گزارش مسكن گزین؛
عطیش یك سال بعد از سیل
به گزارش مسكن گزین بلاهای طبیعی همیشه در خوزستان رخ می دهند و سبب خراب شدن خانه ها، جاده ها و راه های ارتباطی می شوند؛ راه هایی كه شریان های اقتصادی با دیگر محورها و مسیرهای كشور هستند كه باید حفظ شوند
خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها - زهرا کاظمی منش: سال قبل باران های شدید و بالا آمدن دبی آب رودخانه ها، چهره دیگری از خوزستان به نمایش گذاشت. زمین های کشاورزی که زیر آب رفتند و جاده هایی که آب گرفتگی، چیزی از آنها باقی نگذاشت. همان روزها بود که مسیر ارتباطی روستای «عطیش» در ۴۰ کیلومتری شهر کوت عبدالله و از توابع شهرستان کارون با ۱۴۵ خانوار و ۷۰۰ نفر جمعیت از دو مقطع، قطع شد و مردهای روستا خویش را به آب زده، بلم را از آن سوی جاده خراب شده به این سو می آوردند تا زن های روستا را سوار کرده و به آن سوی جاده برساند. زن ها از آنجا سوار ماشین می شدند و خویش را به شهر می رسانند تا مایحتاج یک هفته خانه را خریداری کنند.
جدال آب و جاده
حال و هوای مردان روستای عطیش با آه بلند «الحمدلله علی کُل حال» قابل درک بود. همه دارایی های خویش را از دست داده بودند. زحمت یک سال محصول کشاورزی آنها و حتی دام هایشان! نگران کودکانشان هم بودند. به خصوص کودکی که یکی از همان شب ها گرفتار تشنج شد و تا او را با بلم به جاده رسانده و از آنجا سوار ماشین کرده و به بیمارستان رسانده بودند، ساعت از سه نصف شب هم گذشته بود. البته این را هم می گفتند که چند باری بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران اورژانسی به روستا آمده بودند اما تنها گفته شان این است: «اِحنَه وفّایه؛ بِس نَرجو المساعده» یعنی ما وفاداریم و تنها از مسؤلان کمک می خواهیم؛ کمک برای ساختن جاده ای که دسترسی را برای آنها آسان کند. برای مردان روستا نظاره گر بودن تردد زنان با بلم سخت تر از، از دست دادن داشته هایشان بود.
در آن زمان با عنایت به طغیان رودخانه، مسیر این روستا در طول ۱۰ کیلومتر و عرض سه متر به صورت کامل تخریب شد؛ علاوه بر این زیرساخت جاده بر اثر زیر آب قرار گرفتن در مدت طولانی، به صورت کامل شسته شد و جاده برای تردد ماشین آلات سنگین به صورت کامل ناامن شده بود. دو دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه لودر برای کار گذاشتن ۱۸ لوله با قطر یک هزار و ۳۰۰ میلی متر در نزدیکی روستا مستقر شدند اما با عنایت به سست شدن زیرسازی آسفالت و امکان تردد نداشتن خودرو های سنگین، امکان شروع به کار لوله گذاری وجود نداشت.
۵۶۸ کیلومتر راه صدمه دیده از سیل
جدال آب و جاده در آن روزها تنها مختص این روستا نبود و سیل بیشتر از ۳۵ محور شامل ۲۷۰ مسیر روستایی و اصلی را مسدود کرد. به قول مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان، برآورد اولیه خسارت وارد شده به انسداد ۳۵ محور شامل ۲۷۰ مسیر روستایی و شهری و صدمه وارده به ۵۶۸ کیلومتر راه و ابنیه های فنی، ۸۵۰ میلیارد تومان بود اما در ارزیابی های نهایی ۴۷۶ میلیارد تومان به تصویب رسید.
غلام عباس بهرامی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از اعتبار تصویب شده تابحال ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و با این میزان اعتبار تخصیص یافته تنها می توان ۲۹۵ کیلومتر راه صدمه دیده ناشی از سیل را بهسازی کرد.
وی با اشاره به اینکه تابحال از ۲۹۵ کیلومتر راه خسارت دیده بر اثر سیل ۹۵ کیلومتر آسفالت و ۷۰ کیلومتر هم آماده آسفالت است، تاکید می کند: در صورت ابلاغ اعتبار برای بازسازی مابقی راه ها، روند کار ادامه پیدا خواهد نمود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به اینکه نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به خوزستان بخصوص راه های آن همواره ویژه است، می افزاید: لکه گیری و روکش راه های شریانی سطح استان به طول ۲۸۳ کیلومتر در مدت چهار ماه آینده با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، لکه گیری و چاله پرکنی محورهای سطح استان خوزستان با ۱۰ هزار تن آسفالت سرد با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال به کمک ۳۰ اکیپ امانی راهداری واکنش سریع، آسفالت راه های روستایی غیر آسفالته بالای ۲۰ خانوار در چارچوب طرح ملی ابرار به طول ۲۵۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۵۷۱ میلیارد ریال، بهسازی محورهای فرعی و روستایی سطح استان به طول ۱۲۱ کیلومتر در چهار ماه آینده با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال همچون اقدام های است که در چارچوب طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راه های شریانی هم زمان با سراسر کشور در خوزستان در حال اجرا می باشد.
و اما عطیش...
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به اینکه تردد اهالی بعد از سیل توسط راه های احداثی موقت توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال انجام می باشد، می گوید: راه اندازی ۵۰۰ متر راه دسترسی موقت برای برقراری ارتباط، به کارگیری حدود چهار هزار تن سرباره فولاد در جهت راه اندازی راه دسترسی، راه اندازی کالورت موقت دسترسی به طول ۲۰۰ متر و استفاده از ۱۸ شاخه لوله فلزی ۱۲ متری به قطر ۱.۱ متر، تثبیت حاشیه جاده موجود برای پیشگیری از آب شستگی بیشتر به طول ۲۰ کیلومتر در حدفاصل سه راهی طویل به روستای «عطیش» همچون اقدام های موقت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان برای دسترسی اهالی به این روستا بود اما به علت بارندگی های سال قبل و خط القعر بودن منطقه، امکان راه اندازی کامل جاده دسترسی وجود نداشت.
محمد جولانژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بهسازی راه های پروژه بازسازی خسارات ناشی از سیل محور روستای عطیش عنوان می کند: برای این پروژه هفت میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که تابحال با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی همراه بوده است.
وی ادامه می دهد: در چارچوب این پروژه چهار کیلومتر از محور فوق بازسازی کامل (زیرسازی و روسازی) و دو دستگاه ابنیه فنی به طول ۵۰ متر تا شهریور سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.
خوزستان از منابع عظیم کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی برخوردار و یکی از استان های استراتژیک کشور است و سالانه کالاهای زیادی از مبادی این استان به سایر نقاط کشور حمل می شود و دارای رتبه دوم کشور در حمل و جابه جایی کالا است.
راه های آن، شریان های اقتصادی هستند ازاین رو حفظ ارتباط جاده ای این استان با دیگر محورها و مسیرهای کشور امری «ضروری» است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب