وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

مشاركت آزمایشی 600 كیلومتر از راه های كشور در طرح مدیریت سرعت

مشاركت آزمایشی 600 كیلومتر از راه های كشور در طرح مدیریت سرعت مسکن گزین: وزیر راه و شهرسازی از مشارکت آزمایشی 600 کیلومتر از راه های کشور در طرح مدیریت سرعت آگاهی داد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شروع رسمی طرح مدیریت سرعت که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام می شود، امروز هفتم اردیبهشت و در جلسه ۱۱۵ کمیسیون ایمنی راه ها، وارد مرحله اجرائی شد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفتم اردیبهشت، روز ایمنی حمل و نقل اظهار داشت: اهمیت این روز از این بابت است که نشان داده است به فکر جان انسان ها و سلامت جامعه هستیم.
وی اضافه کرد: در این روز ما تمهیدات ایمنی را که برای حمل و نقل در نظر گرفتیم با پایش عملکرد در کمیسیون ایمنی راه ها به لحاظ برنامه ای و کنترل عملکرد مرور می نماییم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اشاره به شروع فاز اجرائی طرح مدیریت سرعت اظهار داشت: امروز این توفیق را داشتیم که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت بعنوان نخستین کشور در منطقه شرق مدیترانه طرح مدیریت سرعت را در کشور به اجرا بگذاریم.
وی افزود: طرح مدیریت سرعت با آنچه که تا امروز صورت گرفته متفاوت است. تا حالا ما با عنایت به وضعیت طرح هندسی راه برمبنای یک سری محاسباتی که برمبنای مفروضات طراحی جاده انجام می شد، سرعت حداکثر و حداقل را برای جاده تعیین می کردیم. این کار روتین است و الان نیز انجام می شود.
اسلامی اضافه کرد: اما در طول زمان در حاشیه راه ها اتفاقاتی رخ داده و بارگزاری هایی انجام شده است. ظهور مناطق سکونتگاهی یا فعالیتهای دیگر ترددهای گوناگونی به جاده تحمیل کرده است. طرح مدیریت سرعت با هدف قرار دادن فرهنگ رانندگی، در قالب یک برنامه با چند فاز، سرعت را برای رانندگی تنظیم و مدیریت می کند. بر طبق این برنامه هم وزارت راه و شهرسازی در جاده اقداماتی انجام می دهد و هم پلیس اقدامات کنترلی را مدنظر قرار می دهد تا عبور ایمن تضمین شود.
این عضو کابینه دوازدهم ضمن اشاره به جزییات طرح مدیریت سرعت اظهار داشت: این طرح امروز در سه استان و ۶ محور شریانی پر ترافیک به طول ۶۰۰ کیلومتر بصورت پایلوت شروع می شود. بر این اساس بصورت گام به گام همه راه ها را به راه هوشمند تبدیل می نماییم.
وی اضافه کرد: همانطور که در کشورهای پیشرو هم این اتفاق می افتد، در راه هوشمند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک و تابلوهای دیجیتال راننده را هشیار می نماییم. این اتفاق حالا در آزادراه هایی که تازه راه اندازی کرده ایم، مانند آزادراه تهران-شمال اتفاق می افتد.
اسلامی افزود: در این طرح جاده هوشمند است، وسیله هوشمند است، راننده هوشمند است و تمام اقدامات انجام می شود تا راننده را با حواس جمع و به سلامت از این مسیر عبور دهیم و این مراقبت های چند جانبه کمک نماید که حوادث کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه این طرح نیز اظهار داشت: امروز ۶۰۰ کیلومتر راه بصورت پایلوت برای مشارکت در طرح مدیریت سرعت هدف گذاری شده اند و این طرح آزمایشی در طول یک سال انجام می شود. حدوداً ۲۹۰ میلیارد تومان برای این یک سال هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: این طرح یک کار توأمان است و در این طرح هم زیرساخت ها و هم دوربین ها هدف قرار دارند.
احداث سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در ۸ سال گذشته
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارتباط جاده های دو بانده با تصادفات، ضمن اشاره به اینکه دو بانده بودن جاده نقص نیست، اظهار داشت: جاده برمبنای ظرفیت ترافیک طراحی می شود. در ۸ سال قبل سالی ۱۰۰۰ کیلومتر به بزرگراه های کشور اضافه کردیم و این یک رکورد است. به میزانی که ترافیک افزایش می یابد، به ظرفیت راه هم افزوده می شود.
وی افزود: جاده از لحاظ طرح هندسی ضوابطی دارد و راننده باید این مقررات را رعایت کند. بالای ۸۵ درصد از حوادث رانندگی بر اساس گزارش پلیس متأثر از سرعت بدون مجوز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است. درصد قابل توجهی از تصادفات که شدت هم دارد، در آزادراه ها و بزرگراه ها اتفاق می افتند. آنجا مسیر مناسب می باشد و نمی توان وقوع حادثه را در رابطه با مسیر دانست.
اسلامی اضافه کرد: برای ما این مهمست که بتوانیم فرهنگ رانندگی را ارتقا داده و ضوابط عبور و مرور را بگونه ای انعطاف دهیم که بتوانیم یک نظام عبور و مرور با حواس جمع را پایه گذاری نماییم. این یک کار مشترک بین پلیس، وزارت راه و سایر دستگاههای مرتبط می باشد.
رفع بیش از ۲۰۰ نقطه حادثه خیز
این عضو کابینه دوازدهم در ارتباط با وجود نقاط حادثه خیز در کشور نیز اظهار داشت: در ۳ هزار منطقه حادثه رخ داده است، اما آنجایی که جاده بعنوان زیرساخت می توانست موجب حادثه شود ۲۵۱ نقطه است. این نقاط بعنوان مثال شامل دسترسی از جاده فرعی به اصلی بدون طرح هندسی و دور برگردان نزدیک پیچی که دید کافی نداشت، می شد و این ۲۵۱ خطر ساز بود.
وی افزود: از این نقاط بیش از ۲۰۰ نقطه برطرف شده و بقیه هم آشکارسازی شده و با اقداماتی نظیر حضور پلیس و تابلوها و علایم آن نقطه را آشکار کرده ایم.
اسلامی ضمن اشاره به تأثیر فرهنگ در حوادث رانندگی اظهار داشت: متأسفانه عده ای که کم هم نیستند، با تلفن همراه کار می کنند و رانندگی می کنند. این حادثه آفرین است. امیدوار هستیم با سیستم مراقبت و مجازات های قانونی که وجود دارد، بتوان بازدارندگی بوجود آورده و اطمینان حاصل کرد که مردم مقررات را رعایت می کنند.
وی افزود: سرعت حداکثر روز و شب در جاده دو طرفه مشخص است. وقتی در این جاده کسی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کند، طبیعی است که حادثه می سازد. در طرح هندسی راه، هم قوس قائم و هم قوس افقی سرعت مجاز دارد. وقتی کسی از آن سرعت ۲ برابر تجاوز کند، طبیعی است که گرفتار حادثه می شود.
وزیر راه و شهرسازی در آخر اظهار داشت: اینطور نیست که تمام این حوادث مقصر جاده باشد. از میان نقاط حادثه خیز آن دسته که رفع آن ها فوریت داشته را برطرف کردیم. ضمن اینکه پلیس با حضور و استفاده از دوربین تلاش می کند آرام سازی ترافیک را انجام دهند.


منبع:

1400/02/08
15:52:13
5.0 / 5
379
تگهای خبر: جاده , حمل و نقل , دستگاه , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک