مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت:

طراحی و ساخت سیستم رانش مترو حاصل ۴دهه فعالیت علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی است

طراحی و ساخت سیستم رانش مترو حاصل ۴دهه فعالیت علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی است مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت تاکید کرد: اصلی ترین پشتوانه این پروژه، تجربیات مجموعه جهاد دانشگاهی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تابحال است که بدون آن، کار به ثمر نمی رسید. با استفاده از توانمندی داخلی جهاد دانشگاهی، همراه با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و مجموعه های غیر دانش بنیان توانمند در حوزه های مختلف توانستیم سیستم رانش مترو را طبق برنامه تکمیل نماییم.



مهندس محمد فرزی، مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در گفتگو با ایسنا در تشریح فرآیند طراحی این سیستم برای قطارهای مترو اظهار داشت: قطارهای مترو از نوع قطارهای خودکشش هستند، یعنی برخلاف قطارهای بین شهری، فاقد لوکوموتیو هستند و واگن ها می توانند به صورت همزمان همگی دارای کشنده ( سیستم رانش) باشند و به همین علت هست که به این نوع قطارها، خودکشش گفته می شود. در قطارهای خودکشش، محرکه قطار یا سیستم رانش بین واگن ها توزیع می شود.

مهندس فرزی اضافه کرد: طراحی سیستم رانش قطار مترو بر مبنای عملکرد (performance) مورد انتظار بهره بردار و مشخصات خط یا خطوط مترو است، بعنوان مثال: مشخصات خط مترو و شتاب مثبت یا منفی و حداکثر سرعت قطار، فاصله ایستگاه ها؛ فاصله زمانی حرکت قطارها؛ زمان حرکت و توقف های مورد انتظار در میان ایستگاه ها و در ایستگاه ها، انجام می شود و طراحی مفهومی قطار که منجر به انتخاب ساختار قطار و ترکیب واگن های موتوردار و تریلرها با شبیه سازی رفتار قطار در خط آغاز می شود و مشخصات فنی تک تک اجزای سیستم رانش و تعداد هریک از زیربخش ها مورد نیاز در هر قطار مشخص می شود. تابحال بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه واگن قطار متروی در کشور خریداری و ساخته شده است که تنها بدنه قطار و تجهیزات داخلی واگن ها یعنی حدود ۲۲ درصد آن ساخت داخل است و علیرغم توان داخلی خیلی خوب کشور در سایر بخش ها مورد نیاز قطار از ظرفیت های موجود کشور به دلیل وابستگی در دانش فنی و طراحی مفهومی محصول توسط شرکتهای خارجی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: حس خودکم بینی و عدم اعتماد به توان داخلی سبب شد به صورت جدی به سمت خودکفایی در این بخش ها حرکت نکنیم و همیشه در بخش با فناوری بالا (high-tech)، وابسته به شرکتهای خارجی بوده ایم. تأمین کننده خارجی هم هیچ وقت به صورت جدی به دنبال انتقال این دانش و فناوری به ما نبوده و حتی تلاش می کردند بخش های با فناوری پایین (low-tech) را هم خودشان انجام دهند. معتقدم اگر فشار سیاست گذاران و اراده کلان در کشور وجود نداشت، حتی همان سهم ۲۲درصد قبلی هم با تولید داخلی محقق نمی شد.



ورود جهاد دانشگاهی به پروژه طراحی سیستم رانش مترو

مهندس فرزی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی از حدود ۱۲ سال قبل تصمیم گرفت به جای ساخت قطعه و دستگاه به سمت ساخت سیستم ها ورود پیدا کند. ساخت دکل های حفاری، الکتروفیلترها و بحث صنعت ریلی بخصوص سیستم رانش، حوزه هایی بودند که جهاد دانشگاهی به آنها ورود پیدا کرد. در ابتدا برای فائق آمدن با مقاومت هایی که روبرو بودیم تصمیم این شد که به جای ساخت تجهیزات در داخل، کار را به شکل مشترک با شرکتهای صاحب نام خارجی جلو ببریم. توافقات خوبی در این حوزه انجام شد و حتی در یک مقطعی آئین نامه اجرایی برای همکاری مشترک با شرکت زیمنس تدوین و تقسیم کار بین مجموعه ها نهایی شد.

وی ضمن اشاره به تفاهمنامه هایی که با شرکتهای خارجی در زمینه افزایش میزان داخلی سازی قطارهای مترو طی سالهای گذشته منعقد شده بود، تاکید کرد: در تفاهمنامه هایی که با تأمین کننده های خارجی منعقد می شد، به دنبال این بودیم تا بتوانیم میزان داخلی سازی را از ۲۲ درصد کنونی، ارتقاء دهیم. بعنوان مثال، در تفاهمنامه ای که سال ۲۰۱۲ با شرکت چندملیتی "بمباردیه" منعقد شد، برنامه ریزی شده بود که با ساخت ۵۰۰ واگن، حدودا به ۷۵ تا ۸۰ درصد داخلی سازی برسیم. در نهایت شرکتهای چینی که عامل خروج بمباردیه از بازار ایران بودند، برای آغاز همکاری مشترک اعلام آمادگی کردند که در نهایت به علت زیاده خواهی چینی ها، توافقی حاصل نشد.

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو تاکید کرد: در نهایت با خروج آمریکا از برجام و افزایش فشارهای سیاسی و به تبع آن، خروج شرکتهای خارجی، شرایطی در کشور بوجود آمد تا به توانمندی جوانان داخلی اعتماد کنند و بدین سان این پروژه شروع شد.

وی تصریح کرد: اولین گام در اجرای پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در مجموعه جهاد دانشگاهی، تهیه طرح مفهومی (concept) سیستم رانش قطار مترو بود. با تکمیل این بخش و دریافت تأییدیه طراحی مفهومی از کارگروه واگن ملی قرارداد ساخت سیستم رانش با کارگروه قطار ملی نهایی و طراحی و ساخت اجزا و قطعات سیستم رانش مطابق با مشخصات فنی اولیه آغاز شد.



مهندس فرزی اظهار داشت: قبلا یک طرح کلانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص طراحی پکیج سیسستم رانش مترو تعریف شده بود. نمونه سازی زیر بخش های سیستم رانش مترو در تعداد محدود در آن پروژه انجام شده بود که بستر بسیار مناسبی برای تست و ساخت نمونه صنعتی را فراهم نمود. ثمره آن پروژه و تجربه بیشتر از ۳۰ ساله جهاد دانشگاهی علم و صنعت در طراحی و ساخت تجهیزات الکترونیک قدرت و همراهی شرکتهای توانمند داخلی همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد طراحی و ساخت نمونه نهایی سیستم رانش و نصب و آزمایش موفق آن بر روی یک رام قطار ۷ واگنه باشیم.



۱۰۰ درصد سیستم رانش مترو تولید داخل است

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو اضافه کرد: در همه پروژه ها در سطح دنیا معمول است که بعضی از قطعه ها از خارج تهیه می شود. در پروژه سیستم رانش مترو به علت اینکه امکان تولید بعضی از قطعه ها مانند نیمه هادی ها یا آی سی (IC) در مقیاس اقتصادی در کشور وجود نداشت، قطعه های مورد نیاز از خارج تهیه شدند. زمانی که به جای یک تجهیز، قطعه خریداری می شود، قیمت تمام شده کاسته می شود. در پروژه سیستم رانش مترو، طراحی و ساخت ۸۵ درصد قطعات و تجهیزات را سازندگان و تأمین کنندگان داخلی بر عهده داشتند و ارزبری برای تهیه برخی قطعه ها تنها ۱۵ درصد بوده است؛ ازاین رو با افتخار می توانیم سیستم رانش نصب شده در قطار ملی را تولید کشور عزیزمان ایران سربلند بدانیم.

وی تاکید کرد: سیستم رانش مترو که در مجموعه جهاد دانشگاهی علم و صنعت طراحی و ساخته شده است، مجموعه ای شامل ۲۰ دستگاه موتور ترکشن، ۲۰ دستگاه گیربکس، ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتور (MCM)، ۴ دستگاه تغذیه کمکی (ACM) که تغذیه فن ها، روشنایی، سیستم کنترل قطار، کامپیوترها و تجهیزات اطلاع رسانی مسافر را برعهده دارند، همینطور یک ست کامل سیستم نظارت و کنترل قطار (TCMS) است. مجموعه این تجهیزات سخت افزاری در کل قطار توزیع شده و اطلاعات موتورها، گیربکس ها، سیستم کنترل دور موتورها و تغذیه جانبی را جمع آوری و به واحد کنترل قطار ارسال می کنند تا خروجی لازم برای تک تک اجزای قطار بعد از پردازش تمامی داده های ورودی و مشخصات درخواستی راهبر قطار عرضه شود.

مهندس فرزی تصریح کرد: این سیستم رانش برای یک قطار هفت واگنه با شتاب ۱.۱ متر بر مجذور ثانیه (رسیدن از سرعت صفر به حداکثر سرعت در ۲۰ ثانیه)، با حداکثر سرعت قطار ۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای خطوط متروی تهران طراحی شده است. ۵ واگن این قطار دارای سیستم محرکه و ۲ واگن تریلر هستند که همراه با واگن های دیگر کشیده می شوند.

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو اظهار داشت: این سیستم کنترل، مقاوم در خرابی بوده و حتی در صورت قطع یک مسیر داده مسیر موازی دیگری برای ادامه کار داشته و همچنان به کار خود ادامه می دهد، یعنی افزونگی (Redundancy) این سیستم ۱۰۰ درصد است.



بهره مندی همزمان از ظرفیت داخلی جهاد دانشگاهی در کنار مجموعه های دانش بنیان

مهندس فرزی اضافه کرد: دیدگاهی که در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد، استفاده از ظرفیت های موجود در کشور و خودداری از موازی کاری است و قرار نیست که صد در صد پروژه در این مجموعه صورت گیرد. به جهت اینکه بتوانیم طبق برنامه زمان بندی شده حرکت نماییم، باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور استفاده می کردیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از توانمندی داخلی مجموعه جهاد دانشگاهی همراه با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و مجموعه های غیر دانش بنیان توانمند در حوزه های مختلف توانستیم سیستم رانش مترو را طبق برنامه تحویل دهیم. با وجود شرایط تحریم ها، توانستیم پروژه ای که طبق برنامه های زمانی شرکتهای خارجی در ۲۴ ماه و شرکتهای چینی در ۱۸ ماه به اتمام می رسانند را ظرف یک سال تکمیل کرده و تحویل نماییم.



دستاوردی حاصل ۴ دهه فعالیت علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی

وی تاکید کرد: اگر مسئولین به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه نمایند و به جوانان کشور اعتماد و چاره بعضی از مشکلات کشور را از آنها مطالبه کنند، اساسا میتوان خیلی از مشکلات کشور را با اتکا به توان و ظرفیت داخل برطرف کرد. در پروژه های داخلی نیازمند تغییر و اصلاح دیدگاه مدیران هستیم. اگر حمایت ها و تأمین مالی پروژه ها بموقع صورت گیرد، مجموعه مدیران و دست اندرکاران و نقش آفرینان صنعت مترو در کشور آمادگی دارند ظرف ۳۰ تا ۴۰ ماه آینده بیشتر از هزار واگن قطار مترو در کشور تولید کنند.

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو اظهار داشت: این پروژه حاصل تلاش جمعی زیادی از پژوهشگران کشور است. اصلی ترین پشتوانه این پروژه، تجربیات مجموعه جهاد دانشگاهی بخصوص جهاد دانشگاهی علم و صنعت از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تابحال است که بدون آن، کار به ثمر نمی رسید. در کنار آن، تیمی بسیار توانمند از پژوهشگران و جوانان دانشجو در این پروژه حضور دارند که جا دارد از زحمات آنها بخصوص مهندس فاضلی، مهندس افجه، مهندس انوری و سایر دوستانی که در مراحل مختلف این پروژه ما را یاری کردند، تشکر و قدردانی ویژه کنم.

مهندس فرزی در انتها اضافه کرد: همینطور قدردان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه واگن سازی تهران، شرکت متروی تهران و حومه هستیم که اگر همت و همراهی آنها نبود، اساسا این کار در مرحله نمونه سازی باقی می ماند و امروز شاهد رونمایی از اولین قطار ملی مترو نبودیم.




1400/01/19
23:06:14
5.0 / 5
172
تگهای خبر: تولید , حفاری , دستگاه , راه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک