گزارش مسكن گزین؛

کاهش ۹ درصدی حمل بار داخلی در فروردین

کاهش ۹ درصدی حمل بار داخلی در فروردین به گزارش مسکن گزین در حالیکه مدیرعامل شرکت راه آهن بر شکسته شدن رکورد ترانزیت ریلی قرن اخیر تاکید دارد، اما این شرکت از تقویت حمل بار داخلی غافل بوده است.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، آن طور که کارشناسان ادعا می کنند، در سالهای اخیر، روند شاخصهای عملکردی شبکه حمل و نقل ریلی کشور حرکت به سمت جلو نداشته. در حالیکه تا قبل از سال ۱۳۹۷، عملکرد راه آهن، با عنایت به افزوده شدن دارایی های ریلی همچون محورهای ریلی جدید، کشنده ها و ناوگان باری و مسافری جدید، هر ساله افزایش می یافت به صورتی که از منظر شاخصهای عملکردی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران توانست در سال ۹۷ رکورد عملکردی خود را به جا بگذارد.
مشکل کاهش حمل بار داخلی، کمبود ناوگان و خط آهن است؟
در هفته های اخیر که مدیرعامل شرکت راه آهن در مسافرت رستم قاسمی به مسکو وی را همراهی می کرد، از مذاکره و توافق با روس ها برای تأمین ناوگان داخلی اطلاع داده است.
گفته می شود سازندگان داخلی بر امکان تولید داخل انواع واگن خصوصاً باری و خودکفایی در فناوری آن تاکید دارند؛ هر چند که شرکت راه آهن می گوید برای جبران کمبود لوکومویو با روس ها وارد مذاکره شده اند.
حال آنکه برخی کارشناسان حمل و نقل ریلی مشکل راه آهن را نه در زیرساخت و ناوگان که در حکمرانی دولتی آن جست وجو می کنند.
افت علمکرد راه آهن از سال ۱۳۹۷
به روایت آمار انتشار یافته در سالنامه آماری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بعد از سال ۹۸، نه تنها پیشرفتی در ثبت رکورد جدید عملکردی شبکه ریلی حاصل نشد، بلکه به رغم توسعه بیشتر شبکه ریلی و دارایی های آن، میزان عملکرد شبکه ریلی کشور کاهشی بود.
به طوری که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۴.۹ درصد کاهش، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۵.۸ درصد افزایش و در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، رقم بی سابقه ۱۴.۷ درصد کاهش در عملکرد را ثبت کرده است.
حجم حمل بار ریلی داخلی در فروردین ۱۴۰۱؛ عقبگرد نسبت به فروردین ۱۴۰۰
با این حال و با شروع سال ۱۴۰۱، امید می رفت که تغییر در سطوح بالای مدیریتی این شرکت، روند کاهشی را متوقف کرده و این صنعت مهم و استراتژیک را باز به مدار پیشرفت در میزان عملکرد بازگرداند؛ اما مطابق با آماری که منابع موثق اعلام نموده اند، در فروردین ماه سالجاری نسبت به فروردین سال گذشته، میزان عملکرد حمل بار شبکه ریلی کشور، ۹.۳ درصد کاهش داشته است و از ۲.۸ میلیارد تن کیلومتر در فروردین ۱۴۰۰ به ۲.۵ میلیارد تن کیلومتر در فروردین ماه سالجاری تقلیل پیدا کرده است.
افت ۳۰ درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته
از سوی دیگر، در انتهای سال گذشته اخباری در خصوص شکسته شدن رکورد ترانزیت ریلی در ۱۰۰ سال قبل از جانب راه آهن عنوان شد که مطابق با آمار انتشار یافته، عملکرد ترانزیت در فروردین ماه سالجاری هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افت را نشان داده است.
این در حالی است که سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بارها چه در مراسم های رسمی شرکت راه آهن و چه در صفحات شخصی خود در فضای مجازی بر شکسته شدن رکورد ترانزیت ریلی ۱۰۰ سال گذشته تاکید کرده بود.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: مشکل راه آهن، کمبود ناوگان و شبکه ریلی نیست؛ مشکل سو مدیریت است
در همین رابطه محمد جواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام نمود: وضعیت حال حاضر شبکه راه آهن هیچ تعریفی ندارد و اگر تلاشی برای ایجاد تغییرات مثبت صورت نگیرد، بعید نیست که بزودی شبکه حمل و نقل کشور از مدار اثرگذاری در اقتصاد ملی بیرون برود. مسلماً مشکل اساسی امروز راه آهن نه کمبود لوکوموتیو است و نه کمبود زیرساخت های شبکه. چون که الان از همین دارایی های موجود هم به صورت بهینه استفاده نمی گردد. ازاین رو برای حل مجموعه مشکلات راه آهن، می بایست ریشه این مشکلات برطرف شود.
این کارشناس اقتصادی ریشه مشکلات راه آهن را مدیریت بی انگیزه دولتی دانست و اظهار نمود: تا زمانی که مجموعه کارکنان راه آهن و تیم مدیریتی آن نسبت به کاهش یا افزایش عملکرد شبکه شامل تناژ بار داخلی و ترانزیتی و حمل مسافر ریلی پاسخگو نیستند و تشویق و تنبیه نمی شوند، اساساً اتفاقی برای پیشگیری از این کاهش در عملکرد در شبکه رخ نخواهد داد. با آمار سازی ها هم نمی توان بر وضعیت بغرنج شبکه ریلی کشور سرپوش گذاشت.
حمل بار ریل پسند داخلی فدای ترانزیت گوگرد ترکمنستان شد
وی تصریح کرد: درست است که رکورد تاریخی در حمل بار ترانزیتی ریلی سال قبل جابه جا شده است، اما باید از مسؤلان راه آهن پرسید افزایش ۲ میلیارد تنی در حمل بار ترانزیتی ریلی، چرا سبب شده است که عملکرد حمل بار داخلی ۵ میلیارد تن کاهش پیدا کند؟ ضمن آنکه با بررسی آمار میتوان فهمید که رکورد زنی ترانزیت ریلی از جانب راه آهن هم نه به واسطه هم و غم جدی مسئولین این حوزه در مورد افزایش حجم ترانزیت، که با واسطه ایجاد تقاضا از جانب ترکمنستان برای حمل بار گوگرد خود از راه ریل ایران بوده است. لازم به ذکر است که در ۵ سال قبل بیشتر از ۹۰ درصد از ترانزیت ریلی کشور تماماً در ارتباط با گوگرد ترکمنستان و در راه سرخس به بندر شهید رجایی جابجا شده است.
شاهجویی خاطرنشان کرد: تا وقتی که ساختار حکمرانی شبکه ریلی کشور اصلاح و مؤلفه های اقتصاد در این عرصه برقرار نشود، حتی اگر شبکه توسعه پیدا کند هم نمی توان امیدی به بهبود شرایط داشت. بیشتر از ۱۳ سال از مصوبه تعیین سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی از فعالیتهای راه و راه آهن می گذرد و راه آهن به هیچ عنوان پاسخگو نیست که چرا به مفاد این مصوبه عمل نکرده است. بدون شک حل مسئله حکمرانی در شبکه ریلی کشور، مشکل کمبود کشنده، کمبود محورهای ریلی، پایین بودن شاخصهای بهره وری و افت در عملکرد شبکه را هم مرتفع خواهد نمود.


منبع:

1401/02/26
10:01:33
5.0 / 5
190
تگهای خبر: آمار , توسعه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک