تهرانی ها سالانه ۱ ۵میلیارد ساعت در ترافیک اند

تهرانی ها سالانه ۱ ۵میلیارد ساعت در ترافیک اند تهرانی ها به طور متوسط روزانه 31 دقیقه از وقتشان در ترافیک تلف می شود. ماجرا وقتی دردناک تر می شود که طبق آمار مشترک سازمان حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور می توان اظهار داشت که جمعیت بیش از 9 میلیون نفری پایتخت در مجموع روزانه 4 میلیون و 650 هزار ساعت و سالانه بیش از یک ونیم میلیارد ساعت در ترافیک سپری می کنند.



به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: «بر اساس آمارهای اداره طرح جامع معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ و طبق مدلهای کلان نگر این معاونت، این اعداد زمان های طلایی عمر شهرنشین های تهرانی بشمار می رود. این در حالیست که بررسی نقشه های پایش ترافیکی هفته گذشته حکایت از افزایش ترافیک اغلب معابر پایتخت نسبت به هفته های قبل تر دارد و انگار ترافیک مهرماهی امسال زودتر فرا رسیده است.

بر این اساس بزرگراه هایی مانند شهید همت، شهید حکیم، شهید اشرفی اصفهانی، جلال آل احمد، شهید نواب صفوی، شهید سعیدی، شهید صدر و تونل و بزرگراه هاشمی رفسنجانی نه فقط در ساعت صبحگاهی و عصرگاهی که در بیشتر ساعات شبانه روز ترافیک سنگین داشته اند. حتی ترافیک در برخی از بزرگراه ها گاهی قفل می شود که همچون آنها شمال به جنوب بزرگراه شهید مدرس، حوالی تقاطع بزرگراه صدر تا خیابان ولیعصر (پارک وی) و بزرگراه شهید چمران از محدوده سئول تا خیابان ولیعصر است. به همین خاطر شهروندان باید خودرا بیش از پیش برای سفرهای درون شهری فصل خزان آماده کنند و مدیریت زمان و سفر و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی را در برنامه روزانه خود بگنجانند. البته شهرداری تهران هم با شروع به کار یک ایستگاه جدید مترو، خرید و بازسازی ۴۷۵ دستگاه اتوبوس و اورهال (بازسازی اساسی) ۳۱رام قطار مترو به استقبال پاییز رفته است.

اتلاف وقتی معادل یک ونیم بار سفر به ماه

روزانه در تهران نزدیک به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تردد می کنند که از این مقدار بیش از ۷ میلیون مربوط به تهران می شود و حدود یک میلیون و ۶۰۰ خودرو هم از شهرهای اقماری و اطراف به پایتخت می آیند. شاید جالب باشد بدانید که طبق آمار مرکز کنترل ترافیک شهر تهران تعداد سفر خودرو های سواری نسبت به ۳ سال پیش ۴۳درصد بالا رفته است. یعنی از ۶ میلیون به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رسیده است. حالا تصور کنید اگر چاره ای برای این حجم خودرو اندیشیده نشود مقدار زمانی که هر شهروند در ترافیک سر می کند، حتی آنهایی که از وسایل انبوه بری مثل اتوبوس و تاکسی استفاده می نمایند، چقدر خواهد بود. به هر ترتیب، حالا بصورت میانگین هر پایتخت نشین در مجموع سالانه ۱۸۸ ساعت از عمرش در ترافیک هدر می رود؛ زمانی معادل یک ونیم بار رفت و برگشت به کره ماه با آپولو ۱۱.

رعایت نکردن قانون، عامل اصلی تشدید ترافیک

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران درباره علل به وجود آمدن ترافیک شدید این روزها و شیوه های کنترل آن می گوید: «ترافیک شهری سه عامل اصلی دارد: «انسان»، «راه» و «وسیله نقلیه» که هر کدام از این عوامل نباشد ترافیک شکل نخواهد گرفت. ازدحام در شهر به عوامل زیادی بستگی دارد که از مهم ترین آنها می توان به ازدیاد خودرو، ایرادات هندسی معابر، فرهنگ غلط استفاده از خودروی شخصی، عدم پوشش کافی حمل و نقل عمومی و عدم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره نمود.»

به گفته کورش جدی ثانی در این بین، برای کنترل و بهبود ترافیک شهرها از چهار عامل مهندسی ترافیک، وضع قوانین و اجرای آن، آموزش ترافیک و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (در جهت حرکت به سمت شهر هوشمند) استفاده می شود. مهندسی ترافیک با ایجاد، نگهداشت و بازسازی راه ها و زیرساخت ها اهتمام در کاهش میزان ترافیک شهری دارد. قوانین و مقررات موجب می شود افراد از انجام خیلی از رفتارهایی که سبب ترافیک می شود، اجتناب کنند و بنا بر این قوانین می توانند در کاهش میزان ترافیک نقش داشته باشد.

او معتقد می باشد ایجاد فرهنگ رانندگی و عبور و مرور صحیح از مهم ترین عواملی هستند که می توانند در کاهش میزان ترافیک شهری نقش بسیار مهم و مؤثری ایفا کنند. همین طور ایجاد و به کارگیری زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می تواند در مدیریت تقاضای سفر خصوصاً جلوگیری از سفرهای غیر ضرور، سفر به قصد انجام امور کاری، تحصیلی، بهداشتی، آموزشی، بانکی و... نقش به سزایی داشته باشد.

هم حالا با همه گیری بیماری کرونا نقش فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در مدیریت تقاضای سفر پررنگ تر از قبل شده و نیاز است در این بخش سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم. کوروش جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، در این زمینه می گوید: «با توجه به اینکه شرکت کنترل ترافیک تهران متولی پیاده سازی و راهبری سیستم های حمل و نقل هوشمند یا همان ITS است، برای مدیریت، ساماندهی و نظم بخشیدن به ترافیک شهری هر سال در قالب برنامه های عملیاتی و برمبنای بودجه، اعتبارات تخصیصی و ماموریت های محوله در زمینه حمل و نقل و ترافیک، برنامه هایی برای مدیریت و کنترل تقاضای سفر، با بهره گیری از فناوری های روز را در دستور کار خود دارد. هوشمندسازی معابر و حمل و نقل بار و مسافر از مبدأ حرکت تا رسیدن به مقصد و برگشت به خانه می تواند نقش مهمی در کاهش میزان ترافیک شهری داشته باشد. بطور مثال روزانه معابر مهمی در شهر تهران وجود دارد که با ازدحام ساعتی روبه رو هستند؛ بزرگراهایی همچون شهید همت، شهید نواب محدوده پل امام خمینی (ره) تا انتهای تونل توحید، امام علی (ع)، شهید حکیم، شهید حاج قاسم سلیمانی و معابر شریانی اصلی و فرعی. نکته قابل توجه اینکه تمامی این ازدحام ها در ساعتی است که نشان از توزیع نامناسب حجم ترافیک در معابر در بازه های زمانی روزانه دارد.»

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نوع رفتار تعدادی از رانندگان در تهران را که با رعایت نکردن حقوق دیگر شهروندان هم راه است عامل تشدید ترافیک می داند و می گوید: «متأسفانه تعداد این دست رانندگان کم نیست. مواردی همچون رعایت نکردن رانندگی بین خطوط و رعایت فاصله قانونی بین دو خودرو، سرعت بدون مجوز، سبقت های خطرناک، استفاده نکردن از چراغ راهنما، تغییر ناگهانی مسیر، رعایت نکردن حق تقدم و احترام به خطوط عابرپیاده و بطور کلی قانون گریزی در عبور و مرور، از عوامل اصلی ایجاد صف و ازدحام های طولانی در سطح معابر تهران شده که خود موجب هدررفت زمان می شود. لازم به ذکر است تبدیل زمان تلف شده به معادل ریالی به این سادگی قابل محاسبه نیست؛ چونکه زمان برای هر یک از افراد جامعه هزینه ای خاص دارد. بطور مثال هزینه وقت تلف شده یک مامور آتش نشان یا اورژانس در زمان ماموریت قابل اندازه گیری نیست چون پای جان انسان ها در بین است.»

تجهیز ۱۰۰ تقاطع به چراغ های UPS تا اختتام آبان

جدی ثانی در عین حال ماموریت های شرکت کنترل ترافیک را کنترل، پیشگیری و کاهش ترافیک با بهره گیری از فناوری های هوشمند عنوان می کند و می گوید: «مدیریت تمامی چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها و معابر شهر تهران شامل هوشمند، برنامه پذیر و چشمک زن به عهده این شرکت است. بدین سبب درست عمل کردن این تجهیزات می تواند تا حد زیادی از رفتارهای غیر مسئولانه و قانون گریزی تعدادی از رانندگان در نادیده گرفتن قوانین در رابطه با رعایت حق تقدم در عبور از تقاطعات و معابر شهری و ایجاد گره های کور ترافیکی مؤثر واقع شود. بدین جهت یکی از سیاست هایی که به جد پیگیر آن هستیم تامین اعتبارات لازم برای این مساله است که در آینده نه چندان دور صورت خواهد گرفت. تبدیل چراغ های چشمک زن به هوشمند و همین طور مجهزکردن این چراغ ها به دستگاه های UPS برای جلوگیری از اثرات نامطلوب قطع برق بر عبور و مرور وسایل نقلیه یکی از اقدامات در دستور اقدام بشمار می رود. البته با دستور مستقیم معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران، شرکت کنترل ترافیک تهران از شروع سال ۴۰ تقاطع مهم را که از طرف پلیس محترم راهور تهران بزرگ اعلام شده بود، به این دستگاهها مجهز کرده و در فاز بعدی، ۱۰۰ تقاطع اعلامی دیگر تا اختتام آبان ماه تجهیز خواهد شد.»

اقداماتی برای به حداقل رساندن ترافیک مهرماه

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران به مسئولیت نگهداری، هوشمندسازی، رصد دائم و راهبری خصوصاً در معابر خاصی مثل تونل های اصلی شهر تهران (رسالت، توحید، نیایش، امیرکبیر و غزه) و بزرگراه طبقاتی صدر اشاره می کند و می گوید: «فرض کنید چراغ های چند تقاطع در طول خیابان طالقانی برای مدت کوتاهی از کار بیفتند یا تصادفی در داخل تونل توحید رخ دهد یا مشکلی در بزرگراه طبقاتی صدر ایجاد شود. حتما می توانید به هم ریختگی عبور و مرور در این معابر را تصور کنید. پس مسئولیت ما در شرکت کنترل ترافیک برای هر ساعت از روز است و همه ایام برای ما همانند ابتدای مهر و بازگشایی مدارس اهمیت دارد.»

جدی ثانی می گوید باتوجه به شیوع ویروس کرونا رصدها امسال ویژه تر صورت می گیرد: «با توجه به مشکلاتی که همه گیری بیماری کرونا در سال قبل و امسال ایجاد کرده، الگوی سفرهای شهری دستخوش تغییرات ملموسی شده است. یکی از این تغییرات، جابه جایی ساعات اوج ترافیک در طول روز و تغییرات در مقاصد سفر است. بطور مثال با حذف سفرها به قصد امور آموزشی یا کاری در عوض شاهد افزایش سفرها به قصد سفرهای تفریحی و درمانی هستیم. بدین سبب برای پاییز امسال که کارهای آموزشی هم احیانا بیشتر از سال قبل است، مجموعه های تحت امر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ایجاد خطوط اتوبوس مدرسه، افزایش ناوگان تاکسی و اتوبوس در خطوط مختلف، کاهش سر فاصله اعزام ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو، اجرای طرح شناوری شروع کار در ادارات دولتی و ممنوعیت تردد ناوگان حمل مواد غذایی در پیک ازدحام صبحگاهی، به استقبال این ایام می روند.»

او اضافه می کند: «از شهروندان نیز انتظار می رود در امتداد کاهش ازدحام در روزهای پیش رو، از وسایل نقلیه شخصی در ساعات اوج ترافیک کمتر استفاده کنند و از سفرهای غیر ضرور خود به ویژه در ساعات اوج ترافیک صرف نظر کرده و امور خودرا با اپلیکشن های موجود در بستر IT انجام دهند تا از بار ترافیک در ساعات اوج ترافیک کاسته شود و در صورتیکه مجبور به حرکت در سطح معابر هستند، پیش از حرکت و جابه جایی، مقصد و وسایل نقلیه مورد استفاده خودرا برمبنای اطلاعات کسب شده از سامانه های موجود مشخص کنند و سپس تصمیم به حرکت بگیرند.»

آسیب ترافیک بیش از لطمه های سیگارکشیدن است

سولماز حسینیون، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاب آوری شهری: ترافیک با همه دردسرهایش صبر ایوب می خواهد و بس. محاصره شدن در ترافیک های طولانی برای هیچ شهروندی خوشایند نیست. لطمه های اجتماعی، اقتصادی، سلامتی و زیست محیطی همچون عایدی های ترافیک برای شهر و شهروندانش است. باتوجه به آن که حدود ۹ میلیون خودروی شخصی بطور روزانه در خیابان های تهران درحال تردد هستند، باید بگوییم خیابان های تهران در وضعیت انفجار به سر می برند اما فقط زبان حرف زدن ندارند. مدیریت چنین وضعیتی به طور قطع نیاز به همکاری یکپارچه ای دارد که امروز در زمینه حمل و نقل و کنترل ترافیک به خوبی درحال کنترل و هدایت است. اما برای کاهش ترافیک جدا از اقدامات مدیران، نیاز به مشارکت همه جانبه شهروندان داریم تا برای جابه جایی هایشان در شهر بجای خودرو های شخصی از سایر وسایل حمل و نقل استفاده کنند. امروزه ترددهای بی هدف و طولانی برای شهر لطمه به کالبد شهر، کالبد انسان ها و روح لطیف آنهاست. ترافیک شهرهای بزرگ به دو ترافیک داخل شهرها و ترافیک مبادی ورودی به شهرهای بزرگ تقسیم می شود.

طبق تحقیقات علمی، تلف شدن زمان در ترافیک و نشستن طولانی مدت در وسایل حمل و نقل می تواند بیش از سیگار کشیدن لطمه به همراه داشته باشد و پنجمین علت مرگ ومیرها معرفی شده است. این روزها سبک زندگی ها تغییر کرده و ترافیک جای خودش را در بین زندگی شهرنشینان به خوبی باز کرده است؛ در صورتیکه این نوع سبک زندگی اشتباه است. خیلی از کشورها لطمه های ناشی از ترافیک در زندگی شهرنشینان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند و برای پیشگیری، کنترل و افزایش تاب آوری در شهر برنامه های جامعی در نظر گرفته اند. بنظر می رسد شهرهای بزرگی مانند تهران که با ترافیک درگیر هستند به چنین مطالعاتی نیاز دارند. بحث سلامت از لحاظ شهرسازی موضوع مهمی است و کشوری که مردم آن سالم باشند، آن کشور بالطبع ثروتمند شمرده می شود. اما کشوری که مردمانش هزینه های هنگفت صرف درمان کنند برای جامعه ضرر است. ترافیک همین طور کیفیت خواب، کیفیت کارهای اجتماعی افراد و موارد دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد. آمارهای بین المللی درباره کشور ما نشان میدهد به لحاظ مشکلات روحی و روانی از پرآسیب ترین کشورها هستیم و به طور قطع قسمتی از آن به ترافیک ارتباط دارد.»








1400/06/20
11:30:08
5.0 / 5
114
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک