نقش چراغ راهنمایی و رانندگی در مهار ترافیک تهران

نقش چراغ راهنمایی و رانندگی در مهار ترافیک تهران به گزارش مسکن گزین، مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران در مورد عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی در هنگام پیک ترافیک توضیحاتی عرضه کرد و اظهار داشت: در یک مقایسه با پیش از کرونا باید بگویم که ترافیک در تهران در زمان پیک ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است.


حمید برادران در گفتگو با ایسنا، در مورد وضعیت چراغ های راهنمایی و رانندگی شهر تهران اظهار داشت: تنوع چراغ های راهنمایی و رانندگی در سطح معابر شهر تهران زیاد است، بگونه ای که گروه اول به چراغ های هوشمند تقسیم بندی شده و پس از آن چراغ های زمان دار و ثابت در سطح شهر وجود دارند و پس از آن هم چراغ های چشمک زن در تهران فعال می باشند که به دو دسته برقی و سولار تقسیم بندی می شوند.
وی با اشاره به اینکه سیستم هوشمند چراغ های راهنمایی و رانندگی با عنایت به اهمیت مدیریت ترافیک بر مبنای تقاضای معابر شهر تهران مبادرت به زمان دهی می کند، افزود: یعنی برپایه تعداد خودروی عبوری از هر کدام از لاین های خیابان و برپایه این که کدام معبر اصلی و کدام معبر فرعی است، نسبت به زمان دهی چراغ اقدام می کند.
وی با بیان اینکه زمان دهی چراغ های هوشمند تنها به معبری که در آن نصب شده نیست، اظهار نمود: گاهی امکان دارد برای شهروند و یا رانندگان سوال پیش بیاید که چرا حالا که خیابان خلوت است چراغ، زمان طولانی تری را برای توقف نشان داده است اما این شهروند فقط مسیر خویش را می بیند در حالیکه چراغ های هوشمند کلانگر هستند و شبکه معابر را در نظر می گیرند، مثلاً در خیابان های بهشتی، مطهری و طالقانی که تقاطع های زیادی وجود دارد چراغ های هوشمند به صورت کلان همه تقاطع ها را پایش می کنند و بر مبنای آن، زمان می دهند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در مسیرهایی که تردد در آنها کمتر است و تغییرات رفتاری ترافیک در آن کمتر است از چراغ های راهنمایی برنامه پذیر و زمان ثابت استفاده می شود چون که نوسان و تردد حجم عبوری خودرو ها در ساعات مختلف کمتر است و یک دفعه حجم تردد تغییر چشم گیری ندارد، اظهار داشت: پس در زمان های مختلف شبانه روز زمان دهی ثابتی بسته به زمان، اعداد اعلام می شوند، مثلاً از ساعت ۲۴ تا پنج بامداد یک زمان، پنج تا هشت که زمان فعالیت ادارات است یک زمان و از ساعت هشت تا ۱۰ بامداد که پیک ترافیک است یک زمان عرضه می شود؛ اما دقت داشته باشید که زمان بندی در چراغ های ثابت بیشتر از ۲۴۰ ثانیه در تقاطع ها نیست.
برادران در مورد وضعیت چراغ های چشمک زن در سطح معابر تهران هم خاطرنشان کرد: دو متد برای چراغ های چشمک زن تعریف شده است و بعضی از چراغ های چشمک زن در جهت افزایش ایمنی هم به کار گرفته می شوند و برخی از چراغ های چشمک زن در تقاطع ها در جهت اطلاع رسانی و اعلام تغییر جهت در معابر است و معمولاً در تقاطع های با ظرفیت عبوری کم یا محلی برای افزایش ایمنی از چراغ های چشمک زن استفاده می شود تا حق تقدم و اولویت حرکت مشخص شود و چراغ های چشمک زن در تقاطع ها معمولاً سه خانه هستند که به صورت زرد و قرمز فعال می باشند، اما برخی چراغ های تک خانه چشمک زن جنبه اطلاع رسانی دارند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران افزود: با عنایت به پراکندگی زیاد چراغ های چشمک زن و توجه به مسئله نگهداشت و تأمین برق، به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر رفتیم بگونه ای که تعداد زیادی از این چراغ ها به صورت سولار بوده و از انرژی خورشیدی استفاده می نمایند و هیچ استفاده ای از برق شهری ندارند هرچند که هم اکنون مدیریت چراغ های چشمک زن به مناطق سپرده شده است.
وی در مورد مدیریت غیر هوشمند تقاطع (کنترل دستی) هم با بیان اینکه در تقاطعات هوشمند از آنجاییکه هوش مصنوعی در مورد زمان تردد تصمیم گیری می کند دستکاری به صورت سیستمی وجود ندارد، اظهار داشت: اما حالت های احتمالی را هم برای سیستم پیشبینی می نماییم و برای پلیس این توانایی را قرار دادیم که در جهت اقتضای شرایط و بر مبنای تصمیم پلیس حاضر در معابر و تقاطع ها، نسبت به مدیریت لحظه ای اقدام نموده و به صورت دستی چراغ را کنترل کند.
به نقل از ایشان، دقت داشته باشید که در مورد چراغ های هوشمند، این چراغ ها تا وقتی که به ظرفیت حداکثری تقاطع نرسیده باشیم عملکرد درست و هوشمندانه ای دارند و اگر حجم تردد در یک معبر به بالاترین سطح خود برسد، چراغ هوشمند تبدیل به چراغ برنامه پذیر می شود؛ چون که ما در تنظیم چراغ های هوشمند همه حالت های احتمالی در یک معبر را برای او برنامه ریزی می کنیم؛ اما وقتی همه حالت های احتمالی پر شده باشد به چراغ برنامه پذیر تبدیل می شود که گاها در اوج ترافیک بامداد و عصرگاهی وقتی ظرفیت معابر اشباع می شود یعنی هیچ کاری از دست چراغ هوشمند در مدیریت ترافیک بر نمی آید پس یک برنامه زمان دهی ثابت را اجرا می کند.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران با بیان اینکه همه بار رفتار ترافیکی شهروندان را نباید به عملکرد چراغ راهنمایی مرتبط کرد، خاطرنشان کرد: چون که چراغ برپایه پارامترهایی تصمیم گیری می کند اما یک زمان آنقدر حجم عبوری خودرو ها زیاد است که برپایه این هجمه زمان پذیر می شود و این به معنای عیب سیستم نیست.
وی در مورد زمان بالای برخی چراغ ها با تکیه بر اینکه در نهایت زمانی یک چراغ ۲۴۰ ثانیه است، افزود: عموما زمان چراغ ها ۱۲۰ تا ۱۵۰ ثانیه است و این زمان دهی برپایه استانداردهای مهندسی ترافیک است که این زمان دهی برپایه حجم تردد عبوری، توپوگرافی، عرض معبر و... تعیین می شود و تعداد چراغ های راهنمایی که زمان آنها بالا است که البته اقتضای معبر است، کمتر از تعداد انگشتان دستان است.
برادران در دفاع از عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی در هنگام پیک ترافیک با تکیه بر این که در یک مقایسه با پیش از کرونا باید بگویم که ترافیک در تهران در زمان پیک ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: وقتی در بزرگراه ها هم شاهد ترافیک هستیم پس این نشان داده است که ظرفیت معابر پر شده است.
وی اظهار نمود: اینکه در زمان پیک ترافیک فکر نماییم که یا زمان دهی گرفتار اشتباه شده و یا چراغ دستکاری شده، درست نیست؛ چون که رفتار ترافیکی مردم و حجم خودرو ها در عملکرد چراغ موثر است و عدم تخلیه مناسب تقاطع و یا توقف اتومبیل ها در محدوده اصلی تقاطع ها در رفتار چراغ راهنمایی موثر است. پس نباید همیشه چراغ راهنمایی را مقصر دانست چون که رفتار ترافیکی مردم در زمان پیک ترافیک، عملکرد چراغ را تعیین می کند و زمانی قبول می نماییم چراغ عملکرد نادرستی دارد که در ساعت غیرپیک و در زمانی که حجم ترافیک عبوری از معابر کم است، چراغ همچنان زمان بالا نشان داده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا چراغ های برنامه پذیر هوشمند نمی شوند؟ خاطرنشان کرد: با عنایت به اعتبارهای در نظر گرفته شده برخی از تقاطع ها از حالت چشمک زن به برنامه پذیر و بعضی از تقاطع ها چراغ هایشان از حالت برنامه پذیر به هوشمند ارتقاء یافته است و امسال پنج تقاطع چراغ های راهنمایی هوشمند شده و با عنایت به تزریق اعتبارات این هوشمند سازی صورت می گیرد.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در مورد تعداد چراغ های راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: بیشتر از ۴۰۰۰ چراغ راهنمایی و رانندگی است و بالغ بر ۵۰۰۰ چراغ چشمک زن هم در معابر تهران فعال می باشند.




منبع:

1401/10/23
14:10:53
5.0 / 5
314
تگهای خبر: استاندارد , امداد , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک