چرا تاكسی های اینترنتی باید 2 درصد هزینه سفر به شهرداری ها بپردازند؟

چرا تاكسی های اینترنتی باید 2 درصد هزینه سفر به شهرداری ها بپردازند؟ به گزارش مسكن گزین مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور ضمن تشریح جزئیات دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی، به عوارضی كه این مسافربرهای اینترنتی باید به شهرداری بپردازند اشاره نمود و اظهار داشت: بنا بر دستورالعمل  نظارت بر مسافربرهای اینترنتی، شركت ها ملزم شدند كه 2 درصد از هزینه سفر را به شهرداری ها تحت عنوان بهای خدمات بپردازند. در حقیقت این عوارض بدلیل استفاده از زیر ساخت های شهری است.



مرتضی ضامنی در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه اظهار نمود: سوژه تاكسی های اینترنتی طی دوسال گذشته به چالشی جدی تبدیل گشته بود و اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشت كه آیا این تاكسی ها باید از شهرداری مجوز فعالیت دریافت نمایند و آیا شهرداری ها بایستی بر عملكرد آنها نظارت داشته باشند یا خیر؟. جلسات كارشناسی بسیاری با حضور فعالین این حوزه در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت كشور با حضور تمام افراد مربوط به این حوزه برگزار و در نهایت منجر به تهیه دستورالعملی برای فعالیت تاكسی های اینترنتی شد كه توسط وزیر كشور و وزیر صمت به امضا رسید و ابلاغ گردید.

وی افزود: در این دستورالعمل رانندگان به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول رانندگانی كه فعالیت اصلی آنها رانندگی است و پیمایش آنها بیشتر از ۷۰ كیلومتر در روز است و دسته دوم رانندگان پاره وقت است. افرادی كه به صورت حرفه ای در این عرصه فعالیت می نمایند قاعدتا باید چارچوب های حمل و نقل عمومی را رعایت نمایند. به عبارت دیگر بایستی راننده شناخته شده باشد و استعلام های مربوطه در خصوص تایید صلاحیت را داشته باشند. از طرفی مسئولیت عدم اعتیاد رانندگان نیز برعهده شركت ها خواهد بود و اگر به چنین مواردی برخورد كردند می توانند آنها را از سیستم حذف نمایند.

مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور با اشاره به اینكه اطلاعات رانندگان، خودرو و سفرها بایستی در سامانه ای ثبت گردد اظهار داشت: وزارت كشور متعهد شده است كه ظرف مدت ۶ ماه سامانه ای را طراحی كند كه اطلاعات این شركت ها در سامانه ثبت گردد. این سامانه بعنوان سامانه مركزی پایش، پیمایش و نظارت بر عملكرد این شركت های حمل ونقلی است. شركت ها نیز بایستی به صورت دوره ای اطلاعات خودرا كه شامل پلاك خودرو، زمان ابتدا و انتهای سفر، مقصد و كرایه سفر و... است را در سامانه مركزی وزارت كشور به ثبت برسانند. همین طور دسترسی های لازم به این سامانه به شهرداری ها داده شده است.

وی همین طور در ادامه به جزئیات دستورالعمل مسافربرهای اینترنتی اشاره و اظهار نمود: ضمانت اجرایی دستورالعمل، شرایط استاندارد خودرو، گواهینامه معتبر رانندگی، اصالت خودرو، ساعت كار ناوگان و... از موارد ذكر شده در این دستورالعمل است، بطور مثال افراد نمی توانند بیشتر از ۱۲ ساعت كار كنند و این مساله به منظور حفظ ایمنی سفرهای درون شهری و استانداردهای موجود است.

ضامنی با اشاره به اینكه مسائلی چون بهره مندی از طرح ترافیك در شهرها، كرایه ها، تخلفات علایم مشخص نیز در این دستورالعمل مطرح گردیده است، اضافه كرد: كرایه های این تاكسی های اینترنتی شناور است و به واسطه فضای رقابتی به وجود آمده تعیین خواهد شد. تخلفات صنفی آنها نیز مشمول قانون می شود و مرجع رسیدگی به آن نیز تشكیلات در نظرگرفته شده در حوزه صنفی است. تخلفات رانندگی نیز باید توسط قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی رسیدگی شود كه طبق قانون كمیسیون های مربوطه برای آن تعریف شده است.

به گفته وی، علایم مشخص برای این تاكسی ها از موارد ذكر شده در این دستورالعمل است و بر طبق آن خودروهایی كه در این عرصه فعالیت می نمایند بایستی علایم مشخصی داشته باشند تا به درستی تشخیص داده شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور همین طور به عوارضی كه این مسافربرهای اینترنتی باید به شهرداری بپردازند اشاره نمود و اظهار داشت: بنا بر دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی، شركت ها ملزم شدند كه ۲ درصد از هزینه سفر را به شهرداری ها تحت عنوان بهای خدمات بپردازند. در حقیقت این عوارض استفاده از زیر ساخت های شهری است و برای هرشغل و پیشه ای محاسبه می شود و شهرداری ها نیز باید از آن برای توسعه زیرساخت استفاده كنند.





منبع:

1398/07/08
14:28:04
5.0 / 5
4257
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک