جای خالی اتوبوس های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور

جای خالی اتوبوس های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور به گزارش مسکن گزین، از آغاز دولت سیزدهم قرارداد تولید۴۵۰۰ اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از جانب وزارت کشور با شرکتهای تولید کننده داخلی امضاء شد تا قفل۱۰ ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود. تزریق۶۰۰ اتوبوس نو به ناوگان و پیشبینی تولید و واگذاری۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی دیگر به شهرداری ها با استانداردهای به روز یورو ۵ تا آخر سال، روزنه امیدی شد که پس از سالها اتوبوس های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود، البته در این میان وعده تولید اتوبوس های برقی توسط وزیر کشور و خبر امضاء تفاهمنامه با تولیدکنندگان داخلی امیدها را افزایش داد؛ اما جای اتوبوس های گاز سوز در طرح نوسازی وزارت کشور خالی است.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، بخش زیادی از آلودگی هوا در شهرها به منابع متحرک اختصاص پیدا می کند، برای مثال۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران به دنبال فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می شود و در این میان بخشی از منابع متحرک آلودگی که عموما فرسوده شده اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می افزایند، اتوبوس ها هستند؛ این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه ای به مبحث وسایل نقلیه فرسوده و ضرورت نوسازی آنها شده است.
تأثیر اتوبوس های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیشتر از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. شهرداری ها با شرایط اقتصادی فعلی توانی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ندارند. از همین رو دولت و وزارت کشور برای تحقق وظیفه قانونی خود جهت کمک به شهرداری ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور، به میدان آمده و تولید اتوبوس ها توسط تولید کنندگان داخلی شروع شده است و در واقع بعد از سالها بار دیگر خطوط تولید کارخانه های داخلی رونق گرفت و در راه پاسخگویی به نیاز داخلی به راه افتاد.
با وجود معضل آلودگی هوا که گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است، توجه به تولید اتوبوس های برقی و گازسوز بعنوان ایده ال شهرهای کشور شاید به شکلی راهکار خوبی برای کاهش این معضل باشد.
در شرایطی که حداکثر عمر اتوبوس ها ۱۰ سال است؛ در پایتخت میانگین سن اتوبوس های شهری ۱۴ سال عنوان شده و ۶ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی درون شهری سن فرسودگی را پشت سر گذاشته اند. بر همین مبنا وزارت کشور از چندی قبل کوشش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور بخصوص برای تهران را شروع کرد و وزیر کشور هم از انعقاد قرارداد تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید با شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد، بطوریکه در جهت تحقق همین وعده در شهریور ماه سالجاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و در ۲۴ آبان ماه هم در چارچوب این قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل وزارت کشور برای توزیع میان شهرداری های کشور شد؛ اما تمامی این اتوبوس های تولیدی، دیزلی با استاندارد یورو ۵ هستند و در شرایطی که آلودگی هوا در خیلی از شهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل گشته شاید ایده آل بود که تولید این اتوبوس ها به صورت گازسوز و یا دوگانه سوز باشد که البته در همین راستا وزیر کشور وعده تزریق اتوبوس های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور را داده و گفته که مبحث تولید اتوبوس های برقی مد نظر قرار گرفته و قراردادهایی برای تولید این نوع از اتوبوس ها هم بسته شده تا بتوانیم ناوگان اتوبوس های برقی را هم توسعه دهیم.

پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی
احمد وحیدی در گفتگو با ایسنا، درباره گازسوز و دو گانه سوز بودن اتوبوس های تحویلی وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور که توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده اند، می گوید: عدم دوگانه سوز بودن این اتوبوس ها مقدار زیادی در ارتباط با کارخانه های تولیدی است و مقرر شده که این اتوبوس های تولیدی بر مبنای استاندارد یورو ۵ کار کنند و ان شاءالله مشکل زیست محیطی نخواهند داشت.
وی ضمن اشاره به پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی، می افزاید: این اتوبوس ها با ظرفیت تولیدی داخل هرچند که مقداری گران تر تمام می شود؛ تولید خواهند شد. در واقع این تولید توجیه زیست محیطی دارد؛ بنابراین به سمت برقی کردن حرکت خواهیم کرد و برای اتوبوس های تولیدی هم استاندارد یورو ۵ در نظر گرفته می شود و ان شاءالله مشکل محیط زیستی نخواهیم داشت.




منبع:

1401/08/28
10:40:36
5.0 / 5
385
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک