اجرای قانون هوای پاك باید در اولویت قرار گیرد

اجرای قانون هوای پاك باید در اولویت قرار گیرد همزمان با تداوم آلودگی هوا در پایتخت رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن تاکید بر لزوم اجرای مصوبات قانون هوای پاک از طرف دستگاه های متولی اظهار داشت: لازم است اجرای مصوبات قانون هوای پاک در اولویت دستگاهها قرار گیرد و از بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیشتر در تهران جلوگیری شود.



شینا انصاری در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه تکلیف دستگاه های متولی در حوزه آلودگی هوا در قانون هوای پاک و بیش از۱۰ بخشنامه اجرائی آن مشخص شده است، درباره خودرو های دیزلی اظهار نمود: درباب خودرو های دیزلی نیز موضوع بهبود کیفیت سوخت نفت گاز (گازوئیل) با تمرکز بر کاهش محتوی گوگرد به حد مجاز ۵۰ قسمت در میلیون ( نفت گازیورو ۴) در بخشنامه ماده ۲ قانون و ارتقای استاندارد خودرو های دیزلی تعیین شده است.

وی افزود: متاسفانه زمانی که برنامه های کاهش آلودگی هوا به دلیلهای مختلف در زمان پیش بینی شده جلو نمی رود، موجب می شود که همزمان با پدیده «اینورژن» (وارونگی دما) و پایداری هوا در شهرهای بزرگ کشور - که بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی دارند - آلودگی هوا تشدید شود.

رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار نمود: مهمترین رویکرد برای کاهش آلودگی هوا جلوگیری از بارگذاری بیشتر منابع ثابت و متحرک مولد آلودگی در شهر تهران است همین طور اقدام متناسب دستگاه های ذیربط برای اجرای برنامه های مشخص شده امری لازم است البته این حرکت باید طی ایام سال با اولویت پیگیری شود نه اینکه فقط به توجهات موقت و مقطعی در وضعیت هشدار و اضطرار آلودگی هوا منوط شود.

انصاری درباره نقش شهرداری و شورای شهر تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار نمود: قانون هوای پاک در ۳۴ ماده، محورها و تکالیف دستگاهها درباره منابع متحرک و ثابت مولد آلودگی هوا را صراحتا مشخص کرده است. از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، تولید و عرضه سوخت استاندارد، ارتقای استاندارد خودرو های نو، تجدید و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تبیین شرایط اضطرار آلودگی هوا، پایش و کنترل آلودگی صنایع، رفع آلایندگی موتورخانه ها و سامانه های احتراق خانگی، بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار، توسعه انرژی های تجدیدپذیر و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات محیط زیستی در مراجع قضایی از مهمترین مواردی است که در این قانون مطرح گردیده است.

وی افزود: به رغم گذشت سه سال از ابلاغ قانون هوای پاک اما شاهد می باشیم که محورهای این قانون با اولویت از جانب دستگاه های متولی پیگیری نشده است.

انصاری افزود: عدم اسقاط خودرو ها و موتوسیکلت های فرسوده مطابق برنامه پیش بینی شده درآیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک نیست همین طور توزیع مناسب سوخت نفت گاز یورو ۴ در جایگاه های کلانشهرها و محورهای مواصلاتی که در بخشنامه ماده ۲ قانون تعیین شده بود به درستی اجرائی نشد و و ارتقای استاندارد خودرو های بنزینی که باید از شروع سال ۹۸ اجرا می شد، به دلایلی معوق ماند.

رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اشاره کرد: تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایع کلانشهرها به رغم ممنوعیت استفاده در فصول سرد سال و خیلی از محورهای موثر در کاهش آلودگی هوا که برخی به سبب تحریم ها و مشکلاتی که کشور با آن مواجه هست امکان تحقق نیافت و برخی نیز به سبب اینکه مسائل زیست محیطی در اولویت نبودند، مشمول زمان شدند.

انصاری با اشاره به اینکه محوری ترین موضوع در رابطه با شهرداری ها در قانون هوای پاک و بخشنامه های اجرائی آن توسعه و تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط مترو است، اظهار داشت: در مصوبات و بخشنامه های اجرائی قانون هوای پاک، حمایت دولت در توسعه و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و همین طور توسعه خطوط مترو تصریح شده است.

وی افزود: تامین اعتبارات لازم برای توسعه، بهبود و ساماندهی ناوگان حمل و نقل همگانی از محل صرفه جویی سوخت، تنظیم سیاست های بخش حمل و نقل همگانی شهری برای دستیابی به سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی از کل سفرهای شهری، حمایت مالی دولت برای تامین تجهیزات و خرید واگن مترو همچون این موارد هستند.

انصاری درباره اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن پیگیری اقدامات بخش های مرتبط در داخل مجموعه مدیریت شهری در حوزه آلودگی هوا، طی سال جاری با راه اندازی گشت و پایش محیط زیست شهرداری موارد آلاینده شهری را شناسایی و به اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام می کند.

رییس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اشاره کرد: نباید فراموش کرد که در حوزه قانونی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان نهاد نظارتی برای جلوگیری و انتشار آلاینده ها از منابع ثابت و متحرک و انجام اقدامات بازدارنده دارای اختیار است و می تواند اخطاریه صادر یا از فعالیت واحدهای آلاینده ممانعت کند.

انصاری در آخر صحبت های خود اشاره کرد: در اولویت قرار گرفتن اجرای بندبند مصوبات لازم الاجرای کاهش آلودگی هوا برای بهبود و توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی و پرهیز از هرگونه سیاستی که منجربه بارگذاری بیشتر صنعت و جمعیت در تهران و شهرهای اطراف و یا ایجاد جذابیت برای جذب بیشتر جمعیت شود می تواند تا حد زیادی از افزایش روزهای ناسالم در فصول سرد سال جلوگیری کند.




1399/10/14
01:11:37
0.0 / 5
351
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک