شبكه ریلی غرب كشور به روایت مهر-۳

خط ریلی اردبیل در کما

خط ریلی اردبیل در کما راه اندازی خط ریلی اردبیل که قبل از این حساسیت ویژه ای نزد مسئولان و نمایندگان استان اردبیل داشت، اواخر سال قبل با بی توجهی مسئولان به فراموشی سپرده شده است.



خبرگزاری مهر -گروه استان ها: شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی همچون ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استانهای لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که باتوجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.
بی شک قطار توسعه استانهای غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی می شود که ظرفیت های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
خبرگزاری مهر در پرونده ای وضعیت شبکه ریلی غرب کشور را مورد بررسی قرار داده است.
پیش از این شبکه ریلی استان ایلام (اینجا) مورد بررسی قرار گرفته بود.
در حالی که از نخستین روزهای عمر دولت سیزدهم بر اتمام پروژه های مهم ریلی در کشور سفارش شده و وزارت راه مصمم به پایان این پروژه ها بود، اما به نظر می آید این بی تفاوتی به ابر پروژه ریلی اردبیل همچنان ادامه دارد و این استان بار دیگر نیز مورد بی مهری قرار گرفته است.
گرچه در دولت گذشته بازدید از این پروژه و اطلاع از روند کاری آن هر ماه یک دفعه توسط مسئولان و حتی با حضور خبرنگاران انجام می شد و این پروژه جلوی چشم بود، اما این دفعه با بی توجهی از طرف مسئولان و حتی نمایندگان مجلس با پنهان شدن در پستوی بی اعتنایی ها از یاد رفته تا شاید از دل نیز برود و مردم اردبیل بازهم انتظاری واهی را برای برخورداری از این نعمت تجربه کنند.
کندی اجرای این پروژه که از اواخر سال قبل آغاز شد نه فقط واکنشی از طرف مسئولان و نمایندگان مجلس نداشت بلکه با سپری شدن روزهای متمادی به نظر می آید این پروژه به فراموشی سپرده شده و باید منتظر ماند و دید با این حجم از تورم و اعتباری که برای خط ریلی اردبیل در سالهای گذشته در نظر گرفته شده بود، سرنوشت محتوم آنچه خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تکمیل راه آهن اردبیل – میانه همچنان خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است، اظهار نمود: دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.
ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ گرفتن شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست بموقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند.
صدیف بدری با اشاره به گرفتن ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ گرفتن شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست بموقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند تا در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات لازم برای این پروژه اختصاص داده شود.
وی بیان کرد: در بودجه سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان هم فاینانس بانکی ۲۰۰ میلیارد تومان بانک سپه و ۲۰۰ میلیارد تومان بانک رفاه کارگران به این پروژه اختصاص خواهد یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل نیز به رشد بیش از ۵ برابری اعتبار راه آهن اردبیل پارسال اشاره نمود و اظهار داشت: با تزریق این اعتبار پیشرفت اجرائی پروژه بسیار مطلوب بوده و ما بازدیدی را به همراه مدیریت شرکت زیرساخت از پروژه راه آهن اردبیل داشتیم که قرار شد با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر این پروژه امسال آماده بهره برداری شود.

بن بست راه آهن اردبیل – میانه پس از ۱۸ سال عملیات اجرایی
پروژه راه آهن اردبیل – میانه که در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت درحال اجراست، حالا پس از ۱۸ سال عملیات اجرائی به یک بن بست معنادار رسیده و چنین به نظر می آید پرونده گشوده شده راه آهن اردبیل قصه درازی به بلندای دو دهه کار عمرانی عبس و عقیم است که نتیجه ای جز انتظار باطل برای مردم این استان نخواهد داشت.
پروژه ریلی اردبیل – میانه با مرتفع ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در راه آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به پایان رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و درحال اجراست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تکمیل راه آهن اردبیل با تلاش مجری این پروژه و با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار امسال امکانپذیر است.
داود شایقی تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ مقرر بود ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل تامین شود که با پیگیری های مستمر علاوه بر این بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل تزریق شد که ۱۰۰ درصد تخصیص منابع را در این بخش شاهد بودیم.
قرار است با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه راه آهن اردبیل امسال آماده بهره برداری شود.
وی به افزایش قیمت ها و نوسانات خرید تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در یک سال قبل اشاره نمود و اضافه کرد: در دیداری که دوم فروردین استاندار اردبیل با رییس سازمان برنامه و بودجه داشتند قرار شد امسال نیز بدون محدودیت اعتبار مورد نیاز راه آهن اردبیل تامین شود به شرط آنکه مجری پروژه نیز با قدرت و توانمندی مراحل پایانی پروژه را با قوت به پیش برده و زمینه تکمیل و راه اندازی آنرا فراهم آورد.

این مسئول همین طور بیان کرد: هفته آخر اسفندماه سال قبل در مجموع ۲۴۰ میلیارد تومان برای راه آهن تزریق ۱۰۰ درصدی اعتبار انجام شد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از محل سازمان برنامه و بودجه و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز بوسیله بانک ملی برای این پروژه تامین شد.
گره راه آهن اردبیل رفع می شود
استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد پروژه ۱۸ ساله راه آهن اردبیل اظهار نمود: ۴۵ کیلومتر مسیر راه آهن اردبیل به گره خورده بود که پس از سفر رییس جمهور به استان اردبیل و تخصیص اعتبار، کوشیدیم تا این مسیر را باردیگر فعال نماییم.
حامد عاملی اشاره کرد: از محل سفر رییس جمهور یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نقد به استان اختصاص یافت که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان به راه آهن تخصیص یافته و تا ۳۱ شهریور بخش عظیمی از مراحل اجرائی این خط ریلی به سرانجام رسیده و به غیر از ۲، سه تونل و ریل گذاری در این راه، مابقی قطعات راه آهن اردبیل آماده ریل گذاری کامل خواهد شد.
وی اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا به سرعت راه آهن اردبیل – میانه را تکمیل و این مسیر را به پارس آباد متصل کرده و بوسیله تازه کند به جمهوری آذربایجان وصل نماییم.
استاندار اردبیل اضافه کرد: در کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان توافق شده تا این مسیر ریلی تا جمهوری آذربایجان ادامه پیدا کند که بطور قطع پیگیری های لازم در دستور کار است.
علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مصوبه دولت در خصوص راه اندازی بارانداز تازه کند پارس آباد به عنوان نقطه اتصال ریلی راه آهن ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان افزود: استاندار اردبیل نیز باید تمام سوابق، مطالعات و مستندات این مساله را جهت بررسی و کارسازی بصورت مکتوب به مدیرعامل شرکت راه آهن ارسال نماید.
وعده مجلسی ها و معطلی راه آهن اردبیل
عملیات اجرائی راه آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در طول این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران در اواخر سال ۹۸ عملیات اجرائی این پروژه سخت شتاب گرفت.
نمایندگان اردبیل در مجلس بارها و بارها وعده اتمام این پروژه را در مناسبت های مختلف داده بودند اما آنچه که تا حالا عاید مردم اردبیل شده انتظار و معطلی این پیر پروژه است که گرچه در بعضی فازها به مرحله ریل گذاری نیز رسیده است اما گرد فراموشی بر خیلی از فازهای آن نشسته و وعده های مجلسی ها هیچ سرانجامی نداشته است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی که بارها به عنوان وزیر نیز این پروژه بازدید کرده اظهار نمود: شرکت راه آهن باید ۲ هزار تن ریل امانی را حسب توافقات گذشته و دستور وزیر راه حداکثر تا یک هفته آتی تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل دهد.
زیرسازی و روسازی پروژه راه آهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به پایان برسد.
وی تصریح کرد: زیرسازی و روسازی پروژه راه آهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به پایان برسد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتمام این پروژه مطالبه مردم و نمایندگان مجلس است، افزود: اتصال راه آهن میانه - اردبیل به شهرستان پارس آباد هم از اولویت های مردم، مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.
در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می شود.

حجم عملیات اجرائی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
فراموشی راه آهن در سایه منطقه آزاد تجاری
سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس به مساله منطقه آزاد و کشاکش بین هفت نماینده اردبیل بر سر این مساله سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رود.
سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس به مساله منطقه آزاد و کشمکش بین ۷ نماینده اردبیل بر سر این مساله سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رفته و باید اذعان کرد راه آهن قربانی منطقه آزاد شده و در مظلومیت ۱۸ ساله کم کم سازه های آن نیز درحال فرسودگی است.
در واقع به همان اندازه که منطقه آزاد تجاری و درگیری بر سر تعیین محدوده و مکان آن در اردبیل برای نمایندگان استان لذت بخش بوده و اهمیت داشته، پروژه راه آهن اردبیل بمراتب در اولویت های پایین ترین برای شان قرار دارد.
این در حالی است که تکمیل و اهتمام برای جذب اعتبارات کلان برای راه آهن اردبیل و رساندن صدای سوت قطار به گوش مردم استان یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی همین نمایندگان بود که حالا بعد از چند سال در پی قصور و کوتاهی آنها در رایزنی و جذب اعتبارات از ردیف ملی برای راه آهن اردبیل همه چیز عیان است که تمام این وعده ها شوی انتخاباتی بیش نبوده است.
قصه بلند راه آهن اردبیل گرچه تنها پروژه ای نیمه تمام برای مسئولان استانی و کشوری است اما آرزو و تمنایی دیرین برای مردم اردبیل است تا با پیوستن به خط ریلی کشور طعم خدمت را چشیده و برای اندک زمانی نیز که شده خودرا فرزند تنی ایران بداند.
در طول چند سال قبل پروژه های گوناگون راه آهن در کشور راه اندازی و به بهره برداری رسیده اما باید از مسئولان این استان پرسید چرا پروژه ریلی اردبیل که بیش از ۶ استاندار، چهار رییس جمهور و چندین مدیر و پیمانکار را به خود دیده به این سرنوشت مبهم و محتوم گرفتار شده است.
نکته جالب توجه دیگر در زمینه پروژه راه آهن اردبیل این بوده که امسال بازدیدهای مسئولان و خبرنگاران از این پروژه به حداقل و حتی می توان ادعا کرد به صفر رسیده و این فراموشی در شأن ابر پروژه ملی استان اردبیل نیست و باید مردم لحظه به لحظه از نزدیک شدن به آرزوی دیرینه خود با خبر شوند.
راه آهن میانه - اردبیل به عنوان یکی از سخت ترین و در عین حال فنی ترین پروژه های ریلی درحال اجرای کشور قسمتی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی اردبیل از بنادر جنوبی درحال راه اندازی است.

1401/04/28
22:15:57
5.0 / 5
449
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک