تا پایان سال؛
سطح داخلی سازی واگن های مترو به ۸۵ درصد می رسد
مسكن گزین: ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همكاری بازیگران اصلی زیست بوم ریلی درون شهری در تلاش است تا بومی سازی واگن های مترو را در كشور محقق كند. پیش بینی شده دانش فنی و طراحی داخلی واگن های مترو تا اختتام امسال به 85 درصد می رسد.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، گروه ریلی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری متروی تهران، واگن سازان و شرکت های دانش بنیان، پروژه کلان بومی سازی قطعات مورد استفاده در مترو را آغاز کرده، بطوریکه پیش از شروع این پروژه ساخت داخل واگن مترو در کشور ۲۸ درصد بوده و مطابق اهداف پروژه بومی سازی واگن مترو تا آخر سال، داخلی سازی ۸۵ درصدی در طراحی و دانش فنی واگن مترو محقق خواهد شد.
همانگونه که مشخص است این روزها مترو به یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی بدل شده است. قطارهایی زیرزمینی که با اتصال نقاط مختلف شهرهای بزرگ به یکدیگر، مسافران را در مدت زمان کوتاه تری به مقصد می رساند.
این وسیله کاربردی و روزمره باتوجه به نیاز کلانشهرها همچنان در حال توسعه است و خطوط جدیدی نیز به آن افزوده می شود. اما این مساله در کنار همه مزایایی که دارد، مدیران شهری را ناچار به تامین زیرساخت های مورد نیاز می کند. زیرساخت های فناورانه ای که تا حالا به کمک دیگر کشورها تامین می شد. اما مقرر است از این پس با کمک متخصصان ایرانی بومی سازی شود و در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گیرد.
یکی از این نیازها، تامین واگن هایی است که به سبب استفاده هر روزه مستهلک می شوند و باید واگن های نو و با تجهیزات بیشتر جایگزین آنها شود. برای همین پروژه کلان بومی سازی واگن مترو تعریف شد و برمبنای آن، تولید واگن های مترو به شرکت های ایرانی سپرده شد.
برمبنای آمار آخرین پیشرفت، پروژه بومی سازی یک رام واگن مترو تا کنون که بیش از یک سال از شروع آن می گذرد، ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و تا انتهای سال یک رام قطار مترو ملی ساخته خواهد شد که داخلی سازی در ساخت این فناوری را از ۲۸ درصد به ۸۵ درصد خواهد رساند.
برمبنای اعلام معاونت علمی، بومی سازی واگن های مترو یک موضوع ملی است که قسمتی از مسئولیت آن در برنامه ششم توسعه به معاونت علمی ریاست جمهوری سپرده شده بود که این معاونت با همکاری کلیه ذی نفعان و تامین مالی و نظارت اجرائی بر پروژه بومی سازی یک رام واگن مترو قدم بزرگی در تحقق اهداف کلان کشور برداشته است. همین طور به جهت اینکه مسیر پشتیبانی از تولید داخل در بخش ریلی هموارتر شود، نیاز به حمایت همه نهادها برای ورود به فاز تولید انبوه واگن های متروی ساخت داخل در کشور وجود دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب