مشاور امور تامین مالی و سرمایه گذاری ریلی شركت ساخت مطرح كرد؛

ظرفیت چین برای مشارکت در تکمیل کریدورهای ریلی

ظرفیت چین برای مشارکت در تکمیل کریدورهای ریلی مسکن گزین: سید مرتضی ناصریان با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و همسو با ابتکار یک کمربند و یک جاده، بر ظرفیت کشور چین برای مشارکت و همکاری در تکمیل کریدورهای ریلی تاکید نمود.



به گزارش مسکن گزین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative (BRI)) یک برنامه سرمایه گذاری و سیاستی بلندمدت فراقاره ای است که هدف گسترش زیرساخت ها و تسریع یکپارچگی اقتصادی کشورها را در امتداد مسیر راه ابریشم تاریخی دنبال می کند. این ابتکار در سال ۲۰۱۳ توسط رییس جمهور چین، شیء -جین چینگ رونمایی گردید و تا سال ۲۰۱۶ با عنوان «یک کمربند، یک جاده» شناخته می شده است.
«ابتکار کمربند و جاده» ارتباط قاره های آسیا، اروپا، و آفریقا و دریاهای مجاور آنرا ارتقا می دهد، همکاری بین کشورها در ابرپروژه یک کمربند، یک جاده را ایجاد و تقویت می کند، شبکه های ارتباطی همه جانبه، چندلایه و ترکیبی را به وجود می آورد. ایران نیز در این ابرپروژه دارای کریدورهای ترانزیتی است که تکمیل آنها به بهره برداری هرچه بیشتر کشورمان از ابتکار کمربند و جاده کمک خواهدنمود.
سید مرتضی ناصریان مشاور امور تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و همسو با ابتکار کمربند-راه، بر ظرفیت کشور چین برای مشارکت و همکاری در تکمیل کریدورهای ریلی اصرار کرد و اظهار داشت: کریدور ریلی شرق کشور (چابهار- سرخس) یکی از پروژه های مهمی است که می توان در تکمیل آن از توانمندی های کشور چین استفاده نمود.
وی اضافه کرد: این کریدور برای توسعه استانهای شرقی، ایجاد شاخه جدید در کریدور شمال- جنوب با اتصال ریلی چابهار به آسیای میانه (جذب بارهای افغانستان و ازبکستان)، انتقال سنگ آهن منطقه سنگان ایران و هرات افغانستان به چابهار و تسهیل سفر زوار پاکستان و استانهای جنوب شرق به شهر مقدس مشهد، در لیست طرح های مصوب کشور قرار دارد که بخش چابهار-زاهدان با سرعت درحال راه اندازی است و راه اندازی بخش زاهدان – یونسی نیز در دستور کار قرار دارد.
ناصریان دیگر پروژه مهم را الحاق ایران به کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CEPEC) بوسیله مسیرهای ریلی، جاده ای و دریایی دانست و اظهار داشت: از آنجا که کشور پاکستان مستقیم با چین همسایه است و مرز طولانی با آن دارد، می تواند دسترسی کوتاهی بین ایران و چین را فراهم آورد و از این نظر مشابه افغانستان است با این تفاوت که حالا چین با افغانستان روابط قوی ندارد. البته ارتباط با چین بوسیله افغانستان نیز در برنامه های بلندمدت قرار دارد.
مشاور امور تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اشاره کرد: در صورت اتصال ریلی چین و پاکستان (این اتصال ریلی به سبب منطقه صعب العبور هیمالیا بعید است و در این صورت حمل و نقل ترکیبی می تواند استفاده شود)، و تعمیم آن به شبکه ریلی ایران و سواحل مکران و بندر جاسک اهمیت دارد که سبب تنوع بخشی به کریدورهای ترانزیتی و رونق دادن به ترابری ریلی بین ایران و پاکستان در کوتاه مدت و شکل گیری کریدور ترانزیتی شرقی-غربی (چین- پاکستان-ایران) و اتصال این کریدور به کریدور شمال -جنوب و همین طور ترکیه و کشورهای عربی در افق بلندمدت می شود.
وی افزود: اتصال ریلی پاکستان و ایران در مرز میرجاوه نیازمند ارتقا و در چابهار قابل اتصال به بندرگوادر است. خصوصاً اگر اتصال ریلی چین و ایران در این راه با عرض استاندارد (۱۴۳۵) میلی متر ایجاد شود.
این کارشناس ریلی در ادامه به کریدورهای شمالی - جنوبی اشاره نمود و اضافه کرد: رونق یابی این کریدورها برای ارتباط آب های آزاد جنوب به کشورهای شمالی ایران (ترکمنستان، دریای خزر، قزاقستان / روسیه و جمهوری آذربایجان) و در نهایت به اروپا هستند.
ناصریان در ادامه به بیان با اهمیت ترین محورهای ترانزیت بار شرقی – غربی در ایران پرداخت و اظهار داشت: به طور معمول در کریدور شرقی غربی به مسیر جنوبی خزر از ترکمنستان به ترکیه اشاره می شود که هم اکنون دایر است. در این راه پروژه های بهبود مسیر ریلی در ایران شامل ارتقای راه آهن اینچه برون به گرمسار و همین طور راه اندازی محور میانبر ریلی میانه تبریز می شود. همین طور مسیر جدیدی که می توان در قالب ابتکار کمربند راه و کریدورهای شرقی- غربی ایجاد کرد، کریدور ریلی ایران-مدیترانه (ایران، عراق و سوریه) است.
وی اضافه کرد: هم اکنون بیشتر خطوط طرح ابتکار کمربند-راه، در نهایت از ترکیه عبور می کند. جهت تنوع در کریدورها و پوشش کشورهای مختلف اتصال ایران به مدیترانه و سپس اروپا و آفریقا، کریدور ایران-عراق- سوریه-مدیترانه مورد توجه قرار می گیرد.
ناصریان اشاره کرد: در این کریدور راه اندازی راه آهن کرمانشاه -خانقین –بغداد بسیار اهمیت دارد. در همین راستا تأسیس کریدور زیارتی– تجاری چین-پاکستان- ایران – عراق – سوریه نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.
مشاور امور تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کریدورهای شرقی– غربی را شامل شاخه جنوبی کریدور تراسیکا برای ارتباط آسیای میانه -ایران– قفقاز و اروپا (از مرز جلفا یا رازی یا آستارا) و شاخه جنوبی کریدور راه آهن های آسیایی (پاکستان – ایران- ترکیه) دانست و اظهار داشت: در اجرای یک کمربند-راه این پروژه ها می تواند رونق یابد و کشورهای مسیر با داشتن بستر زیربنایی و فعالیت حمل و نقل بین المللی، علاوه بر تسهیل صادرات و واردات و انتفاع از درآمد ترانزیت، امکان ایجاد صنایع فرآوری و ایجاد ارزش افزوده محمولات را خواهند داشت.
وی دیگر کریدور ترانزیتی در ایران و همسو با ابتکار کمربند-راه را ایجاد مسیر جدید بین ایران و چین بوسیله افغانستان ذکر کرد و اظهار داشت: این کریدور دارای موافقت نامه مطالعاتی پنج کشور مسیر (خواف در ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان – کاشغر در چین) است ولی هنوز عملیاتی نشده است. بگفته ناصریان، ایران پیشنهاد راه اندازی بخش هرات-مزارشریف را بصورت تهاتری (در قبال انتفاع از منابع معدنی) به افغانستان داده است و با راه اندازی این پروژه، امتداد به چین بوسیله مسیر فوق الاشاره یا با عبور از کشور ازبکستان مقدور خواهد بود.


منبع:

1401/12/08
13:41:30
5.0 / 5
354
تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , تجاری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک