مهر بررسی كرد؛

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو

ایجاد صف طویل کامیون ها در مرز سرو در ایام اخیر ایجاد صف های طویل در مرز سرو در آذربایجان غربی سبب گلایه مندی و نارضایتی رانندگان خودرو های ترانزیتی در این مرز شده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سکینه اسمی: طی روزهای تعلل کشور ترکیه در اجازه ورود خودرو های ترانزیتی ایرانی به خاکش از سمت مرز سرو سبب ایجاد صف های چند کیلومتری از تریلی های ترانزیتی در گمرک سرو و نارضایتی شدید رانندگان شده است.
مرز سوداگر تنها مسیر تردد خودرو های ترانزیتی ایران به ترکیه و بازارهای اروپایی است اما فاصله زیاد این مرز با استانبول و بندر مرسین با اهمیت ترین بندر تجاری ترکیه باعث شده رانندگان خودرو های ترانزیتی دنبال مسیر جایگزین برای کاهش مسافت باشند آذربایجان غربی یک چهارم پایانه های مرزی و مرزهای رسمی کشور را در اختیار دارد، تنها کشور هم مرز با ترکیه نیز بشمار می رود که دارا بودن مرزهای بازرگان، سرو و رازی با ظرفیت هایی نظیر نزدیک بودن به دریای سیاه، منطقه قفقاز، دریای مدیترانه، منطقه استراتژیکی شرق اروپا و بهشت وارداتی شمال عراق را نیز به این مزیت ها اضافه کرد.
مرز سوداگر تنها مسیر تردد خودرو های ترانزیتی ایران به ترکیه و بازارهای اروپایی است اما فاصله زیاد این مرز با استانبول و بندر مرسین با اهمیت ترین بندر تجاری ترکیه باعث شده رانندگان خودرو های ترانزیتی دنبال مسیر جایگزین برای کاهش مسافت باشند.
در ماه های اخیر بهره برداری از بزرگراه سرو، طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به همراه فاصله اندک از مرز سرو به سمت استانبول و بندر مرسین باعث شده تجار و صادرکننده و واردکنندگان استان رغبت زیادی به استفاده از این مرز داشته باشند.
تمایل زیاد رانندگان خودرو های ترانزیتی برای تردد از مرز سرو در ایام اخیر از سویی فراهم نبودن زیرساخت های پذیرش خودرو های ترانزیتی و محوطه کوچک از سمت کشور ترکیه سبب ایجاد صف های طویل در این مرز شده و رانندگان از وضعیت سبب گلایه مند هستند.

رایزنی با کشور ترکیه برای حل مشکل تردد و ایجاد صف خودرو های ترانزیتی درحال انجام است
روز گذشته ده های ایرانی با ارسال این ویدئو از صف های طویل تریلی های ترانزیتی در مرز سرو مدعی شدند که ۸ روز است در مرز سرو و در پشت گمرگ ایران مانده اند و اجازه ورود به خاک ترکیه به آنها از طرف گمرک ایران داده نمی گردد.
مرز سوداگر در مقایسه با مرز سرو فاصله دو برابری به استانبول و بندر مرسین دارد در این راستا طی هفته های اخیر شاهد تمایل تردد رانندگان ایرانی از مرز سرو و ایجاد صف در این مرز هستیم رانندگان ایرانی مدعی هستند که با وجود صف های کیلومتری تریلی های ایرانی مقابل گمرک سرو، تریلی های ترکیه به آسانی و بدون مشکل از گمرک عبور کرده و وارد خاک ترکیه می شوند.
این رانندگان، اعلام می کنند، ۸ روز است که نه حمام کرده ایم و نه از طرف مسئولین ایرانی مشکلات ما پیگیری می شود، امیدواریم که استاندار آذربایجان غربی به این قضیه ورود کرده و به مشکلات ما رسیدگی کند.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی درباب مشکل صف در مرز سرو به خبرنگار مهر اظهار داشت: به سبب فاصله کم مرز سرو به استانبول و بندر مرسین رانندگان خودرو های ترانزیتی ایرانی که قبل از این از مرز بازرگان تردد می کنند به سمت این مرز روی آورده اند.
توحید آذربد با اعلان اینکه آذربایجان غربی تنها مرز مشترک ایران به ترکیه محسوب می شود، اضافه کرد: مرز بازرگان در مقایسه با مرز سرو فاصله دو برابری به استانبول و بندر مرسین دارد در این راستا طی هفته های اخیر شاهد تمایل تردد رانندگان ایرانی از مرز سرو و ایجاد صف در این مرز هستیم.

روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ خودروی ترانزیتی از مرز سرو تردد می کنند
وی با اعلان اینکه در مرز سرو تردد رانندگان ترکیه مشکلی ندارد چونکه زیرساخت های لازم از سمت مرز ایران برقرار است، عنوان کرد: زیرساخت های لازم در سمت ترکیه فراهم نیست و مرز مقابل محوطه کوچکی برای پذیرش خودرو های ایرانی دارد که این امر سبب کندی تردد رانندگان خودرو های ایرانی شده است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با تاکید بر این که رایزنی با مقامات کشور ترکیه برای تسریع در روند ترخیص خودورهای ترانزیتی در حال انجام می باشد، اضافه کرد: چون محوطه مرز مقابل برای پذیرش خودرو ها کوچک است و مقامات ترکیه نیز مبادرت به ایکس ری و کنترل کامیون های ایرانی می کنند روند ترخیص بسیار کنداست.
آذربد با اعلان اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ خودروی ترانزیتی از مرز سرو تردد می کنند، افزود: از سمت مرز سرو مشکلی برای تردد نداریم امیدواریم با تسریع روند پذیرش کامیون های ایرانی از سمت ترکیه مشکل صف خودرو ها بزودی برطرف شود.

مرز سرو باید به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ایجاد صف در مرز سرو اظهار داشت: مسئولان باید سریع تر روند تردد کامیون های ترانزیتی در مرز سرو را تسهیل کنند، هر چند این مشکل قابل قبول نیست اما نشان دهنده رونق اقتصادی ارومیه است.
سیدسلمان ذاکر با اشاره به بازگشایی مرزها پس از وقفه به سبب شیوع ویروس کرونا اظهار نمود: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه ایجاد زیرساخت های اقتصادی در مرز سرو همچون بهره برداری از بزرگراه سرو انجام شده است و این امر سبب رغبت تردد رانندگان کامیون های ترانزیتی از این مرز شده است.
با توجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود وی با اشاره به طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو عنوان کرد: باتوجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود.
ذاکر با اعلان اینکه اجرائی شدن منطقه ویژه اقتصادی در سرو و ایجاد منطقه آزاد تجاری در این مرز سالهاست از مطالبات جدی مردم ارومیه است، اضافه کرد: استاندار جدید آذربایجان غربی باید این امر را در اولویت قرار دهد.
اظهارات ذاکر و ناظر گمرکات آذربایجان غربی درباب ایجاد صف به سبب رغبت رانندگان ایرانی برای تردد از مرز سرو بجای مرز بازرگان در حالی مطرح می شود که دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد می باشد، این صف به خاطر ناهماهنگی در گمرک و اجبار کامیون ها به توقف بی مورد در یک پارکینگ صورت گرفته که از امروز عبور آنها از سر گرفته شد و تا دو روز آینده کامل رفع خواهد شد.
وحید جلال زاده معتقد می باشد، با پیگیری انجام شده از گمرک مشخص شد ناهماهنگی دستگاه های متولی در گمرک سرو و اجبار کامیون داران برای توقف بی مورد در یک پارکینگ موجب ایجاد این صف های طولانی و ایجاد مشکل برای رانندگان شده است.
وی می گوید، هر ساله این ناهماهنگی ها موجب ایجاد این مشکلات می کند و لازم است تا با ایجاد یک چارچوب مدیریتی واحد از بروز باردیگر چنین مشکلاتی در استانی که اقتصاد آن با مرز و گمرک گره خورده جلوگیری شود.

ضرورت ایجاد زیرساخت های اقتصادی در مرز سرو
آنچه مسلم است، پایانه مرزی سرو به سبب نزدیکی به بندر "مرسین" بعنوان قطب مهم صادرات و واردات کشور ترکیه، از اهمیت خاصی برخوردارست که باتوجه به این امر، پایانه مرزی سرو می تواند نقش خوبی در اقتصاد ایفا کند.
مرز سرو ۲.۷ هکتار مساحت دارد، این میزان برای پایانه مرزی که باید نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشته باشد، خیلی ناچیز بوده و لازم است الحاق هایی به این محدوده صورت گیرد که در این راستا سازمان راهداری برمبنای مصوبات کار ویژه مرز و شورای مبادی ورودی و خروجی کشور باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.
پایانه رسمی کشور بعنوان مبادی رسمی ورود و خروج کشور نقش به سزایی در اقتصاد و ارزآوری و صادرات و واردات دارد و بزرگترین خاصیت آذربایجان غربی، وجود پایانه های رسمی است، هر سه پایانه مرزی بازرگان، رازی و سرو باتوجه به اهمیت حمل و نقل بار و جابجایی مسافر و همین طور مرز سرو به لحاظ قرار گرفتن در مرکز استان از اهمیت خاصی برخوردارست و نیاز است که بصورت متمرکز و منسجم برای پایانه های مرزی برنامه داشته باشیم.
با توجه به این که یک چهارم پایانه های کشور در آذربایجان غربی قرار دارد، ضرورت توسعه و تامین زیرساخت های لازم برای پایانه های مرزی خصوصاً پایانه مرزی سرو در امتداد توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی محسوب می شود.
سرو در ۴۵ کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان غربی قرار داشته و هم مرز با استان حکاری ترکیه در جنوب شرقی این کشور است.


منبع:

1400/08/17
21:15:22
5.0 / 5
115
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک