گزارش مسكن گزین
بازار داغ پروژه های عمرانی-انتخاباتی
مسكن گزین: در صورتیكه دولت برای تكمیل راه آهن چابهار-زاهدان مجبور به برداشت از صندوق توسعه ملی شد، یك نماینده مجلس از توافق با وزارت راه برای ساخت خط آهن غیر ضروری اینچه برون-طبس آگاهی داد.
به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، در آستانه انتخابات مجلس، نمایندگان فعلی بار دیگر با اعمال فشار بر دولت و خصوصا وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرای پروژه های عمرانی هستند تا بتوانند با راه اندازی یك پروژه غیر ضروری حمل و نقلی، از میان صندوق آراء مسیر جدیدی برای رسیدن به بهارستان برای خود دست و پا كنند.
در حالی كه هنوز پروژه قطار برقی آمل-تهران ( كه با فشار نماینده مردم آمل در مجلس توانست در قانون بودجه سال ۹۷ نقش ببند) از میان خیل پروژه های ریلی گران قیمت و غیر اقتصادی حذف نشده، نماینده مردم شاهرود در مجلس نیز به دنبال تصویب پروژه ریلی طبس-اینچه برون و با عنوان «كریدور ریلی شمال-جنوب» است.
اگرچه كریدورهای ریلی و جاده ای شمالی-جنوبی زیادی در كشور طراحی و تعریف شده، اما هم اكنون پروژه های ریلی اولویت دار برای توسعه ترانزیت ریلی در كشور، كریدور ریلی شمال-جنوب در محور شرقی با اتصال چابهار به شبكه ریلی كشور و همین طور تكمیل خط آهن رشت-آستارا برای اتصال جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز به بندرعباس است. سایر كریدورها در اولویت های بعدی قرار دارند.
سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی كه آبان ماه امسال با خبرنگار مهر داشت، با اشاره به اینكه فاكتورهای سرمایه گذاری و توسعه در سطح شرق استان سمنان رو به رشد است، اظهار داشته بود: مطالعات توجیهی پروژه كریدور راه آهن شمال به جنوب شامل اینچه برون-شاهرود-طبس به پایان رسید و طی نشست اخیر با وزیر راه و شهرسازی با نظر مثبت این وزارتخانه تایید شده است.
این عضو خانه ملت همین طور با اشاره به اینكه شاهرود در مركز كریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار می گیرد در ادعایی عجیب اعلام نموده بود: با انجام این پروژه، حجم ترانزیت كالا در این راه به ۲۰ برابر افزایش خواهد یافت و می تواند فواید اقتصادی خوبی به كل كشور برساند.
حسینی شاهرودی با اشاره به اینكه تابحال چند هلدینگ بزرگ داخلی و خارجی برای اجرای این عملیات عظیم و راهبردی به صورت BOT و فاینانس اعلام آمادگی كرده اند تا در این پروژه همراهی داشته باشند، اظهار داشته بود: از طرف دیگر با امضای تعدادی از نمایندگان استان های منتفع، پروژه مذكور از سال قبل در پیوست ۲۰ بودجه سنواتی كل كشور قرار گرفت و هر ساله ردیف اعتباری مشخصی برای اجرای كامل به آن تخصیص خواهد یافت.
نكاتی درباره ادعاهای نماینده شاهرود درباب ۲۰ برابر شدن ترانزیت ریلی و چند ادعای دیگر!
در همین خصوص سید میثم لاجوردی، كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه متأسفانه هر ساله بخش عمرانی بودجه های سنواتی با اعمال فشار نمایندگان استان های مختلف، دستخوش تغییرات سنگینی به سود پروژه های ریلی غیر اقتصادی و غیر بهره ور می شود، اظهار داشت: حجم ترانزیت ریلی در كل كشور در سال ۱۳۹۷ مطابق آمار منتشره شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به میزان ۱.۵ میلیون تن بوده است كه این مقدار هم شامل صادرات نفتی و هم صادرات غیر نفتی است.
با كدام محاسبه، خط آهن اینچه برون-طبس ترانزیت ریلی را ۲۰ برابر می كند؟
وی اضافه كرد: مع الاسف با عنایت به عملكرد ۶ ماهه نخست سال جاری، مطابق پیش بینی كارشناسان، این آمار برای سال ۱۳۹۸ نهایتا می تواند به یك میلیون تن حجم ترانزیت سالیانه منتج شود.
كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی افزود: این میزان محسوس كاهش عملكرد ترانزیتی به عوامل مختلفی همچون عدم بهره وری شبكه موجود، هزینه های بالا و اقتصادی نبودن ترانزیت ریلی از داخل ایران برای صاحبان بار، مسائل سیاسی، معضلات تحریم و مسائلی از این دست مربوط می شود. در چنین شرایطی با عنایت به اینكه هنوز چاره ای اصولی و مبتنی بر واقعیت برای حل موارد بالا ارائه نشده است، چگونه می توان از سودآور بودن این پروژه و افزایش ۲۰ برابری حجم ترانزیتی این مسیر از قبل ساخت این پروژه سخن گفت؟
حجم حمل ریلی بار از مرز اینچه برون، تنها ۱۵۴ هزار تن در سال
وی تصریح كرد: از طرفی میزان مجموع حجم بارهای صادراتی و وارداتی ریلی از اینچه برون كه فقط بخش اندكی از آنها ترانزیت است، بعنوان یكی از پایانه های مهم مسیر ترانزیت مد نظر این طرح، ۵۴ هزار و ۶۲ تن برای صادرات و ۱۰۴ هزار و ۸۵۴ تن برای واردات در سال ۱۳۹۷ گزارش شده است.
لاجوردی اشاره كرد: بدین سبب با عنایت به اینكه مسیر موازی برای بارهای مدنظر این پروژه، یعنی اینچه برون-تهران-بندرعباس، الان هم در حال بهره برداری است، این سؤال مطرح می شود كه چرا تا كنون میزان عملكرد این مسیر (بندرعباس-اینچه برون) بعنوان مسیر جایگزین اما طولانی تر نسبت به مسیر طبس-شاهرود-اینچه برون، به این اندازه پایین بوده است؟
این كارشناس حمل و نقل ریلی گفت: حتی اگر پروژه ریلی اینچه برون-طبس با هزینه های هنگفت و سرسام آور راه اندازی هم شود اما از آنجایی نهایتا بارهای ترانزیتی مسیر مذكور (اینچه برون-طبس) به محور شلوغ و پُر ترافیك بافق-بندرعباس منتهی می شود، پس نمی توان حجم بالایی از ترانزیت ریلی برای این مسیر بعنوان نتیجه قطعی و حتمی ساخت این پروژه متصور بود. چونكه ظرفیت خط ریلی بافق بندرعباس محدود بوده و امكان عبور دادن حجم بیشتری از بار از این مسیر امكان پذیر نیست.
به گفته لاجوردی، معین نمی باشد ادعای نایب رییس كمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وجود مطالعات توجیهی در این پروژه كه ۲۰ برابر شدن تقاضای ترانزیت بار را در صورت راه اندازی خط ریلی طبس-اینچه برون به دنبال دارد، در كدام مركز پژوهشی اثبات شده كه نهایتا به تایید وزیر راه و شهرسازی هم رسیده است. وزارت راه باید این طرح توجیهی را منتشر كند تا كارشناسان بتوانند صحت و سقم این ادعا را به بوته نقد بگذارند.
بالاخره فاینانس یا بودجه عمرانی؟
لاجوردی درباب تناقض میان ادعاهای نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره وجود چندین سرمایه گذار از یك سو و همین طور گنجاندن بودجه راه اندازی خط آهن اینچه برون-طبس در بودجه عمرانی سنواتی اشاره كرد: با وجود پروژه در حال ساخت چابهار-سرخس كه مزایای آن در تكمیل كریدور شمال-جنوب و اتصال كشورهای CIS به آب های آزاد بر كسی پوشیده نیست، چه نیازی به هزینه تراشی های بدون اولویت برای بودجه های محدود دولتی كه الان به صورت قطره چكانی در حال تزریق به پروژه های موجود است، احساس شده است؟
چرا وزارت راه فاینانسرها را به پروژه چابهار نمی آورد؟
وی درباره ادعای دیگر حسینی شاهرودی در خصوص وجود متقاضیان گسترده برای سرمایه گذاری در راه اندازی این خط ریلی نیز بیان داشت: جالب تر آنكه مطابق ادعای این نماینده مجلس دهم، چندین هلدینگ بزرگ داخلی و خارجی تاكنون برای انجام عملیات این پروژه به صورت BOT و فاینانس اعلام آمادگی كرده اند؛ ولی با این وجود بناست این پروژه نیز به سرنوشت دیگر پروژه هایی كه معطل بودجه های اندك و پر از اما و اگرهای دولتی اند، گرفتار شود. به نظر من بهتر نماینده شاهرود در مجلس ابتدا نسبت به اعلام اسامی فاینانسرهای داخلی و خارجی كه برای ساخت راه آهن اینچه برون-طبس اعلام آمادگی كرده اند، اقدام نماید و سپس دلیل اختصاص بودجه دولتی به این پروژه، با وجود وجود این فاینانسر ها را شرح دهد.
لاجوردی اضافه كرد: اگر فاینانسرها مایل به سرمایه گذاری اند، چرا وزارت راه و شهرسازی پروژه مهمی مانند چابهار-زاهدان-سرخس را كه در توسعه ترانزیت ریلی میان بندر چابهار با كشورهای آسیای میانه تأثیر بالایی دارد را به فاینانسرها معرفی نمی كند تا مجبور نباشد برای تكمیل راه آهن چابهار-زاهدان ۳۰۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت كند؟
این كارشناس صنعت ریلی تاكید كرد: علت تلاش نمایندگان مجلس برای گنجاندن پروژه های عمرانی خصوصا ریلی در بودجه های سنواتی، نبود یك طرح جامع توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی است تا به واسطه آن بتوان هم از تصویب پروژه های بدون اولویت و غیر اقتصادی كه صرفا به سبب فشارهای سیاسی و یا منافع شخصی، سربار بودجه های دولتی می شوند، جلوگیری كرد و هم اینكه بتوان با اولویت دهی به پروژه های موجود، با تزریق حداكثری بودجه، زمان اجرای پروژه هایی كه منافع ملی را تامین می كند، كم كرد.
منبع: مسكن گزین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب