طراحی سامانه شناسایی بلادرنگ پلاک خودرو با شبکه عصبی پیچشی

طراحی سامانه شناسایی بلادرنگ پلاک خودرو با شبکه عصبی پیچشی مسکن گزین: پژوهشگران گروه مهندسی ساخت و تولید دانشگاه تربیت مدرس طی پژوهشی موفق به طراحی و ساخت سامانه تشخیص پلاک خودرو بصورت بلادرنگ بلادرنگ با بهره گیری از شبکه عصبی پیچشی شدند. همین طور در این پژوهش مدلی برای شناسایی مدل خودرو نیز طراحی شده است.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، مساله شناسایی خودکار پلاک خودرو بصورت بلادرنگ، در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران حوزه بینایی کامپیوتر قرار گرفته است که یکی از علت های آن تاثیر و نقش بسزای این فناوری در سیستم حمل و نقل هوشمند است. در نقاط مختلف دنیا، این سیستم ها درحال استفاده هستند، اما هنوز هم عملکرد آنها گرفتار چالش است.

فریده سادات جمالی که این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی در رشته مهندسی مکاترونیک انجام شده است، با این مقدمه در ادامه به تعدادی از چالش های سیستم شناسایی پلاک خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: شرایط روشنایی، شرایط آب و هوایی، زاویه دید دوربین نسبت به پلاک، تعداد پلاک در تصویر، وجود شی مشابه مانند پلاک، وجود مانع و یا مخدوش کردن پلاک، جعل لاک و غیره همچون چالش های غیر قابل کنترلی هستند که سیستم شناسایی پلاک خودرو با آنها مواجه می باشد.

وی درباب پژوهش انجام شده، اضافه کرد: در این پژوهش علاوه بر طراحی و پیاده سازی مدلی بلادرنگ برای شناسایی خودکار پلاک، مدلی برای شناسایی مدل خودرو نیز طراحی شده است. به این طریق خطای تشخیص پلاک به حداقل مقدار ممکن رسیده و از موارد پیش آمده ناشی از تشخیص اشتباه پلاک جلوگیری می شود.

مهندس جمالی تشریح کرد: باتوجه به پیشرفت هایی که در حوزه یادگیری عمیق و شبکه های عصبی رخ داده است، در این پژوهش شبکه های عصبی پیچشی مورد استفاده قرار گرفته است. در روش پیشنهادی این پژوهش، شناسایی پلاک خودرو و شناسایی مدل خودرو هر دو در دو مرحله انجام شده اند. برای شناسایی پلاک خودرو در مرحله اول، مستطیل پلاک در تصویر ورودی تشخیص داده شده است. سپس پلاک خودرو از تصویر ورودی جدا شده و در مرحله بعد شناسه های پلاک تشخیص داده شده است. برای هر دو مرحله از این بخش، از مدلهای یولو که مبتنی بر شبکه عصبی پیچشی است، استفاده شده است.

وی اظهار داشت: این مدل با متوسط دقت ۹۵.۵ درصد و زمان استنتاج ۴۳.۳ میلی ثانیه بر روی کامپیوتر نتایج خوبی را بدست آورده است. باتوجه به سرعت استنتاج بالای مدل ارائه شده و حجم کم آن، مدل مورد نظر قابلیت استقرار بر روی دستگاه روی لبه را دارد.

مهندس جمالی افزود: مدل پیشنهادی برای شناسایی بلادرنگ پلاک خودرو، بر روی برد پیشرفته جتسون نانو پیاده سازی شده که سرعت استنتاج آن حدود ۶ فریم در ثانیه برآورد شده است.

وی درباب مراحل شناسایی مدل خودرو، اظهار داشت: شناسایی مدل خودرو نیز در دو مرحله تشخیص نمای جلویی خودرو و شناسایی مدل خودرو از تصویر برش داده شده مرحله قبل انجام شده است. برای مرحله اول این پروسه از مدل یولو و برای شناسایی نهایی مدل خودرو از شبکه عصبی پیچشی سیامی با خاصیت اجرائی متناسب، استفاده شده است. این مدل نیز با متوسط دقت ۹۲.۲ درصد و زمان پاسخ دهی۸۵.۶ میلی ثانیه بر روی کامپیوتر نتایج قابل قبولی را ثبت کرده است.

به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد فریده سادات جمالی با راهنمایی دکتر مجید ساده دل عضو هیأت علمی گروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.



1402/04/12
08:26:36
5.0 / 5
424
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , دستگاه , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
مسکن گزین - MaskanGozin
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک

مسکن گزین: خانه رویایی شما اینجاست! با مسکن گزین، ملک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید