مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان كرد

وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت

وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت به گزارش مسکن گزین مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تکیه بر این که باید در تهران مسکن استطاعت پذیر به حد مورد نیاز تولید شود؛ اخرین جزئیات روند نوسازی بافت فرسوده در تهران و نقش آفرینی شهرداری تهران در طرح تأمین مسکن را شرح داد.


کاوه حاجی علی اکبری در گفتگو با ایسنا، در تشریح روند نوسازی بافت های فرسوده در سطح شهر تهران و الحاق محدوده های دیگر به بافت فرسوده در سال قبل اظهار داشت: سال ۱۳۸۵ که بافت های فرسوده احصا و تشخیص داده شد بخش هایی در جنوب غرب تهران وجود داشت که در آن موقع هنوز در محدوده قانونی شهر اضافه نشده بودند، همینطور در مورد برخی بلوک های شهری اطلاعاتی که ملاک عمل قرار گرفته بود غلط بود و در بعضی نقاط هم اشتباه کاربری صورت گرفته بود که تعدادی بلوک با وجود داشتن هر سه شرط فرسوده بودن جا افتاده بودند که الحاق آنها به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل گشته بود.
وی ادامه داد: در همین راستا مکاتبات زیادی از جانب شورا برای پیگیری این مطالبه مردم وجود دارد و این مطالبه ۱۲ ساله مردم از سال ۱۳۸۸ در مورد بلوک های جامانده باقی مانده بود و به نتیجه نرسیده بود تا در نهایت سال قبل تصویب گردید تا شهروندان این محدوده ها از مزایا و مشوق های موجود برای نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند.
۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران بافت فرسوده اند
علی اکبری افزود: مشکلات شهری جنس متفاوتی دارند بشکلی که دسته ای را میتوان به یک بار برایشان چاره عرضه و اجرا کرد مثل راه اندازی پارک برای محله ای که فاقد بوستان است اما برخی مسائل جنس پیچیده تر و چند وجهی دارند مثل مشکل حمل و نقل که در هر دوره ای برنامه ای برای آن داشته اند. با این وجود معضل حمل و نقل عمومی به صورت کامل رفع نمی گردد. مساله بافت فرسوده هم از همین جنس موضوعات چند وجهی و پیچیده است بشکلی که امروز حدود ۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران که حدود ۷ درصد مساحت شهر را شامل می شود به خود اختصاص داده و ۲۱ درصد جمعیت شهر در این محدوده ها ساکن شده اند.
وی اشاره کرد: نوع مشکلات در این محدوده ها مختلف است و تنها به کم دوام بودن ساختمانها خلاصه نمی گردد، بنابراین مجموعه ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و... و هم افزایی آنها باعث شکل گیری بافت های فرسوده می شود. حل مساله فرسودگی در اختیار هیچ دستگاهی به تنهایی نیست. بطور قطع مشکلات پیچیده راهکارهای پیچیده و زمان بر خواهند داشت.
۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که از اواسط دهه ی ۸۰ که نوسازی شهری و مواجهه با بافت فرسوده در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته تا امروز ۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند و ساکنان انها به تنهایی یا با مشارکت همسایگان مبادرت به دریافت پروانه و ساخت و ساز کرده اند.
بهسازی محیط عمومی ۲۵۰ هزار متر مربع از بافت های فرسوده پایتخت
وی ادامه داد: در همین سالها در حوزه تأمین خدمات پشتیبان سکونت هم نزدیک به ۲۵۰ هزار متر مربع بهسازی محیط عمومی در این بافت ها انجام شده و نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع از راه سازمان نوسازی کمبود خدمات پشتیبان سکونت در این محلات رفع شده است اما با وجود همه اقداماتی که انجام شده است بازهم بافت فرسوده وجود دارد، بنابراین این مساله یک سیاستگذاری طولانی مدت و مواجهه مستمر نیاز دارد که میتوان به تدریج مشکل را کنترل و دامنه آنرا کم کرد.
تشریح علت کندی روند نوسازی بافت های فرسوده در تهران
افزایش مشوق ها سرعت نوسازی بافت های فرسوده را بالا می برد
علی اکبری در تشریح علت کندی روند نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: مجموعه عوامل مختلفی وجود دارد. بخشی از کار نوسازی درحقیقت نوسازی مسکن می باشد که هیچ دولت و شهرداری راسا نمی تواند انجام دهد بلکه باید مجموعه ای از مشوق ها و حمایت ها را داشته باشد تا مردم و سرمایه گذاران ترغیب شوند کار نوسازی انجام دهند، بنابراین هرگاه این مشوق ها افزایش پیدا کنند سرعت نوسازی بالا می رود و هر گاه کاهش پیدا کند، سرعت نوسازی هم کاهش می یابد.
نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای هر هکتار بافت فرسوده
وی افزود: از طرف دیگر در بافت های فرسوده مشکل پایین بودن کیفیت زندگی وجود دارد. کم دوام بودن ساختمان ها بسیار مهم می باشد اما تنها مشکل نیست و با محلاتی مواجه هستیم که اصطلاحا کم برخوردار می باشند و از حداقل استانداردها و خدمات پشتیبان سکونت برخوردار نیستند. برآوردها نشان میدهد برای ارتقاء کیفیت زندگی در بافت های فرسوده تا به متوسط شهر برسند در هر هکتار بافت فرسوده حداقل احتیاج به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی بخش عمومی یعنی دولت و شهرداری وجود دارد.
حاجی علی اکبری اشاره کرد: ساخت مدرسه، بوستان و درمانگاه خود به خود و از راه بخش خصوصی اتفاق نمی افتد؛ این موارد کالاهای عمومی هستند که باید بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری عمومی کند. امروز فاصله بسیاری بین آنچه که باید صورت گیرد و آنچه وجود دارد قابل مشاهده می باشد.
وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت
۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند
قرارگیری ۴۰۰۰ پلاک در بافت فرسوده در حریم درجه یک دکل های فشار قوی برق

وی اشاره کرد: در بافت فرسوده نزدیک به ۲۸۰ هزار پلاک داریم که ۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند و مردم در آنها مشغول زندگی هستند. برای نوسازی در قدم اول باید حق مالکیت آنها به رسمیت شناخته شود و با ساز و کار فعلی شاید سالی کمتر از یک درصد مشکل مالکیت آنها رفع خواهد شد. هنگامی که با این کندی مواجه هستیم نمی توان انتظار سرعت گرفتن نوسازی بافت فرسوده را داشت. از طرف دیگر نزدیک به ۴۰۰۰ پلاک در بافت فرسوده در حریم درجه یک دکل های فشار قوی برق قرار دارند و علیرغم پیگیری های انجام شده این معضل حل نشده و باقی مانده است.
چهار هزارو ۵۰۰ پلاک در حریم ۳۰ متری حاشیه خط آهن قرار دارند
تسهیلات بانکی پاسخگوی ساخت و ساز تنها ۱۵ متر مربع است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: چهار هزارو ۵۰۰ پلاک در حریم ۳۰ متری حاشیه خط آهن قرار دارند؛ سه خط آهنی که از داخل شهر تهران عبور می کند و با مصوبه ای که در سال ۱۳۷۹ به تصویب هیات وزیران رسیده حق نوسازی از این املاک سلب شده است و علیرغم پیگیری فراوان موفق نشده ایم این مورد را به حالت سابق برگردانیم. امروز تسهیلات بانکی که برای ساخت و ساز داده می شود ۱۲۰ میلیون تومان است که با هزینه های امروز ساخت تنها ۱۵ متر مربع را پاسخگو است.

وی ادامه داد: در بافت فرسوده که میانگین هر واحد مسکونی متوسط ۸۰ متر مربع است عملا پوشش لازم را ندارد و تسهیلات ودیعه ی اسکان موقت که داده می شود و ۶۰ میلیون تومان به ازای هر پلاک با حقیقت اجاره در تهران انطباق ندارد. زمانی تراکم تشویقی در بافت های فرسوده داده می شد و ضریب تأمین پارکینگ ۰.۵ بود؛ اما امروز این تشویق ها داده نمی گردد بنابراین سبب شده سرعت نوسازی بافت های فرسوده کاهش پیدا کند.
از اواسط دهه ۸۰ نیمی از پلاک های ناپایدار بافت های فرسوده نوسازی شدند

حاجی علی اکبری اشاره کرد: بی شک در حوزه نوسازی بافت های فرسوده باید به چشم انداز نگاه نماییم که آیا واقع بینانه تنظیم شده یا خیر؟ در ماده ۳۰ برنامه چهارم توسعه برای نخستین بار دولت خویش را مکلف کرد ظرف مدت ۱۰ سال بافت های فرسوده را نوسازی کند. باید بررسی شود این ۱۰ سال مبتنی بر حقیقت ها بوده است؟ و اگر فرض نماییم تکلیف وجود داشت آیا ابزارهای متناسب با این تکلیف هم پیش بینی شده بود یا خیر؟ اگر چشم انداز این بود که سالی ۱۰ درصد از بافت های فرسوده باید نوسازی شود و چون نمی گردد عقب هستیم و یا این که متناسب با ابزارها و امکانات چقدر توانستیم نوسازی را پیش ببریم؛ حداقل در نوسازی مسکن مجموع اقداماتی که از اواسط دهه ۸۰ به بعد رخ داده سبب شده نیمی از پلاک های ناپایدار که در بافت های فرسوده می باشند نوسازی شوند.
بررسی لایحه قانونی اعطای مالکیت مشروط به سکونتگاه های غیررسمی در کمیسیون لوایح دولت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره راهکارهای حل موانع موجود بر سر راه سرعت گرفتن نوسازی بافت های فرسوده، اظهار داشت: برای مثال در حوزه مالکیت املاک همین هم اکنون هم قانون تعیین تکلیف وجود دارد که اگر کسی مالکیت غیررسمی دارد می تواند بافرایندی تبدیل به رسمی کند، اما این با ابعاد و اندازه مشکل تناسب ندارد؛ بنابراین لایحه قانونی جدیدی تحت عنوان اعطای مالکیت مشروط به سکونتگاه های غیررسمی که هم اکنون در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی می باشد وجود دارد که بعد از تصویب هیات دولت به مجلس می رود و تبدیل به قانون خواهد شد و با تصویب آن بهبودی نسبت به وضع موجود خواهد بود؛ درباره بسته های تشویقی هم مواردی که جنبه ی مالی دارد و هم آنهایی که جنبه ضابطه دارند هم اکنون وجود دارند ولی کافی نیستند؛ در حقیقت به جهت اینکه انگیزه ها را برای نوسازی بوجود آورد کافی نیستند بنابراین تلاش می نماییم مشوق ها را ارتقاء دهیم.
هزینه ۸ میلیون تومانی برای هر متر مربع ساخت و ساز در بافت فرسوده در پایتخت
تسهیلات بانکی نوسازی تنها ۲۵ درصد هزینه ها را پوشش می دهد

وی ادامه داد: هم اکنون هر متر مربع ساخت و ساز در بافت فرسوده بین ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد، درحالی که تسهیلات بانکی که برای نوسازی داده می شود تنها ۲۵ درصد هزینه را پوشش می دهد در شرایطی که باید حداقل ۷۵ درصد هزینه ها را پوشش دهد. مسیر سیاستگذاری مسیر گام به گام است؛ از سال ۱۳۸۳ سیاستگذاری برای نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته است و دستاوردهایی داشته اما با مطلوبیت فاصله دارد بنابراین باید سیاستگذاری ها را تغییر دهیم.

حاجی علی اکبری افزود: رهبر معظم انقلاب سیاستگذاری های کلی نظام در حوزه مسکن را در سال ۱۳۸۹ ابلاغ کردند که مبحث بافت های فرسوده هم در آن بود و امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام بازبینی این مجموعه را در دستور کار خود قرار داده است؛ بنابراین حتما موفقیت کامل حاصل نشده که مبحث بازبینی آن مطرح گردیده است.
۴۵۵۰ متر مجموع بافت های فرسوده در تهران
وی در تشریح مساحت بافت های فرسوده در شهر تهران هم اظهار داشت: تا سال قبل ۳هزارو۲۶۸ هکتار بلوک های فرسوده و معابر درون بافت فرسوده داشتیم که ۸۵۰ هکتار دیگر بدون احتساب معابر ابلاغ گردید به بافت فرسوده، ولی اگر معابر را هم درنظر بگیریم حدود یکهزارو ۱۵۰ هکتار الحاق شده است، البته مصوبه دیگری هم شورای عالی شهرسازی و معماری داشت که محدوده مسکونی کن را بعنوان بافت فرسوده تشخیص داد که حدود ۱۱۸ هکتار است بدین سان مجموع بافت های فرسوده در تهران به حدود ۴هزارو ۵۵۰ هکتار می رسد.
سرانه خدماتی در بافت فرسوده امروز یک چهارم متوسط شهر است

حاجی علی اکبری با تاکید بر این که در نوسازی حوزه مسکن پیشرفت ۵۰ درصدی محقق شده اما در حوزه خدمات عقب افتادگی بسیاری وجود دارد، اضافه کرد: بر مبنای بخشنامه بازآفرینی که به تصویب هیات وزیران رسیده سهم دولت و شهرداری در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی به این شکل است که ۳۰ درصد هزینه را شهرداری تأمین و ۷۰ درصد را دولت تأمین می کند. با نگاه به تغییرات بودجه شهرداری تهران مشاهده می شود از سال ۱۳۹۷ تا امروز ۱۵ برابر افزایش در بودجه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بافت های فرسوده انجام شده است، اما این تناسب را بسیاری از سوی دولت مشاهده نمی نماییم، بنابراین کمبود خدمات وجود دارد بشکلی که سرانه خدماتی در بافت فرسوده امروز یک چهارم متوسط شهر است و از طرف دیگر خدمات در حوزه آموزشی خود گرفتار فرسودگی است که دستگاه های متولی باید اقدامات لازم را انجام دهند.
سهم نوسازی بافت های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده شهرداری

وی در پاسخ به سوالی درباره سهم نوسازی بافت های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران هم اظهار داشت: در بودجه سال آینده روندی که در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ داشتیم را حفظ کردیم و باتوجه به سیاست های موجود خیلی نمی توانستیم افزایش داشته باشیم، بنابراین در حد بودجه سال جاری برای سال آینده بودجه این بخش را حفظ کردیم.
میانگین قیمت مسکن در بافت های فرسوده از سایر نقاط شهر پایین تر است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در تشریح جرییات طرح تأمین مسکن و نقش شهرداری تهران در این طرح اظهار داشت: بافت های فرسوده علاوه بر لزوم نوسازی که دارند شهرداری تلاش می کند با مجموعه ای از مشوق ها جریان نوسازی را سرعت بخشد، اما یک فرصتی هم برای تأمین مسکن نوسازی فراهم می آورد، چون که به ازای هر پلاکی که تخریب می شود ۴تا۵ واحد مسکونی جدید ایجاد می شود و میانگین قیمت مسکن در بافت های فرسوده از سایر نقاط شهر پایین تر است. تأمین مسکن در این محدوده ها حرکت به سمت استطاعت پذیر کردن تأمین مسکن هم قلمداد می شود و بدین سان فرصت بیشتری را برای گروههای متوسط و کم درآمد قرار می دهد که بتوانند مسکن خویش را تأمین کنند.
امروز در تهران مسکن به اندازه مورد نیاز تأمین نمی شود
وجود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در مناطق شمالی و غربی پایتخت

وی ادامه داد: علاوه بر این که امروز در تهران مسکن به اندازه مورد نیاز تأمین نمی گردد، فاصله وضعیت موجود با نیاز در مسکن استطاعت پذیر بیشتر هم هست. گفته می شود در شهر تهران ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد، وقتی به پراکندگی این واحدها نگاه می نماییم عموما در مناطق شمالی و غربی هستند که قیمت مسکن قیمت بالایی است و اگر واحدها وارد بازار هم بشود برای گروههای کم درامد خیلی مشکلی را حل نمی کنند.
نیمی از خانواده های تهرانی مستاجر هستند
باید سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران تولید شود
وی افزود: از سال ۱۳۹۳ به بعد تأمین مسکن در تهران کاهش پیدا کرده و سالانه متوسط ۶۰ هزار واحد بوده است، در صورتیکه تهران باید سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در آن تولید شود. این اختلاف سال به سال انباشته شده و به ناگهان بحران مسکن اتفاق می افتد نزدیک به نیمی از خانواده های تهرانی مستاجر هستند، چون که مسکن قابل استطاعت خویش را نمی توانند خریداری کنند و بحران می رود به سمت بازار اجاره و اجاره ها افزایش می یابد.
اراضی قهوه ای در تهران از چرخه توسعه شهری جدا مانده اند
وی اشاره کرد: معتقدیم تمام مسکن مورد نیاز شهر باید در داخل شهر تامین گردد. داخل شهر بنظر می رسد دو فرصت برای تأمین مسکن وجود دارد نخست در بافت فرسوده است که تراکم پایین است و فرصت خوبی برای تخریب و نوسازی است و دوم محدوده هایی است که بعنوان عرصه های ناکارآمد و رها شده با عنوان اراضی قهوه ای است. این اراضی در محدوده هایی هستند که زمینهای بزرگ مقیاس شهری مثل اراضی نظامی و کارخانه ها بوده است که امروز کارکرد قدیم خویش را از دست داده اند و رها شده اند. متاسفانه سیاست های طرح جامع طوری بوده که تنها از این اراضی بعنوان فرصت توسعه درونی در شهر استفاده نکردیم بلکه نگاه مبتنی بر فریز وجود داشته و از چرخه توسعه شهری جدا ماندند و حتی برخی هم به معضلات اجتماعی و امنیتی تبدیل گشته اند.
بافت های ناکارآمد سکونتگاهی و غیر سکونتگاهی فرصت مشخص تأمین مسکن در شهر تهران

وی اشاره کرد: تصور می کنم بافت های ناکارآمد سکونتگاهی و غیر سکونتگاهی فرصت مشخص تأمین مسکن در شهر تهران هستند و اگر ظرفیت های بالقوه در آنها فعال شود میتوان بخشی از تأمین مسکن در شهر تهران را با بهره گیری از آنها حل کرد. البته سیاست گذار اصلی تأمین مسکن در شهر تهران وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری نقش کمک کننده و همکار را دارد. در عرصه های ناکارآمد غیر سکونتگاهی مشکلات موجود این است که نگاه انقباضی برنامه های توسعه شهری است که امکان استفاده از این عرصه را نمی دهد.
مانع زدایی از تأمین مسکن با همکاری و توافق وزارت راه و شهرداری
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی تنظیم کردیم که کلیات آن به تایید رسید و توافقی منعقد شد که ظرفیت ها را به اشتراک گذارند تا از تأمین مسکن مانع زدایی کنند. در شهری مثل تهران نه شهرداری و نه دولت امکان اینکه مستقیم وارد عرصه تأمین مسکن شوند وجود ندارد، بنابراین باید ظرفیت های بخش خصوصی را فعال نماییم که در این راستا باید موانع برداشته شود و انگیزه ها تامین گردد در غیر این صورت گزینه دیگر گسترش افقی شهر است که اراضی را الحاق نماییم و مسکن بسازیم که هزینه های آن بیشتر از توسعه درونی است و موارد منفی و صدمه ای که به اراضی طبیعی می زند و فشار های بعدی، این گزینه را مردود می کند.
افزایش میانگین مساحت واحد در تهران از ۷۵ متر مربع به ۱۰۵ متر مربع

وی ادامه داد: باید مسکن به اندازه کافی تولید شود و هم مسکن استطاعت پذیر تولید شود و هم امکان تولید واحدهای کوچک وجود داشته باشد. سیاست های ما به شکلی بوده که میانگین مساحت واحد مسکونی در تهران بالا رفته است. در ۱۰ سال قبل در تهران میانگین مساحت واحد از ۷۵ متر مربع به ۱۰۵ متر مربع و حدود ۵۰ درصد بالا رفته است. در بافت فرسوده که همیشه واحدهای کوچک تولید می شده این میانگین مساحت از ۵۵ متر به ۸۰ متر مربع رسیده و ۵۰ درصد بالا رفته که سبب می شود گروههای بیشتری استطاعت تأمین مسکن از دست بدهند.
تهران ریزدانه ترین شهر ایران است
مساحت ۶۰ درصد از پلاک های بافت فرسوده زیر ۱۰۰ متر است

حاجی علی اکبری درباره اجرای سیاست تجمیع واحدهای مسکونی و روند تلاش دفاتر تسهیل نوسازی در محلات برای این امر اظهار داشت: تجمیع به تنهایی فضیلتی ندارد که بگوییم حتما همه باید انجام دهند اما گاهی برای تجمیع ناگزیر هستیم. در تهران حدود ۶۰ درصد از پلاک هایی که در بافت فرسوده است مساحت آنها زیر ۱۰۰ متر است. در حقیقت تهران ریزدانه ترین شهر ایران است.
بیش از نیمی از ساخت و سازهایی که در بافت فرسوده صورت می گیرد بر مبنای تجمیع است
به قول مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برابر ضوابط طرح تفصیلی پلاک هایی که ریزدانه هستند یا امکان ساخت ندارند یا تراکمی که می توانند استفاده کنند حداقلی است، بنابراین ناچار به سمت تجمیع پلاک ها می روند و این کار از ضرورتی نشأت گرفته است. هم اکنون بیشتر از نیمی از ساخت و سازهایی که در بافت فرسوده صورت می گیرد بر مبنای تجمیع است و ساخت و ساز تجمیعی تبدیل به الگوی رایج نوسازی در بافت فرسوده شده است و متوسط تعداد پلاک ها در تجمیع هم سه پلاک و میانگین مساحت هم حدود ۲۵۰ متر مربع است.
بر روی پروژه تجمیع ۷۰ پلاک در محله دولاب کار می کنیم

وی افزود: تجمیع ها خیلی بزرگ مقیاس نیستند البته تجمیع بزرگ مقیاس ۵۰ پلاک هم در محله تختی منطقه ۱۲ داشته ایم و همینطور تجمیع های ۱۰، ۲۰ و ۲۴ پلاک که زیاد بوده و هم اکنون روی پروژه تجمیع ۷۰ پلاک در محله دولاب کار می نماییم اما قالب تجمیع ها انجام شده ۳ یا ۴ پلاک بوده است. از روزی که کار نوسازی را شروع کردیم چشم انداز و نگاهی برای مبحث بافت های فرسوده پیش گرفتیم و سه جزء برای آن در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در اولین مرحله جنبه توسعه محله ای در محلاتی که بافت فرسوده و ناکارآمد دارند رویکرد مبتنی بر توسعه را پیش میگیریم و جنبه های اجتماعی به اندازه جنبه های کالبدی مورد توجه قرار می دهیم و جنبه های غیر مسکن را هم مورد توجه قرار می دهیم. جنبه دیگر بازآفرینی شهری است که به عرصه های ناکارآمد غیر سکونتگاهی توجه می شود که در آن برای نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار از عرصه های رها شده شهر تهران برنامه بازآفرینی تهیه شده است که با تصویب این برنامه ها ظرفیت های بالقوه فعال خواهد شد.

مدیر عامل سازمان نوسازی تهران در خاتمه این گفتگو با ایسنا با تاکید بر این که به تازگی انطباق برنامه نوسازی بافت های فرسوده با برنامه تأمین مسکن در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته و پررنگ شده است، اضافه کرد: بدین سان باید از توجه دولت به مبحث مسکن استفاده نمائیم و امتیازات بیشتری برای نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران بگیریم و سرعت این نوسازی را افزایش دهیم.





1400/11/27
19:44:41
5.0 / 5
701
تگهای خبر: اجاره , استاندارد , اسناد , املاك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک

مسکن گزین: خانه رویایی شما اینجاست! با مسکن گزین، ملک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید