مطالبات مردم یزد از دولت-۸

دست انداز در تکمیل راه های یزد

دست انداز در تکمیل راه های یزد استان یزد با قرار گرفتن در نقطه مواصلاتی کشور و تحمل بار ترافیکی سنگین، نیازمند تکمیل راه هایی است که عمده آنها به سبب تخصیص قطره چکانی اعتبار و نبود قیر، ناتمام و پرخطر باقی مانده است.



خبرگزاری مهر – گروه استان ها: یزد در مرکز کشور قرار گرفته و نقطه ارتباطی بین شهرهای شمالی و جنوبی، شرقی و غربی بشمار می رود بدین سبب راه در این استان از اهمیت بسیار جدی تری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردارست.
از جمله راه های اصلی و مهم استان یزد که با وجود تصویب یا اصلاً شروع نشده یا روند کندی را طی می کند، می توان به آزادراه نطنز – انار اشاره نمود که اجرای آن می توانست بخش زیادی از ترافیک عبوری شمال به جنوب را از راه دسترسی شهرها جدا کرده و در کنار خلوت شدن مسیر کنارگذر یزد، از حادثه خیز بودن این مسیر بکاهد.
بخش قابل توجهی از ترانزیت شمال به جنوب کشور از جاده های شهری یزد می گذرد و تنها چند کیلومتر آن بصورت کنارگذر، آن هم با برخی دسترسی ها از شهر دور است که با این حساب، خارج شدن این ترافیک از شهر و هدایت آن به آزادراه بطور قطع خیلی از مشکلات ترافیکی را می کاهد اما باتوجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و لزوم مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد این آزادراه، به این زودی ها از اجرای آن خبری نیست. بخش قابل توجهی از ترانزیت شمال به جنوب کشور از جاده های شهری یزد می گذرد و تنها چند کیلومتر آن بصورت کنارگذر، آن هم با برخی دسترسی ها از شهر دور است که با این حساب، خارج شدن این ترافیک از شهر و هدایت آن به آزادراه بطور قطع خیلی از مشکلات ترافیکی را می کاهد
راه حادثه خیز دیگر یزد که ترافیک عبوری بالایی دارد، جاده یزد - طبس، مسیر دو طرفه ای است که همیشه شاهد تصادفات مرگباری بوده و مردم خیلی از استان هایی که از این مسیر عازم مشهد مقدس بوده اند را داغدار کرده است.
همین شهریورماه امسال بود که اتوبوسی از یزد در کیلومتر ۳۴ محور طبس – بشروئیه، با یک تریلر برخورد کرد و حادثه آفرید و چهار شهروند یزدی جان خودرا از دست دادند و ۲۱ نفر زخمی شدند. افزایش تلفات در این راه بسیار نگران کننده است و با توجه به این که در دسترس ترین وسیله حمل و نقل یزدی ها به مشهد مقدس هم اکنون، اتوبوس است، دو بانده کردن این مسیر خصوصاً در نقاط حادثه خیز باید با جدیت بیشتری از طرف مسئولان دنبال شود و از طرف دولت مورد توجه قرار گیرد.
راه ندوشن - ورزنه که سال هاست امید یزدی ها برای نزدیکی سفر به استان اصفهان است، نیز از راه های نیمه کاره ای است که هنوز تکمیل نشده است.
البته سایر مسیرهای استان هم وضعیت چندان مناسبی ندارند و بروز چندین حادثه واژگونی در راه های استان، نگرانی بزرگی است که یزدی ها را درگیر کرده و انتظار دارند نسبت به مناسب سازی مسیرها و رفع نقاط حادثه خیز اقدام گردد.
آزادراهی در راه نیست
نماینده شرکت ساخت و توسعه راه در استان یزد درباره وضعیت آزادراهی که مقرر است ترافیک عبوری از شهرهای استان را در راه ترانزیت بکاهد، خبر خوبی ندارد.

علی گل به مهر اظهار داشت: هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، اجرای آزادراه به مشارکت کننده نیاز دارد و در وضعیت اقتصادی نامناسب فعلی، هیچ سرمایه گذاری برای اجرا اعلام آمادگی نکرده است.
وی گفت: برای ساخت آزادراه ۳۰ درصد هزینه را دولت می پردازد و بقیه را باید با مشارکت بخش خصوصی تامین کرد و در وضعیت حاضر ۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت این آزادراه به طول ۴۷۲ کیلومتر نیاز است که اجرای آنرا بدون پیشرفت باقی گذاشته است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه راه در استان یزد بیان کرد: پیش بینی کرده بودیم که آزادراه نظر – انار - سیرجان - بندرعباس در استان یزد از باند بزرگراه موجود به آزادراه تبدیل گردد که به نتیجه نرسید و در نهایت قرار شد که آزادراه جدید در راه کمربندی شرقی یزد ایجاد شود.
وی عنوان کرد: کمربندی فعلی شلوغ است و ناچاریم که آزادراه را به سمت دیگر منتقل نماییم که در راه شهرها نباشد و بحث ترافیکی را به حداقل برسانیم.
جاده یزد- طبس همچنان مرگبار
نماینده شرکت ساخت و توسعه راه در استان یزد همین طور درباره دو بانده کردن راه طبس، یکی از مسیرهای پرحادثه شهر یزد اشاره کرد: این پروژه در قالب ۲ قطعه کار در حال اجراست که قسمتی از قطعه اول که از دو راهی طبس آغاز می شود تا کیلومتر ۴۳ مسیر از طرف بخش خصوصی در حال انجام می باشد.
وی افزود: از کیلومتر ۴۳ تا ۶۷ این مسیر نیز سال ۹۸ از طرف بخش خصوصی اجرا شده و بصورت دوبانده درحال بهره برداری است و از کیلومتر ۶۷ تا ساغند که کیلومتر ۱۲۰ این جاده است، در قالب دو قطعه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است.

گل اشاره کرد: قطعه ۱۳ و قطعه دوم این مسیر نیز ۱۰ کیلومتر است و الان مشکل اعتباری دارد اما روند اجرا متوقف نشده ولی سرعت به سبب کمبود نقدینگی کم است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه راه در استان یزد، دوبانده کردن مسیر یزد - طبس را به سبب بروز حوادث بسیار، از اولویت های استان ذکر کرد و از توافق بین استانداری و معادن برای تکمیل این مسیر آگاهی داد.
وی، دلیل اصلی کندی روند اجرا را تخصیص اعتبارات ناچیز عنوان و بیان کرد: پیمانکاران مطالبات زیادی دارند که توانایی پرداخت آن نیست و اعتبارات دولتی هم بسیار ناچیز است اما در صورتیکه اعتبار خوبی اختصاص یابد، روند بطور قطع سریع تر خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی یزد: ندوشن – ورزنه، همچنان نیمه تمام
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هم درباره مسیر ندوشن – ورزنه به مهر اظهار داشت: ۱۹ کیلومتر از ۴۳ کیلومتر این مسیر در استان یزد تولید شده و درحال بهره برداری است و ۷۵ درصد از ۲۴ کیلومتر باقی مانده نیز عملیات زیرسازی انجام شده است اما روسازی نیازمند اعتباراتی است که از طرف نمایندگان درحال پیگیری است.
رضا یادگاری بیان کرد: اگر بتوانیم اعتبارات خوبی را از دولت جذب نماییم، قرارداد اجرای عملیات روسازی این مسیر امسال منعقد شده و سال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
مدیرکل راهداری یزد: قیر کم است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد درباره وضعیت راه های استان از مناسب بودن کیفیت مسیرهای استان نسبت به میانگین کشوری آگاهی داد و گفت: یزد جزو پنج استان بالای جدول در کشور از نظر کمترین تلفات جاده ای است.
علی علیخانی گفت: شاید در حوادث واژگونی نامی از اتوبوس های یزد برده شود اما تنها یکی از این حوادث در استان یزد اتفاق افتاده است که ناشی از نقص فنی و عدم مهارت راننده در راه دهشیر بوده است.

وی، مطالبه استان برای بهبود کیفیت راه ها و بهسازی مسیرها را تامین قیر مورد نیاز عنوان نمود و اضافه کرد: در طول سال نیاز است که آسفالت خیلی از مسیرهای استان، مرمت شود اما برای مرمت، قیر در اختیار استان قرار ندارد.
چشم یزدی ها به مصوبات دولت در زمینه راه
با همه این تفاسیر انتظار می رود که باتوجه به اهمیت جاده های استان یزد در سفرهای شمال به جنوب و شرق به غرب و خصوصاً در راه ترانزیت، اجرای مسیرهای جدید، بهسازی راه ها و رفع نقاط حادثه خیز و کاهش بار ترافیکی با جدیت دنبال شود تا شاهد داغدار شدن خانواده های یزدی نباشیم.
همه چشم امید به دولت دوخته اند تا باتوجه به تحمیل شدن بار ترافیکی سنگین از خارج از استان به یزد، نگاه ویژه ای شامل یزدی ها شود.

1400/09/24
17:32:01
5.0 / 5
655
تگهای خبر: آسفالت , بهره برداری , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک