گزارش مسكن گزین؛

دموراژ كشتی ها چگونه صفر شد؟

دموراژ كشتی ها چگونه صفر شد؟ به گزارش مسکن گزین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در شرایطی از صفر شدن دموراژ کشتی ها اطلاع داده که سال قبل بدلیل واردات گسترده کالاهای اساسی، ترافیک سنگینی در بنادر کشور بوجود آمده بود.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، ابتدای هفته جاری محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در یک برنامه تلویزیونی اعلام نمود: امروز صاحبان کالا بابت تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت دموراژ (خسارت بابت تأخیر تخلیه و بارگیری کالا) به کشتی ها نمی شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر ما صفر است که این نشان از استاندارد بودن بنادر دارد.
صفر شدن دموراژ کشتی ها از آن جهت حائز اهمیت می باشد که صاحب کالا در صورت اجبار به پرداخت دموراژ (خسارت معطل ماندن شناورها پای اسکله)، آنرا به عنوان هزینه، بر روی قیمت کالا کشیده و از مصرف کننده نهایی دریافت می کند.
معاون سازمان بنادر: کشتی ها تردد چندانی در بنادر ندارند که بخواهیم دموراژ بدهیم
فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دموراژ کشتی ها اظهار داشت: هم اکنون مشکلی از نظر تخلیه کشتی ها نداریم چون که تعداد کشتی ها چندان زیاد نیست، که نتوانیم تخلیه نماییم یا تجهیزات مورد نظر را در اختیار نداشته باشیم.
وی افزود: هم اکنون تجهیزات تخلیه غلات که در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و شهید بهشتی تأمین کرده ایم پاسخگوی تخلیه کالاهای اساسی از کشتی هاست؛ بعنوان مثال ۳ دستگاه مکنده مکانیزه غلات در بندر چابهار نصب شده که در حال بهره برداری است. همینطور در بنادر شمالی بیشتر از ۲۰ دستگاه مکنده غلات در بنادر نصب شده است.
وی تاکید کرد: در مورد تخلیه کالاهای اساسی از کشتی ها مشکلی نداریم.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: امکان دارد کشتی ها در بنادر متوقف شوند اما به علت تجهیزات بندری نیست؛ امکان دارد صاحب کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی را تأمین نکرده و کالا را به صورت امانی و حواله ای آورده باشد، بنابراین ملزم به پرداخت دموراژ شود؛ اما اینکه به خاطر کمبود تجهیزات بندری، کشتی پای اسکله متوقف بماند و دموراژ بدهد، چنین چیزی را قبول ندارم.
دبیر انجمن کشتیرانی: افزایش ناگهانی سفارش واردات کالاهای اساسی، به توقف کشتی ها در لنگرگاه منجر شد
مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صفر شدن دموراژ کشتی ها اظهار نمود: وجود دموراژ در صنعت حمل و نقل دریایی، به اینکه در کدام بندر مبادرت به تخلیه شود و همینطور تناژ کالا و نوع کشتی بستگی دارد. بعنوان مثال بندر شهید رجایی بعنوان بندر نسل سومی، از تمام امکانات مورد نیاز پیشرانی و همینطور اپراتورهای پر قدرت برخوردار است؛ در این بندر اگر کشتی های تا درفت (آبخور) ۱۴ متر وارد شوند، امکان تخلیه در نُرم مناسب و متعارف وجود دارد و طبیعتاً صاحب کالا هم دموراژ نمی پردازد.
پل مه اضافه کرد: بندر شهید بهشتی چابهار هم به علت اینکه ترافیک کمتری دارد، اگر کشتی بیاید، سرعت تخلیه در این بندر بالاست.
ماجرای ترافیک سنگین کالاهای اساسی در بندر امام
به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل دریایی، در بندر امام خمینی (ره) در مقطعی از سالجاری و همینطور پارسال با ترافیک بسیار بالای کشتی های ورودی مواجه بودیم و دموراژهای سنگینی به صاحبان کالا در اثر توقف کشتی در لنگرگاه وارد شد.
وی تاکید کرد: از ۳۳ تا ۳۵ پُست اسکله ای که در بندر امام خمینی وجود داشت، همگی مملو از کشتی و در حال تخلیه و بارگیری بودند؛ حداقل دو برابر کشتی هایی که در اسکله پهلو گرفته بودند، در لنگرگاه منتظر تخلیه بودند؛ قطعا اگر کشتی به کنار اسکله برسد و تخلیه صورت بگیرد، طبیعتاً دموراژ ندارد اما آن کشتی ای که در لنگرگاه منتظر تخلیه است، مشمول دموراژ می شود؛ دموراژ در قراردادهای حمل کالا هم ذکر می شود.
در حال حاضر دموراژ نداریم
دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: هم اکنون اظهار نظر مدیرعامل سازمان بنادر کاملاً صحیح است و دموراژ نداریم چون حجم ورودی کشتی ها کاهش یافته است و در نُرم ورود، تعادل بوجود آمده است. در مقطعی نیاز داشتیم کالاهای اساسی تا سر حد ممکن و با بالاترین حجم، وارد کشور و ذخیره شود درنتیجه بیشتر از آنچه ظرفیت تخلیه در بنادر داشتیم، سفارش خرید داده بودیم؛ ۹۰ درصد کشتی ها هم به مقصد بندر امام خمینی در حرکت بودند.
وی تصریح کرد: در آن مقطع، علاوه بر اینکه انبارهای بنادر پُر بودند، حتی در بخش هایی از محوطه اسکله و بندر هم کالاها به صورت فله نگهداری می شد تا کشتی ها سریع تر تخلیه و خارج شوند؛ در این مقطع با مشکلات ارزی و بانکی و همینطور مبحث پروتکل های بهداشتی کرونا هم مواجه بودیم که به تأخیر و کندی در تخلیه کشتی ها دامن زد و حتی بندر امام در سال ۹۸ در مقطع زمانی خاصی، قفل کرد که با بسیج همه امکانات و هماهنگی همه دستگاههای مربوطه، تخلیه کشتی ها سرعت گرفت.
پل مه اظهار داشت: اما هم اکنون مدیریت خوبی در بنادر امام، بوشهر، شهید رجایی و شهید بهشتی اعمال و باعث شد تا دموراژ کشتی ها به صفر برسد. ضمن اینکه مشکل زیرساختی در بنادر اصلی نداریم که به کاهش ترافیک بندری کمک کرده است.
وی افزود: یکی از دلایلی که در ماه های گذشته با ترافیک سنگین در بندر امام مواجه شدیم، کج سلیقگی شرکت بازرگانی دولتی در سفارش کالاهای اساسی و خرید عمده این کالاهاست.


منبع:

1399/11/21
20:58:38
0.0 / 5
993
تگهای خبر: استاندارد , بانك , بهره برداری , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک