (ره) و سایر دست اندركاران صنعت هوانوردی برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.
وی اضافه كرد: شركت های هواپیمایی مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی، شركت فرودگاه ها و فرودگاه های مبدأ و مقصد بابت مدیریت پروازهای نوروزی و پروازهای فوق العاده دریافت كرده اند. همینطور ایرلاین ها در حال انجام اقدامات لازم برای انواع چك و تعمیرات اساسی هواپیماهای خود برای ایام نوروز ۹۷ هستند.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی با تاكید بر اینكه همه ظرفیت های ناوگان هوایی كه در اختیار شركت های هواپیمایی است، در روزهای نوروز به كار گرفته خواهد شد، اظهار داشت: هم اكنون ۱۶۰ فروند هواپیمای فعال دركشور داریم كه برای برقراری سفرهای نوروزی آماده هستند. ضمن اینكه پیش بینی می گردد سال ۹۷ شاهد افزایش و رشد ۱۵ درصدی در سفرهای هوایی نوروز نسبت به نوروز ۹۶ باشیم.
وی تصریح كرد: در نوروز ۹۶ (از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶) روزانه ۷۵۶ پرواز داشتیم كه پیش بینی می گردد امسال به ۹۰۰ پرواز در روز در مجموع پروازهای داخلی و خارجی برسد.
به گفته اسعدی سامانی، در حوزه اختیاردار كردن مسئولان ایستگاه ها و دفاتر آنها واقع در فرودگاه ها هم هماهنگی های لازم با سازمان هواپیمایی كشوری و شركت فرودگاه ها انجام شده تا در مواقع ضروری و تأخیرات پروازی بتوانند رأسا تصمیمات لازم را اتخاذ كنند.
وی ادامه داد: شركت های هواپیمایی از دیگر اقداماتی كه برای سفرهای نوروزی انجام داده اند، این است كه هم نرخ كلاس های پروازی مختلف و هم لینك راستی آزمایی بلیت های خریداری شده را در سایت شركت های خود و سایت انجمن شركت های هواپیمایی قرار داده اند. ازاین رو افرادی كه از جاهایی غیر از آژانس های مسافرت هوایی بلیت خریداری می كنند، می توانند با رجوع به سایت شركت هواپیمایی مذكور یا سایت انجمن شركت های هواپیمایی از صحت و سقم بلیت ها مطمئن شوند.
اسعدی سامانی در ارتباط با تأخیرات پروازی در روزهای نوروز اظهار داشت: متأسفانه به علت بالا بودن سن ناوگان هوایی، تأخیر در پروازها خواهیم داشت. اما بعضی از تأخیرها به مسائل برون سازمانی شركت های هواپیمایی مرتبط می گردد كه رفع این نوع اشكالات نیازمند بررسی دستگاه های حاكمیتی در صنعت هوانوردی و عرضه دهنده سرویس های مورد نیاز و همینطور تولید هماهنگی های بین این دستگاه ها است.
وی ادامه داد: شركت های هواپیمایی برای مدیریت تأخیرات در رابطه با مشكلات درون سازمانی ایرلاین ها هم مسئولانی را برای كنترل تأخیرها در داخل این شركت ها منصوب كرده اند تا مواردی كه تولید می گردد را مدیریت كنند. همینطور قرار شد كه سازمان هواپیمایی كشوری موارد مرتبط به مسائل برون سازمانی شركت های هواپیمایی را مدیریت و برطرف كند.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی درباره اجرای آیین نامه حقوق مسافر از جانب شركت های هواپیمایی در مورد تأخیرهای پروازی اظهار نمود: مبحث اسكان مسافران داخلی در آیین نامه حقوق مسافران نیامده است. ضمن اینكه شرایط فرودگاه های ما امكان اسكان دادن ندارد. اگر در فرودگاه مهرآباد، پروازی تأخیر داشته باشد، ما اصلا هتل فرودگاهی نداریم كه بخواهیم مسافران را اسكان بدهیم. بنابراین در آیین نامه حقوق مسافران، اگر تأخیرها با مسائل و كمبودهای فنی ناوگان ارتباط داشته باشد، شركت هواپیمایی مالك آن پرواز موظف به استرداد هزینه بلیت و پرداخت جریمه به مسافر است و اگر تأخیر پرواز به دنبال شرایط آب و هوایی رخ دهد، پرداخت جریمه از دوش شركت هواپیمایی برداشته شده و شركت صرفا موظف به استرداد هزینه بلیت خواهد بود.