آخر یك رویا

آخر یك رویا مسكن گزین: ارومیه- نشریه كوشا در آخرین شماره خود با عنوان «پایان یك رویا» به افتتاح طرح راه آهن مراغه – ارومیه پرداخت و نوشت: بعد از سال ها انتظار سوت قطار در ارومیه شنیده می گردد و رویای 17 ساله برای شهری كه سودای فتح قله های توسعه را دارد، تحقق می یابد.


در ادامه این مطلب آمده است: تحقق این رویا بسیار شیرین و دلچسب است؛ از این منظر كه حمل و نقل ریلی همچون بخش‏های زیربنایی اقتصاد است كه فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و كلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است؛ حال در نظر داشته باشید وجود شبكه ریلی با نتایج مثبت بیشمار برای آذربایجان غربی كه از موقعیت ویژه ای در تزانزیت با اروپا قرار دارد، بسیار ارزشمند است.
در این گزارش آمده است: حمل و نقل ارزان، راحتی و آسایش سفر، ظرفیت بالای جابجایی مسافر، صرفه جویی در سرمایه ملی، سوانح و تلفات كمتر، كاهش آلاینده های هوا، مصرف سوخت كمتر همچون نتایج مثبت راه آهن به حساب می آید.
در ادامه این گزارش نوشته شده است: « قطار از محبوب ترین وسایل نقلیه عمومی سفر است. در سفر با قطار نگرانی از ترافیك جاده نیستید و برنامه ی حركت قطار به وضع آب وهوا حدودا هیچ ربطی ندارد؛ از طوفان و مه تا برف و بوران، در تمام شرایط جوّی و آب وهوایی قطارها روی ریل حركت می كنند و مسافران را به مقصد می رسانند. تا اینجایش را همه حدودا اطلاع دارند اما...
آذربایجان غربی به علت هم مرز بودن با سه كشور تركیه، عراق و جمهوری آذربایجان بعنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می رود؛ شاهراهی كه متاسفانه در بخش زیرساخت های راه و حمل ونقل محروم از شبكه ریلی بود. برآوردهای گویای صرف اعتباری بالغ بر 513 میلیارد تومان برای پروژه قطار مراغه به ارومیه است. قطاری كه پیش بینی می گردد در سال یك میلیون مسافرو یك و نیم تن بار را جابجا كند.
وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه ارومیه اظهار داشت: اتصال پنج مركز استان به شبكه ریلی از مهمترین برنامه های كاری دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه حمل و نقل به حساب می آید كه راه آهن ارومیه در جهت اتصال سومین مركز استان به شبكه ریلی افتتاح می گردد.
محمد اسلامی با اشاره به اینكه بهره برداری از طریق آهن مراغه- ارومیه یكی از هدفگذاری های وزارت راه و شهرسازی در عرصه دسترسی مردم منطقه به حمل و نقل امن، كم هزینه و سازگار با محیط زیست است، افزود: این طرح با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در جهت ارتقای شاخص های توسعه استان اجرا شده است.
وزیر راه و شهرسازی بر توسعه كریدورهای حمل و نقل جاده ای استان بعنوان زیرساختهای لازم برای استفاده از فرصت های ترانزیتی تصریح كرد.
برای طرح ملی راه اندازی راه آهن مراغه – ارومیه پنج هزار و 131 میلیارد ریال، اجرای عملیات ریل گذاری به طول 100 كیلومتر و اتمام عملیات ساخت ایستگاه های راه آهن نقده و ارومیه در سه سال قبل انجام شده است.
به گفته ابراهیم مبارك قدم مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ایستگاه راه آهن ارومیه با تملك 30 هكتار زمین و در زیربنای 16 هزار مترمربعی بعنوان یكی از بزرگترین ایستگاههای راه آهن در سطح كشور آماده بهره برداری است و كمیته تعیین سرعت شركت راه آهن ایران حداقل و حداكثر سرعت قطار در راه ارومیه به مراغه را 100 و 160 كیلومتر بر ساعت تعیین نمود كه از میانگین سرعت كشوری بالاتر است.
از مجموع 185 كیلومتر طول مسیر راه آهن مراغه به ارومیه شهرستانهای میاندوآب و مهاباد در جنوب استان به شبكه ریلی متصل هستند و اتصال مركز استان هم می تواند با تكمیل این مسیر راه را برای توسعه ای پاك و ایمن هموار سازد».
3072


1397/09/04
17:50:51
5.0 / 5
4498
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک