رایزنی برای حل مشكلات تردد كامیون ها در مرز دوغارون
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در دیدار با رؤسای گمرك، پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به بررسی و شناسایی مشكلات این مرز و رفت و آمد كامیون ها و رایزنی برای حل آنها پرداخت.
به گزارش مسکن گزین به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب، با ارائه گزارشی از وضعیت مرزی دوغارون اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی کارآمد در مرزها و گمرکات کشور و عدم هماهنگی و نبود فرماندهی واحد موجب ایجاد مشکلاتی در رفت و آمد کامیون ها در مرزها شده است.
وی اضافه کرد: در صورتیکه فرماندهی واحد در مرزهای کشور صورت گیرد، شاهد روند بهتری در مرزها خواهیم بود؛ از همین رو لازم است با هماهنگی کامل بین تمام دستگاه های مرزی نسبت به اجرای این مهم و رسیدن به اهداف تجاری کوشش نماییم.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اظهار داشت: هم اکنون کامیون های زیادی در مرزها معطل هستند که این زیبنده تجارت ایران و افغانستان نیست و لازم است سازمان های دخیل در زمینه توسعه زیرساخت های تجاری در نقاط صفر مرزی، هماهنگی بیشتری با نهادهایی که در زمینه صادرات و تجارت فعال می باشند، داشته باشند.
جوانمرد قصاب افزود: با وجود اینکه مسیرهای ترانزیتی ایران و افغانستان به هیچ عنوان بسته نشده است، اما متأسفانه زیرساخت های گمرکات و پایانه های ایران در مرزهای مشترک با افغانستان و همین طور زیرساخت های گمرکات و پایانه های کشور افغانستان، آماده حجم تجارت بین دو کشور نیست و برنامه ریزی مناسبی برای بسط زیرساخت های تجاری بین دو کشور چه در بخش گمرک و مرزبانی و چه در بخش حمل و نقل ضروری می باشد.
وی محدودیت های ساعت کاری از طرف طرف افغانستانی را از دیگر مشکلات در مرز ایران و افغانستان عنوان نمود و اضافه کرد: از ساعت ۵ پس از ظهر به بعد به علت نبودن ارزیاب، کامیون ها نمی توانند برای ترخیص وارد گمرکات، پایانه ها و بازارچه های دوغارون شوند و این روند تجارت را با اختلال رو به رو می کند.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: با افزایش ساعت کاری و هماهنگی نهادهای مربوطه ایران و افغانستان، ظرف یک هفته مرز از کامیون های موجود تخلیه و از خواب کامیون ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی کشور و ترانزیتی که وارد کشور افغانستان می شود، جلوگیری می شود.
جوانمرد قصاب اظهار داشت: مشکلاتی همچون تعطیلی پنج شنبه پس از ظهر و جمعه و نبود شیفت کاری پس از ساعت ۵ بعدازظهر که موجب دپوی کامیون ها می شود مربوط به طرف افغان است که باید این هماهنگی از طرف کشور افغانستان در مورد افزایش ساعت کاری صورت گیرد تا تخلیه بارها با سرعت بیشتری صورت گیرد.
به گفته وی در ایام گذشته کامیون ها در مرزها خصوصاً در مرزهای دوغارون و میلک دپو شده بود که با هماهنگی هایی که در دوغارون صورت گرفت، ساعت کاری تا ۱۰ شب ایران و ۱۱ شب افغانستان افزایش یافت.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در مورد مسئله قاچاق سوخت نیز اظهار داشت: یکی از دلیلهای قاچاق سوخت در این بخش، باک های اضافه کامیون های افغانستانی است که لازم است باتوجه به تفاهمات دو کشور و با هماهنگی مقامات افغانستانی باک های اضافه از روی کامیون ها برداشته شود و از ورود کامیون هایی که باک اضافه دارند، جلوگیری شود تا امکان قاچاق سوخت از بین برود.
جوانمرد قصاب در ادامه بیان داشت: از جانب دیگر کنترل های تکراری و موازی کاری هایی که در زمینه سوخت در گمرکات صورت می گیرد، موجب ایجاد صف های طویل موقع خروج شده و لازم است این کنترل ها پیش از ورود کامیون ها به منطقه اصلی مرزی یعنی پایانه و گمرک و بازارچه صورت گیرد.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به مشکلات منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید و صادرات به وجود آمده است، این در شرایطی است که به علت کمبودهایی که در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون وجود دارد و همین طور سود بالای حمل و نقل و نبود طرح جامع، کاربری این منطقه به سمت حمل و نقل کامیون ها سوق داده شده که در قالب اهداف این مناطق نیست.
وی اضافه کرد: بگفته رئیس منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با ابلاغ طرح تفصیلی جامع منطقه ویژه اقتصادی، دوغارون بجای حمل و نقل به سمت جذب سرمایه خارجی و تولید، تغییر رویه خواهد داد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب