آزادراه تهران-شمال سه شنبه بازگشایی می شود

آزادراه تهران-شمال سه شنبه بازگشایی می شود به گزارش مسکن گزین مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال از آخر پاکسازی این محور از مواد حاصل از انفجار صخره ۵ هزار تنی اطلاع داد و اظهار داشت: تردد در منطقه یک آزادراه تهران- شمال تا دو روز دیگر باردیگر برقرار می شود.



به گزارش مسکن گزین به نقل از صدا و سیما؛ منطقه یک آزادراه تهران - شمال که به مدت دو هفته مسدود بوده، مقرر است بزودی بازگشایی شود. تصمیم گیری درباره حذف یک صخره پنج هزار تنی که برای ایمنی مسافران این مسیر تهدیدی مهم محسوب می شد، انسداد دو هفته ای این مسیر را به دنبال داشت.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال امروز درباره زمان بازگشایی این آزادراه اظهار داشت: پس از مرحله آخر انفجار که روز پنج شنبه هفته گذشته انجام شد حالا درحال انجام عملیات ریزش برداری های حاصل از انفجار هستیم و از شب گذشته حمل مواد حاصل از انفجار و پاکسازی محور انجام شده است و تا اواسط هفته محور، پاکسازی و پایه چراغ ها نصب خواهد شد.
سعید شهسواری اضافه کرد: بر این اساس تردد در منطقه یک آزادراه تا اواسط هفته باردیگر برقرار می شود.
جزئیات انفجار در آزادراه تهران- شمال و زمان بازگشایی
وی درباره علل انفجار و انسداد آزادراه هم اظهار داشت: عملیات نگهداری، راهداری و بهره برداری آزادراه تهران- شمال بعد از دوران ساخت و راه اندازی بر مبنای قرارداد مشارکت تا ۱۰ سال بر عهده شرکت آزادراه تهران شمال است و با عنایت به ماهیت جغرافیایی منطقه و نوع سازه ها، از آغاز افتتاح، این مسیر به صورت مستمر پایش و کنترل می شود تا اگر احتیاج به اقدام پیشگیرانه وجود دارد، بموقع صورت گیرد.
شهسواری با توضیح این که خط قرمز ما امنیت مسافران است تا مشکلی ایجاد نشود، اضافه کرد: با عنایت به کوهستانی بودن محور احتمال خطر وجود دارد و باید اقدام پیشگیرانه صورت گیرد و نباید اجازه دهیم تا حادثه رخ دهد و بعد محور را پاکسازی و باردیگر تردد را برقرار نماییم.
وی افزود: یکی از نقاطی که با هدف پایش مستمر در دستور قرار داشت ترانشه مشرف به دهانه جنوبی تونل ۱۱ بود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال افزود: در سال اول تغییراتی در این صخره دیده نشد، اما در تابستان سال جاری متوجه شدیم شکاف بین صخره و دیگر صخره ها در حال افزایش می باشد و احتمال جدا شدن این صخره که وزن حدودی آن ۵ هزار تن بود وجود داشت.

وی اظهار داشت: یا باید این صخره را تثبیت می کردیم یعنی عملیات مقاوم سازی آنرا در همان محلی که قرار گرفته بود انجام می دادیم که با عنایت به ابعاد و وزن آن نمی توانستیم ریسک نماییم و احتمال داشت اقدامات تثبیتی به دنبال زلزله و بارندگی های شدید خطر آفرین شود. راه دیگر این بود که صخره را به تکه های کوچک تر تبدیل نماییم و در نهایت بر مبنای اجماعی که بین پیمانکاران و مهندسان برای برداشتن این صخره انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این صخره بزرگ باید به تکه سنگ و قطعات کوچک تری تبدیل و از این مسیر برداشته شود. اما مخاطراتی در این حوزه وجود داشت و درباره آن هم بحث و بررسی های فراوانی انجام دادیم.

شهسواری اظهار داشت: انفجار باید طوری طراحی می شد که به روسازی جاده و سازه ها و همینطور به راه دسترسی روستای سنگان و باغ های کشاورزی روستایی ها صدمه ای وارد نشود و باید انفجار کنترل شده و در سه مرحله انجام می شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال افزود: بر این اساس بلدر (صخره) ۵ هزار تنی در سه مرحله خرد و محور پیش از انجام عملیات مسدود شد.

به گفته شهسواری پنج شنبه هفته گذشته آخرین مرحله از انفجار با موفقیت و بدون خسارت انجام شد.

وی اضافه کرد: البته برای پیشگیری از بروز خسارت به آزادراه و سازه های آن، روی مسیر را با خاک نرم قطور پوشاندیم سازه های حائلی را هم برای جلوگیری سقوط تکه های خرد شده صخره در پایین دست تعبیه کردیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال درباره هزینه های نگهداری آزادراه هم اظهار داشت: به صورت میانگین ماهانه ۶ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه های نگهداری آزادراه است که این رقم در بعضی ماه ها همچون در شش ماه دوم سال که راهداری زمستانی هم به لیست خدمات اضافه می شود بیشتر و در بعضی ماه ها کمتر است.


منبع:

1400/08/10
09:48:02
5.0 / 5
606
تگهای خبر: امنیت , بهره برداری , جاده , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک