مهر خبر می دهد

گره كور توزیع قیر رایگان، چالش لكه گیری جاده ها به جای روكش آسفالت

گره كور توزیع قیر رایگان، چالش لكه گیری جاده ها به جای روكش آسفالت به گزارش مسكن گزین معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: به علت آنكه در نیمه نخست امسال كه زمان اجرای پروژه های عمرانی است، قیر به راهداری داده نشد، به لكه گیری جاده ها به جای روكش آسفالت رو آورده ایم.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، در حالیكه در قانون بودجه امسال، سقف قیر مجانی برای دستگاههای عمرانی و مصرف كننده آن، به خصوص دو وزارت كشور (سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور) برای اولین بار از سقف تناژی به سقف ریالی تغییر نمود و معادل ۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد كه بهانه آن، بروز برخی تخلفات اداری در هنگام توزیع بود، در صورتی كه این تغییر نتوانست پاسخگوی نیاز دستگاه های عمرانی به قیر مجانی باشد.
در این میان بعد از ابلاغ قانون بودجه، هیات دولت كه بر طبق این قانون، موظف به تهیه آئین نامه نحوه توزیع قیر مجانی بود، اولین آئین نامه را در ۲۶ خرداد ماه امسال تصویب و برای اجرا به وزارت نفت بعنوان تولید و توزیع كننده قیر مجانی برای توزیع سهمیه هر دستگاه مصرف كننده، ابلاغ كرد؛ اما بلافاصله در ۱۲ تیر ماه، دومین آئین نامه تصویب و آئین نامه قبلی نقض شد؛ در آئین نامه جدید، وزارت نفت مكلف شد تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمرانی امسال، برای تخصیص قیر به دستگاه های عمرانی همچون وزارت راه اقدام نماید.
در عین حال، عبدالهاشم حسن نیا در ابتدای تیرماه امسال در گفتگو با خبرنگار مهر، از مذاكره با نمایندگان و اعضای كمیسیون عمران مجلس برای اصلاح این ماده قانونی (تبصره یك ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸) اطلاع داده بود؛ ولی در نهایت، ۱۲ شهریور امسال نمایندگان مجلس با دریافت استفساریه ای از این ماده قانونی، وزارت نفت را مكلف به تهیه قیر مجانی تا سقف ۴ میلیون تن برای پروژه های عمرانی سال جاری كردند.
متن كامل این استفساریه و پاسخ به آن، به شرح زیر است:
«آیا شركت ملی نفت ایران می تواند اقدام به افزایش قیمت مواد اولیه قیر یا وكیوم باتوم و كاهش حجم آن از چهار میلیون تن یا تغییر در نسبت های مقرر نماید؟»
پاسخ: «خیر، شركت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تأمین چهار میلیون تن مواد اولیه قیر و وكیوم باتوم، مبحث بند «هـ» تبصره یك قانون بودجه سال ۹۸ اقدام نماید».
معاون سازمان راهداری: بعد از تأیید شورای نگهبان، به توزیع قیر میان پیمانكاران اقدام می كنیم
در همین ارتباط، حیدر مطاعی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه توزیع قیر مجانی به دستگاههای مصرف كننده قیر همچون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح كرد: در قانون بودجه امسال قرار شد تا سقف ۶ هزار میلیارد تومان قیر مجانی به دستگاه های عمرانی همچون وزارت راه و شهرسازی داده شود كه مجلس، منابع مالی قیر تعیین شده را به صورت ریالی تصویب كرده بود؛ در حالیكه بر مبنای تناژ، میزان مصرف قیر سازمان راهداری را تعیین می نماییم.
وی اضافه كرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی، قانون بودجه امسال را اصلاح كرده و قرار شد سقف تعیین شده برای مصرف قیر مجانی برای استفاده دستگاه های عمرانی به صورت تناژ باشد. این مصوبه در شورای نگهبان است كه بعد از تأیید شورای نگهبان، قانون مانند سال قبل به سقف ۴ میلیون تن قیر تبدیل می شود.
معاون سازمان راهداری با اشاره به اینكه تا كنون این سازمان از سهمیه تعیین شده برای قیر ۹۸ استفاده ای نداشته است، افزود: هر پروژه عمرانی كه تا كنون داشته ایم، یا از میزان قیر موجودی خودمان در این سازمان بوده یا آنرا خریداری نموده ایم كه گاها هم از محل منابع داخلی سازمان راهداری بوده و هم از برخی منابع دیگر قرض گرفته ایم.
مطاعی، مجموع قیری كه در نیمه نخست امسال در پروژه های عمرانی سازمان راهداری مصرف شده را ۱۵۰ هزار تن دانست و اظهار داشت: بخشی از آنرا از موجودی های گذشته سازمان تأمین كرده ایم و بخشی را هم پیمانكاران این پروژه ها خریداری نموده اند كه باید معادل آنرا به پیمانكار بدهیم؛ البته در این میان سعی شده تا با این امكاناتی كه داشته ایم، كارمان را به پیش ببریم.
معاون سازمان راهداری، با اشاره به مصوبه دولت در خصوص امكان انتقال بخشی از قیرهای مانده در سال ۹۷ به پروژه های عمرانی سال جاری، خاطرنشان كرد: بر طبق این مصوبه دولت، تا تیرماه امسال می توانستیم از مجموع قیرهای بازگشتی از قانون بودجه سال قبل استفاده نماییم كه این حجم از قیر باقی مانده، به پروژه های عمرانی امسال اختصاص یافت؛ ضمن اینكه بخش دیگری از قیر مورد نیاز را پیمانكاران خریداری كردند كه مقرر است بعد از ابلاغ اصلاحیه قانون بودجه، معادل آن به پیمانكاران از قیر مجانی واگذار نماییم.
وی در مورد اینكه آیا عدم تخصیص قیر مجانی به سازمان راهداری در نیمه نخست امسال، سبب توقف پروژه های عمرانی جاده ای نشده است؟، تصریح كرد: این اتفاق تا حدودی تأثیر منفی بر اجرای پروژه ها گذاشته بود؛ اما رویكرد كلی ما در بازسازی جاده ها در سراسر كشور، این بود كه در نیمه نخست امسال، لكه گیری جاده ها صورت گیرد و تا زمانی كه سهمیه قیر امسال به ما واگذار شود، كار را ادامه دهیم تا بتوانیم روكش آسفالت را برای جاده هایی كه مشكل دارند، اجرایی نماییم. به خصوص كه در آستانه فصل سرما هستیم و در بعضی استان ها حداكثر تا یك ماه آینده، امكان اجرای پروژه ها وجود دارد كه علت این عقب ماندگی، عدم تحویل بموقع سهمیه قیر مجانی سال ۹۸ بود.
مطاعی در مورد تخلفاتی كه سال های گذشته در هنگام توزیع قیر مجانی پیش می آمده و آیا تغییر قانون توزیع قیر از تناژ به ریالی در قانون بودجه امسال، توانست به كاهش تخلفات منجر شود؟ خاطرنشان كرد: من تخلفی مشاهده نكردم و این مورد به دستگاه های نظارتی مربوط است.


منبع:

1398/06/31
21:05:59
5.0 / 5
4441
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک