معاون وزیر راه:
لایروبی خلیج گرگان از سازمان محیط زیست به سازمان بنادر منتقل شد
مسکن گزین: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دستور کار قرار گرفتن لایروبی کانال های ورودی چوپوقلی، خوزینی و آشوراده به منظور احیای خلیج گرگان اطلاع داد.
به گزارش مسکن گزین به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متأسفانه لایروبی آن سال ها است مدنظر قرار نگرفته و با عنایت به مصوبه کارگروه تالاب ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت صورت گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه های توریستی مهم کشور به حساب می آید که با معضل بسیاری روبرو شده است، اظهار داشت: عمق آب این خلیج بسیار کاسته شده و در بعضی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است. به قول صفایی، مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است. وی با اشاره به اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به دلیل سدهای بوجود آمده روی ورودی ولگا، سبب کاهش تراز آب دریای خزر شده است، افزود: علاوه بر این رودخانه هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته اند یا خشک شده اند یا به شدت کاهش ورودی داشته اند، همینطور تبخیر آب دریا به علت گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال قبل تا کنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاسته شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: بر مبنای دستور رئیس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت در ارتباط با لایروبی در اسرع وقت صورت گیرد. وی اعلام نمود: مباحث در ارتباط با هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: یکی از دیگر از مباحثی که در مسافرت به گلستان مدنظر قرار گرفت، در ارتباط با قایق های مسافری بود؛ این قایق ها، به جهت اینکه گردشگر ها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجهند و موتورشان در برخورد با گِل صدمه می دید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و توریستهایی که مقرر است در روزهای عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم نماییم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایق ها به سهولت تردد داشته باشند. معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در مسافرت به گلستان خاطرنشان کرد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰ سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریع تر کار را پیش ببرد. صفایی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های موجود در جهت ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده نماییم، اظهار داشت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و هم فرصت هایی که از راه روسیه ایجاد می شود، شاهد بهبود وضعیت باشیم. وی افزود: با بخش خصوصی جلساتی مدنظر قرار گرفته و تهدیدها و فرصت های بسیاری پیش روی ما مشخص است؛ تصمیم بر این است که حمل و نقل دریایی و رونق تجاری در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی دنبال شود و سازمان بنادر و دریانوردی حمایت های لازم را از بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد داد تا سطح ترافیک و تردد کالا و تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند. مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه آمار خوبی در ارتباط با افزایش ترانزیت کالا به کشورهای شرق و شمال غرب دریای خزر به دست آمده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم افزایش ترافیک کالا را بیشتر از پیش تجربه نماییم.
منبع: maskangozin.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب