طرح ترافیک تهران از کنترل آلودگی هوا تا ابزار ایجاد درآمد
         به گزارش مسکن گزین، با وجود هدف گذاری اولیه برای کاهش آلودگی و ساماندهی عبور و مرور در مرکز پایتخت، طرح ترافیک تهران به قول کارشناسان و مدیران شهری همچنان نیازمند بازبینی اساسی است.
            به گزارش مسکن گزین، با وجود هدف گذاری اولیه برای کاهش آلودگی و ساماندهی عبور و مرور در مرکز پایتخت، طرح ترافیک تهران به قول کارشناسان و مدیران شهری همچنان نیازمند بازبینی اساسی است.
        
        
        به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، طرح ترافیک کنونی تهران که با هدف کنترل ورود خودرو ها به محدوده مرکزی شهر و کاهش آلودگی هوا اجرا می شود، طی سالهای اخیر تغییراتی در ساختار و نحوه اجرا داشته است. علیرغم این اصلاحات، هنوز هم خیلی از شهروندان و کارشناسان اعتقاد دارند که نظام فعلی طرح، به شکل کامل نتوانسته اهداف خودرا محقق کند. تمرکز طرح بیشتر بر جنبه ایجاد درآمد است و علاوه بر این، تفاوت زیادی میان خودرو های شخصی، تاکسی ها و وسایل نقلیه خدماتی وجود دارد و این سبب ایجاد نارضایتی هایی در بین اقشار مختلف شده است. طبق نظر کارشناسان و مدیران شهری طرح ترافیک باید از حالت ایستا و یک بعدی خارج شده و بر پایه تحلیل داده های هوشمند، کیفیت هوا و الگوهای واقعی سفر شهروندان بازطراحی شود. 
 سیدمجتبی شفیعی دبیر شورایعالی ترافیک کشور در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به وضعیت طرح ترافیک در پایتخت، اظهار می کند: تصمیمات در حوزه حمل و نقل شهری نباید مرتباً در کوتاه مدت تغییر کند؛ با توجه به این که تصمیمات با سبک زندگی مردم منطبق و در زندگی روزمره آنان اثر گذار است. بدین سبب باید در طولانی مدت برای اتخاذ تصمیمات اندیشید و به آخرین دستاوردها و فناوری ها به شکل چندضابطه ای نگاه کرد. لازم است ابتدا همه مسایل دخیل و تاثیر گذار در زندگی مردم درنظر گرفته شود تا بعد از تصمیم گیری، طرح برای سالیان سال پابرجا و قابل اجرا بماند.
 وی ادامه می دهد: مبنای طرح ترافیک قدیم سال ها پابرجا بود و مدل آن در زندگی مردم جا افتاده بود. در سال ۱۳۹۸ بازبینی شد؛ تا اندازه ای مدل آن تغییر نمود و بشکلی درآمد که در نهایت پلکانی و بر مبنای ساعت ورود و وضعیت معاینه فنی بود. اخیراً بحثی بر اساس استفاده از ابزارهای هوشمند جدید مطرح شده و این امکان را فراهم می آورد که طرح عادلانه تر شود؛ چونکه در طرح کنونی ضعف هایی وجود دارد. همچون اینکه یک محدوده به شکل صفر و یک با دو رینگ تعریف شده که اگر خودرو وارد شود، عوارض پرداخت می کند. واقعیت این است که وضعیت آلودگی هوا با این شرایط انطباق ندارد. آلودگی به شکل یک طیف پراکنده در سطح شهر وجود دارد و هدف از این طرح کاهش آلودگی هواست، نه کاهش ترافیک.
 دبیر شورایعالی ترافیک کشور اضافه می کند: دوسال قبل این طرح از سوی سازمان ترافیک تهران عنوان شد و امروز در بعضی از کشورهای دنیا مثل سنگاپور به شکل پایلوت درحال آزمایش است؛ بر این اساس شهروندان متناسب با عوارضی که برای شهر ایجاد می کنند شامل آلایندگی و ازدحام ترافیکی باید پرداخت هزینه داشته باشند، نه این که به شکل صفر و یک و فقط با ورود به محدوده هزینه ای ثابت بپردازند. بطور مثال، یک تاکسی اینترنتی در تمام ساعات داخل محدوده عبور می کند؛ اما متناسب با حضور و ترددش پرداخت نمی کند و تفاوتی با یک خودرو وارد شده به محدوده که پارک کرده ندارد.
پارامترهای جدید تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک عادلانه تر است 
     وی با اعلان اینکه در این خصوص مدلی پیشنهاد شده بود که بسیار پیشرو بود، خاطرنشان می کند: به این معنا که در این قیمت گذاری پارامترهایی همچون وضعیت آلودگی آن نقطه در زمان سفر لحاظ می شود. همینطور وضعیت تراکم ترافیک در مسیر، زمان سفر و برخی دیگر از پارامترهای مدیریتی در چارچوب عوارض عبور اعمال خواهد شد.
تعیین عوارض متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده طرح ترافیک 
     شفیعی در انتها تاکید می کند: البته مدلی که به تازگی به شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده بسبب ساده سازی در اجرا، آن مشخصات را در تعیین عوارض لحاظ نمی نماید. پیشنهاد دادم در شهر تهران آن پارامترهایی که ذکر کردم، به صورتی مورد توجه قرار گیرد. حال مبنای عمل، آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران است. طرح جدید هم از این جهت عادلانه تر است که عوارض را متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده تعیین کند. این تغییرات از دید من قابل اجرا بوده و کافی است دوربین های شهری کامل شوند.
 همینطور جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با ایسنا در مورد عدم تناسب حقوق شهروندی با طرح ترافیک کنونی شهر تهران اظهار می کند: هدف خیلی از محدودیت ها تبعیض نیست؛ قانون برای این نیست که پولداران بتوانند هزینه طرح را بدهند و تخلف کنند. قوانین ابزاری برای ایجاد بازدارندگی است. امکان دارد بازدارندگی از جنس جریمه یا تنبیهات دیگر باشد. البته بحث جریمه نیست و طرح ترافیک بیشتر به مساله مدیریت توجه می کند؛ اینکه چه کاری صورت گیرد تا خودرو های کمتری وارد طرح شوند. 
طرح ترافیک تهران ایده آل نیست و باید این ساختار بازبینی اساسی شود
     وی ادامه می دهد: عادلانه ترین اتفاق در این طرح ترافیک رخداده است؛ در کشورهای دیگر دنیا اجرای طرح، صرفاً به شکل مدیریت اقتصادی است؛ اما در ایران و تهران گروههای خاص مثل بیماران خاص، جانبازان و معلولان، پزشکان و اقشار خاص دیگر که احتیاج به حمایت داشتند، حمایت شدند. از دید من طرح ترافیک ضد عدالت اجتماعی و غیرمتعارف نیست. در عین حال این طرح ترافیک ایده آل نیست و باید این ساختار با قدمت بالاتر از ۴۰ سال بازبینی اساسی شود. 
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید: مسائلی مثل محدوده، نحوه اجرا، مکانیزم مدیریت ترافیک شهر همچون مواردی است که شهرداری درحال مطالعه روی آنست تا به اجرائی شدن طرح جدید ترافیک برسیم؛ کارهایی انجام شده است و باید پیش از اجرا در صحن شورا هم به تصویب برسد. این طرح هزینه ها را بر میزان پیمایش خودرو ها در محدوده طرح ترافیک محاسبه می کند؛ الگوی ما باید منجر به کاهش ترافیک، آلایندگی هوا، برگشت و زندگی به محدوده طرح ترافیک شود. 
 او همینطور می افزاید: شخصا معتقدم این تکنیک موثر نیست، چون که باید چارچوب طرح بازبینی شود و نمی توان فقط مکانیزم نرخ گذاری را تغییر دهیم و باید شاخصهای دیگر را هم درنظر بگیریم.
 منبع: maskangozin.ir
        
                    
                    
                    
                    
            
            
      
            
        
	
                
                
                    
                     این مطلب را می پسندید؟
                    
                    
                        (1)
                    
                    
                     
                        (0)
                    
                     
                    
                
                
                
                
                    
            
 
       
             تازه ترین مطالب مرتبط
        
        
       
             کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب