مناسب سازی شهر با اولویت بندی محل سکونت معلولان

مناسب سازی شهر با اولویت بندی محل سکونت معلولان به گزارش مسکن گزین معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران خواهان پیشبرد هوشمند و هدفمند برنامه و اقدامات حوزه مناسب سازی با اولویت بندی بر مبنای محل سکونت جانبازان و افراد دارای معلولیت شد.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، بیست و ششمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به ریاست حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و با حضور مجید نادری معاون اداره کل معماری و ساختمان، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی، سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مدیران مربوطه سازمان بهزیستی استان تهران و تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت های شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی، برنامه ریزی و توسعه شهری و همینطور حضور ویدئو کنفرانسی شهرداران و معاونین مربوطه مناطق ۲۲ گانه، برگزار شد.
در این نشست ضمن عرضه گزارش طرح جامع مناسب سازی، تعیین اولویت های پروژه های مناسب سازی در سال ۱۴۰۰تا۱۴۰۱ و تعیین ردیف بودجه متمرکز برای عملیات مناسب سازی در سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه نادری معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران به عرضه گزارشی از طرح جامع مناسب سازی پرداخت و اظهار داشت: "ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی" از سال ۸۴ بر مبنای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ذیل ستاد مناسب سازی کشور تشکیل شد که دارای ۴ کارگروه فنی - شهرسازی، مناسب سازی، مشاورین و فرهنگی_اجتماعی است و هرکدام دارای وظایف مشخصی هستند. بر مبنای برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران و به منظور انجام اقدامات مناسب و برنامه محور در حوزه مناسب سازی، طرح جامع مناسب سازی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت. این طرح دارای ۳ بخش اصلی شامل مطالعات پایه، برداشت معابر، برنامه و طراحی است.
وی با اشاره به اینکه در برداشت های انجام شده، معابر شهر تهران به طول ۵ هزار کیلومتر مورد بررسی قرار گرفتند، عنوان کرد: از این میزان ۱۵۰۰ کیلومتر معابر اصلی، ۳۵۰۰ کیلومتر معابر فرعی و ۱۰ هزار کیلومتر پیاده رو بوده که طبق برنامه در دستور کار مناسب سازی قرار دارند. این برداشت ها به صورت آنلاین انجام و نتایج آن در سامانه https: //map.tehran.ir/ بارگذاری شده است.

۹۹۳۶ کیلومتر از معابر شهر تهران در دستور کار مناسب سازی
معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان افزود: مطابق طرح جامع مناسب سازی، برنامه اقدام بر روی معابر ۱۲ تا ۴۵ متر تمرکز دارد، در همین راستا برداشت های میدانی برای شناسایی و احصاء معابر بالای ۱۲ تا ۴۵ متر در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت. برپایه برداشت های انجام شده، ۲۸ درصد معابر دارای عرض کمتر از ۱۲ متر، ۱۸ درصد دارای عرض ۱۲ تا ۸ متر، ۱۴ درصد دارای عرض بین ۱۸ تا ۳۰ متر و حدود ۹ درصد از معابر شهر تهران ۳۰ تا ۴۵ متر عرض دارند.
۲.۳ درصد از معابر تهران به صورت کامل مناسب سازی شده اند
نادری افزود: شهرتهران دارای ۳۶۷۲ کیلومتر معبر زیر ۱۲ متر، ۱۵۱۸ کیلومتر معبر اصلی و ۳۰۲۶ معبر فرعی است که در مجموع آنچه در دستور کار مناسب سازی قرار دارد ۹۹۳۶ کیلومتر از معابر اصلی و فرعی است. همینطور برپایه سنجش معابر، ۵۴ درصد از معابر نیازمند اصلاحات مقطعی هستند، ۲۸ درصد اصلاحات اساسی، ۱۴.۵ درصد از معابر فاقد پیاده رو هستند که ۲.۳ درصد به صورت کامل مناسب سازی شده اند.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات مذکور در چارچوب یک نقشه GIS در سامانه پیاده سازی شده و امکان مشاهده اقدامات مورد نیاز در هر مقطع وجود دارد، اظهار داشت: از وضعیت موجود تمامی قطعات معابر شهر تهران که در دستور کار مناسب سازی هستند، عکسبرداری و برای هر قسمت آنها دستور کاری تهیه شده که در زمان مناسب باید اجرایی شوند.
نادری درمورد طرح شبکه هم پیوند، عنوان کرد: در مقوله طراحی شبکه هم پیوند به جهت اینکه برنامه ای برای اقدام عرضه نماییم، مناسب سازی معابر اصلی را در سه اولویت اول، دوم و سوم و در ۸ فاز پیشبینی کردیم که فاز یک شامل ۲۲۴کیلومتر، فاز دو شامل ۱۶۸ کیلومتر، فاز سه شامل ۱۵۷ کیلومتر معبر و... است که ما حالا از نظر اجرایی در فاز یک قرار داریم. تابحال ۱۰۴ کیلومتر آکس در فاز یک اجرا شده و اجرای فاز دو و سه برای افق ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد.
تخصیص ۱۱ ردیف بودجه برای مناسب سازی
معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان ضمن اشاره به این که ۱۱ ردیف بودجه به مناسب سازی معابر شهر تهران تخصیص داده شده است، بیان نمود: ۱۵ درصد از مجموع این اعتبارات باید در حوزه مناسب سازی هزینه شود. در سال ۹۹ برای مناسب سازی، ۵۳۶ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده که ۳۱۹ میلیارد آن هزینه شد، در سال ۱۴۰۰ این مبلغ به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید که ۳۳۷ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده اما متأسفانه در مرحله اجرا تنها ۸۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است بنابراین مناطقی که موفق به اجرای کامل برنامه های مناسب سازی نشده اند می توانند با بودجه باقی مانده، پروژه های عقب مانده خویش را اجرا کنند.
وی افزود: مطابق برنامه، در سال ۹۹ باید ۱۳۷ کیلومتر، سال ۱۴۰۰ هم ۱۳۷ کیلومتر و سال ۱۴۰۱ مناسب سازی ۱۷۵ کیلومتر از معابر محقق شود. بر مبنای سیاست طرح جامع مناسب سازی می بایست در کنار معابری که در اولویت قرار دارند، اماکن عمومی متعلق به شهرداری تهران همچون ایستگاه های مترو، پارک ها، میادین میوه و تره بار و ساختمان ها هم مناسب سازی شوند که این اماکن شناسایی شده اند. بر این اساس در مجموع، ۵۴ ایستگاه مترو، ۳۳۳ بوستان، ۶۷ میدان میوه و تره بار، ۱۳۳ ساختمان متعلق به شهرداری باید تا افق ۱۴۰۱ مناسب سازی شوند.
در ادامه این جلسه، طی ارتباط ویدئو کنفرانسی با تک تک شهرداران مناطق یا معاونین عمرانی ایشان، اقدامات مناطق ارزیابی شد و بودجه مناسب سازی هر منطقه تا افق ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.
حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران هم که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، بعد از ارزیابی عملکرد مناطق در حوزه مناسب سازی، ضمن انتقاد از مناطقی که موفق به اجرای کامل پروژه های خود در این عرصه نشده اند، اظهار داشت: حدود ۲ ماه و نیم تا آخر سال باقی مانده و شهرداری های مناطق باید هرچه زودتر نسبت به شناسایی، رفع موانع و چالش ها به منظور تحقق کامل پروژه ها اقدام نمایند.
وی با تاکید بر این که اقدامات برای مناسب سازی باید هدفمند و هوشمند باشد، افزود: حالا ممیزی، نسبت به جمع آوری آمار و اطلاعات در ارتباط با مختصات مکانی سکونت معلولان اقدام نموده است و حدود ۴۰ درصد این اطلاعات حالا به صورت آنلاین قابل دسترسی است، بنابراین بهتر است تعیین محورها برای مناسب سازی در هر منطقه طی هماهنگی با سازمان بهزیستی برپایه محل سکونت معلولین عزیز و نوع معلولیت آنها باشد.
صارمی اضافه کرد: تابحال حدود ۲.۵ درصد از هدف ترسیمی مناسب سازی درشهر تهران محقق شده و لازم است برای سرعت بخشیدن به این امر مهم اقدامات ما هوشمندتر و هدفمندتر باشد، این روش به نفع معلولان هم خواهد بود.
هزینه کرد اعتبارات مناسب سازی در سایر حوزه ها قابل پذیرش نیست
معاون شهردار تهران در ادامه در تذکری نسبت به نحوه هزینه کرد اعتبارات مناسب سازی اظهار داشت: شهرداران توجه داشته باشند که می بایست از هزینه کرد بودجه مناسب سازی در سایر حوزه ها جلوگیری شود، چونکه این مورد به هیچ عنوان قابل پذیرش نمی باشد. گزارش امروز نشان داد که بعضی از مناطق صد در صد اقدامات خویش را برای مناسب سازی انجام داده اند و برخی ۲۰ تا ۵۰ درصد را محقق کرده اند، بنابراین شهرداران مناطقی که از برنامه عقب مانده اند باید تلاش کنند تا آخر سال به اهداف ترسیم شده برسند.
وی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران نقشه راه است، اظهار داشت: بر مبنای برنامه جامع، مناسب‎‏سازی اماکن، معابر و فضاهای عمومی باید تا آخر سال اول برنامه انجام می شد که این بخش عملیاتی شده است، اما سازوکار و اجرای قوانین و رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت و توان یاب در فرایند صدور پروانه وگواهی های ساختمانی و نظارت بر امر مناسب سازی در ساخت و سازهای فضای عمومی و زیرساخت های حمل و نقل شهری تا آخر سال دوم، انجام نشده است که باید این عقب ماندگی جبران شود. نکته دیگری که وجود دارد، اینست که باید سازوکارهای کنترل و نظارت کیفی در امر مناسب سازی ساختمان های جدید و راه اندازی فضاهای شهری، پیگیری تحقق امر برای ساختمان های موجود شهرداری و تهیه نقشه راهنمای مکان های مناسب سازی شده، به صورت سالانه بروزرسانی شود تا مورد بهره برداری شهروندان قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یکی از سیاست هایی که ما در امر مناسب سازی و تسهیل حضور معلولان در فضاهای عمومی شهر می توانیم در پیش بگیریم این است که مثلا برای تسهیل تردد معلولان در ایستگاه اتوبوس به جای انجام اقدامات ویژه در خود ایستگاه، از ابزارها و وسایل به روز جهت استفاده معلولان عزیز، بهره ببریم. مبحث دیگر این که دستگاههای دولتی در مورد مناسب سازی وظایفی را بر عهده دارند، بنابراین شهرداری تهران می تواند دانش خویش را در این عرصه به صورت مشاوره فنی در اختیار آنان بگذارد تا آنها هم نسبت به مناسب سازی ساختمان ها و معابر تحت اختیار خود اقدام نمایند.

روند کند مناسب سازی بوستان ها در سال ۹۹
در بخش دیگری از این جلسه علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان های شهر تهران در گزارشی اظهار داشت: از سال ۹۵ تا ۹۸ به صورت کلی ۱۰۳ بوستان به صورت کامل مناسب سازی شده است، در سال ۹۹ مقرر بود ۳۴ بوستان مناسب سازی شوند که متأسفانه تنها مناسب سازی ۱۵ بوستان محقق شد و تعدادی هم در سال ۱۴۰۰ در سطح مناطق ۲۲ گانه در دست اقدام است.
وی ادامه داد: پارک های جدید که راه اندازی می شوند به صورت صد درصد مناسب سازی شده هستند و هیچ پارکی بدون مناسب سازی افتتاح نمی گردد.
درخواست تخصیص ردیف اعتباری به مناسب سازی
براساس اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی شهرداری تهران؛ در پایان، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری اظهار داشت: برای اجرای پروژه هایی که در اولویت یک قرار دارند و همینطور برای مناسب سازی معابر و اتصال خانه معلولان به معابر اصلی در افق ۱۴۰۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. در بحث تخصیص ردیف اعتباری هم از معاونت برنامه ریزی شهرداری درخواست کردیم تا در بودجه سال آینده، برای مناسب سازی ردیف اعتباری تعریف شود و پیشنهاد ما تخصیص اعتبار به معاونت شهرسازی و معماری یعنی دبیرخانه ستاد مناسب سازی شهر تهران است.




1400/10/13
23:08:13
5.0 / 5
495
تگهای خبر: آمار , بهره برداری , توسعه , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک