گزارش مسكن گزین؛

شوخی مردم با موضوع جت شخصی

شوخی مردم با موضوع جت شخصی مسکن گزین: خرید جت شخصی در صنعت هوایی معنا و مفهومی ندارد؛ با رونق ایر تاکسی در این صنعت، اساسا چالش های کمبود بلیت هواپیما به مرور زمان جبران و از قیمت بلیت این ناوگان عمومی کاسته خواهد شد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، در هفته گذشته خبری در خصوص اینکه «خرید و فروش جت برای عموم مردم آزاد شد» در فضای رسانه درحال دست به دست شدن بود، با بیان این خبر کافی بود تا بحث های داغ فضای مجازی به این جهت حرکت کند؛ خبر خرید جت شخصی توسط رییس سازمان هواپیمایی کشور یکباره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و سوژه خیلی از افراد اهل رسانه و کاربران فضای مجازی شد.
«برخی از رسانه ها با انتقاد از خبر اعلامی محمد محمدی بخش»، ماجرای خرید جت شخصی را دغدغه جدید قشر متمول جامعه («آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی») دانستند اما با بررسی این خبر در زوایای مختلف، مشخص می شود که صحبت های رییس سازمان هواپیمایی در حوزه جت شخصی یک مساله جدی در صنعت هوایی کشور است اما نوع بیان وی سبب برانگیختن واکنش منفی کاربران شد و عده ای از افراد با سوءاستفاده از این فضا، با لحن شوخی و جدی در فضای مجازی لطیفه ساختند بطور مثال: «پس بریم پراید هایمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم» یا کاربر دیگری نوشته بود: «حالا کجا پارکش می کنن؟ گرفتاری شدیما!»
اما باید به این نکته اشاره نمود که مبحث خرید جت شخصی موضوع تازه ای نبوده و خرید جت شخصی برای نخستین بار در ایران اواخر دهه ۷۰ روی بورس آمد و در سال هایی ابتدایی دهه ۸۰ تا حدود زیادی رنگ و بوی جدی گرفت و با تصویب بخشنامه مالکیت و بهره برداری هواپیمای شخصی در آن سال ها هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت ایران می توانست با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام نماید.
جت شخصی جنبه آموزشی دارد؛ تفریح در اولویت دوم
در این راستا جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه خرید و فروش جت ها بیشتر جنبه آموزشی خواهد داشت، اعلام نمود: «هم حالا از این جت ها برای آموزش استفاده می شود اما درصد کمی نیز مورد استفاده برای تفریحات شخصی قرار خواهد گرفت؛ ناگفته نماند این جت ها امکان سفرهای دوربرد را دارا است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در ادامه اشاره کرد: افرادی که متقاضی خرید این جت ها خواهند بود باید دوره های گرفتن گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر و نگهداری و عملیاتی و امنیتی را بگذراند، تا امکان استفاده داشته باشد.
وی اظهار داشت: تعداد سرنشین این جت ها محدود به ۷ نفر است و عده ای از مسؤولان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی متقاضی استفاده از این جت ها هستند؛ همین طور قیمت مشخصی برای این جت ها تعیین نشده است.

توانایی عموم مردم برای خرید جت شخصی!
براساس این گزارش، کلماتی که رییس سازمان هواپیمای کشوری برای بازتاب آن در رسانه ها بهره برد با واقعیت موجود فاصله بسیاری داشت، برای اینکه وی در مصاحبه خود اعلام نمود «در حال حاضر خیلی از افراد، مانند: تاجرها، تعدادی از مسئولان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی از متقاضیان جت های خصوصی اند.»
در حالی که چنین نیست و طبق پیگیری های خبرنگار مهر از منابع رسمی، متوجه شدیم که این جت های شخصی یا با اصطلاح درست تر «ایر تاکسی»، برخلاف تصوری که طی هفته اخیر در جامعه حاکم شده، می تواند بخش زیادی از مشکلات صنعت هوانوردی کشور را رفع و کمبود بلیت هواپیما در بازار را تا حدودی جبران کند؛ البته یکی از متولیان هواپیمای سبک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.
جبران کمبود بلیت با بهره مندی از هواپیماهای سبک
خبرنگار خبرگزاری مهر برای پیگیری بیشتر موضوع با عبدی معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت و گو کرد؛ وی با اعلان اینکه برخلاف تصور عموم مردم، مسافران می توانند با نرخ پایین تری بلیت «ایر تاکسی» را برای مسافت های حدودا نزدیک یا مقصدهایی که بطور مداوم پرواز ندارند، تهیه کنند، اظهار داشت: «ایر تاکسی» از سالهای قبل در کشور مطرح بود اما امکان این که بتوانیم در صنعت هوانوردی بصورت عملیاتی در میان عموم مردم از آن بهرمند شویم، وجود نداشت.
وی اظهار داشت: «ایر تاکسی» بطور کلی دارای دو سبک اقتصادی و پریمیوم است؛ اکنون در بیشتر کشورهای این دو سبک با چارچوب های قوانین به مقاصد مختلف تجاری - تفریحی درحال فعالیت اند. با عنایت به قوانین سخت خرید هواپیما، که ممکنست که این پروسه ۳ الی ۵ سال زمان بر باشد اما نمی توان به نیاز بلیت پاسخ داد که ۵ سال زمان نیاز است تا هواپیما وارد کشور شود برای همین می توان از این پرنده های کوچک برای پاسخ به قسمتی از نیاز بلیت هواپیما بهره برد برای اینکه واردات آن کار سختی نیست.
عبدی افزود: در حال حاضر به سبب کمبود بلیت هواپیما در بازار، شرکت های هواپیمایی حتی اگر با دو برابر نرخ مصوب بلیت در بازار عرضه کنند، بطور قطع خریدار وجود دارد یا به عبارت دیگر در بعضی از مسیرها به سبب تقاضای بالای مسافر، بلیت نیست؛ بدین ترتیب برای جبران کمبود بلیت در بازار می توان از «ایر تاکسی» بهره مند شد.
این مقام مسؤول با اشاره به این که استفاده از «ایر تاکسی» سبب رشد اقتصاد می شود، اضافه کرد: عده از افراد دارای سرمایه می توانند این هواپیماهای سبک را اجاره کنند و از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درخواست خلبان داشته باشند، اجرای چنین روندی علاوه براینکه درآمدزایی و رشد اقتصاد در کشور، سبب تردد در مسیرهای کم تقاضا نیز می شود. بطور مثال فردی قصد سفر از کرمان به یزد را دارد، در راه خط هوایی مستقیمی وجود ندارد، مسافر می تواند با خرید بلیت «ایر تاکسی» پرواز مستقیم و بدون هدر رفت زمان داشته باشد.
وی اضافه کرد: خرید بلیت اکونومی «ایر تاکسی» برای عموم اقشار جامعه بطور قطع صرفه اقتصادی خواهد داشت، برای اینکه خدمات جانبی پروازهای دیگر در این سبک وجود ندارد، مانند پذیرایی وعده غذایی، میان وعده و خدمات بار. طبیعتاً با حذف این موارد از قیمت بلیت کاسته می شود؛ همین طور از طرف دیگر شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی مبالغ سنگین برای راه اندازی برخی فرودگاه ها در سطح کشور پرداخت کرده که آنچنان تقاضای مسافری ندارد، بدین ترتیب هزینه اعمال شده بدون خروجی مانده است.
عبدی اشاره کرد: زمانی که فرودگاه مقصدی تعداد اندکی تقاضا داشته یا مسیر نزدیک باشد، تنها هفته ای یک پرواز به آن مسیر اختصاص دهد برای اینکه برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد؛ بدین سبب ممکنست تعدادی از افراد زمانی نیازمند سفر به مقصد مورد نظر باشند اما پرواز در آن تاریخ وجود نداشته باشد، بدین ترتیب دعوای درد این چالش، برقراری و استفاده از موقعیت «ایر تاکسی» است. «ایر تاکسی» مانند تاکسی اینترنتی در سطح شهر عمل می کند، هرزمان که مسافر تقاضای پرواز به مقصدی داشته باشد، تقاضای وی در لحظه بصورت تلفنی یا اینترنتی (رزرو بلیت و برگشت) قابل انجام است.
معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: هواپیماهای «ایر تاکسی» به سبب تعداد کم صندلی می تواند با تعداد محدود مسافر پرواز را برقرار کند اما به جهت اینکه یک هواپیما با ظرفیت ۲۰۰ نفری امکان برقراری پرواز به مقصدی داشته باشد، حتما باید ظرفیت تکمیل باشد.
وی اظهار داشت: همین طور شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آمادگی کامل برای همکاری با متقاضیان خرید و اجاره این سبک از هواپیماها را دارد؛ اگر فرد یا شرکت هواپیمایی این هواپیماها را وارد سپس در بستر شرکت فرودگاه ها مبادرت به فعالیت کند، تخفیف های عوارضی شامل حال آنها خواهد شد.
این مقام مسؤول شرکت فرودگاه ها عنوان کرد: طبق موارد ذکر شده، رونق این هواپیماها در کشور علاوه براینکه سبب کاهش قیمت تمام شده بلیت هواپیما می شود، میزان عرضه و تقاضای بلیت را به تعادل می رساند. همین طور سبب استفاده از تمام فرودگاه های کشور می شود در نتیجه استفاده از هواپیماهای سبک از تمام زوایای کارشناسی شده به نفع کشور و مردم خواهد بود و می تواند گام بزرگی در امتداد تحقق به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باشد.
عبدی با اشاره به سبک دوم «ایر تاکسی» اظهار داشت: در پروازهای پریمیوم خدمات (VIP) به مسافران ارائه می شود و حدود ۶ الی ۱۰ نفر ظرفیت دارد که خانوار می توانند با خرید بلیت این پرواز بصورت خانوادگی به مقصدهای نزدیک مانند شمال کشور، سفر کنند اما نرخ بلیت این پرواز بطور قطع نسبت به اکونومی بیشتر خواهد بود.
وی با تاکید براینکه پرواز با «ایر تاکسی» سبب صرفه جویی در زمان می شود، افزود: پرواز با این سبک از هواپیماها معطلی سفر با هواپیماهای دیگر را نخواهد داشت و «ایر تاکسی» فقط برای افراد تاجر یا ثروتمند نیست و در تمام جهان برای عموم مردم قابل استفاده است؛ همین طور در بعضی شرایط مسؤولان کشور، فوتبالیست ها و ورزشکاران برای سفرهای استانی یا انجام مسابقات داخل کشور متقاضی اجاره این جت ها هستند.
معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها اشاره کرد: بهره مندی از موقعیت این جت ها می تواند سبب رونق کسب وکار ایرلاین های موجود و سرمایه داران کوچک شود. اکنون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران زیرساخت های لازم برای نگهداری و آموزش پرواز این سبک از هواپیماها را دارد.
وی درباب نرخ این پروازها، اظهار داشت: مسؤول قیمت گذاری نرخ بلیت ها ایرلاین ها هستند و متولی قانون گذار برای تصویب نرخ بلیت ها سازمان هواپیمایی کشور است؛ اما بطور قطع با قیمت بلیت هواپیماها بسیار متفاوت خواهد بود.

تشویش اذهان عمومی در عرصه صنعت هوایی جایز نیست!
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، با توجه به این که صنعت هوایی کشور با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند و از طرف دیگر این حوزه جز صنعت های حائز اهمیت کشوری و بین المللی شمرده می شود، تشویش اذهان عمومی دراین زمینه جایز نیست و شایعه پراکنی امکان صدمات جبران نشدنی را در پی دارد.
براساس این گزارش، به سبب تحریم ها صنعت هوایی کشور در چهارچوبی قرار گرفته که امکان بهسازی و خرید هواپیمای نو را حدودا برای کشور دشوار یا نا ممکن کرده است اما با بهره مندی از ظرفیت مهندسان ایرانی و واردات هواپیماهای سبک تا حدود زیادی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد و در همین راستای چراغ رشد اشتغال و جهش اقتصاد را در روشن خواهدنمود که این پروسه مسیر دولت برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» هموار می کند.
از سوی دیگر با بهره بردن از «ایر تاکسی» میزان تقاضا و عرضه به سطح تعادل خود می رسد، هر مقدار که تعادل در حوزه بلیت بیشتر باشد سبب کاهش قیمت بلیت و افزایش میزان خدمت رسانی به متقاضیان می شود و خیلی از اقشار جامعه امکان سفر با هواپیما، به سبب صرفه جویی در زمان و دلیلهای دیگر را خواهند داشت.


منبع:

1403/02/09
14:09:29
5.0 / 5
107
تگهای خبر: اجاره , امنیت , بهره برداری , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک