شهردار تهران:

میراث دار20هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام تهران هستیم

میراث دار20هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام تهران هستیم به گزارش مسکن گزین، شهردار تهران با اشاره به این که در این دوره مدیریتی ما میراث دار حدود 20 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در عرصه فنی عمرانی هستیم، اظهار داشت: تا به امروز 10 هزار میلیارد تومان آن تکمیل شده و علاوه بر آن پروژه های جدیدی نیز شروع شده است.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در نشست خبری خود با موضوع حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران در چارچوب پویش امید و افتخار ضمن تسلیت ایام محرم، اظهار داشت: سومین نشست تخصصی است که ناظر بر حوزه فنی عمرانی برگزار می نماییم. این حوزه مسئولیت های مشخصی از طراحی و توسعه ابنیه و زیرساخت های شهری تا نگهداشت و مقاوم سازی شهر بر عهده دارد که امیدواریم شرایط را بگونه ای پیش ببرد که به سمت نگهداشت صحیح آن چه که داریم و همینطور هدایت و کنترل مناسب پروژه ها حرکت نماییم.
وی ادامه داد: حوزه فنی عمرانی بعنوان متولی عرصه اجرای پروژه های فرامحلی و فرامنطقه ای مسئولیت مستقیم دارد و در مناطق نیز بر مبنای نیاز پیگیر موضوعات شهری و پروژه های مختلف هستیم.
شهردار تهران ضمن اشاره به فعالیت یک سال و ۱۰ ماه و ۲۰ روزه خود در مجموعه شهرداری تهران اظهار داشت: ما میراث دار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی عمرانی هستیم که تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تکمیل شده و علاوه بر آن پروژه های جدیدی نیز شروع شده است.

بهره برداری از آزاد راه شهید شوشتری تا آخر سال
وی افزود: از اهم این پروژه ها میتوان به چهار مجموعه بزرگراهی بزرگ مقیاس اشاره نمود. یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیرهای کنار گذر بزرگراهی، آزاد راه شهید شوشتری بیشتر از ۱۶ کیلومتر که قطعه اول آن در دست ساخت است و امیدواریم سال جاری به بهره برداری برسد. خاصیت های این آزاد راه که جاده امام رضا را از بزرگراه شهید رستگاری به بزرگراه شهید یاسینی متصل می کند بگونه ای است که ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر تهران را می کاهد. این پروژه در فاز نخست ۲.۲ کیلومتر است که سال جاری افتتاح می گردد.

ادامه بزرگراه یادگار امام در یال غربی

تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان
زاکانی به ادامه بزرگراه یادگار امام در یال غربی آن اشاره نمود و اضافه کرد: بزرگراه تعطیل شده ای بود که با تفاهمات انجام شده با ارتش و نیروهای مسلح پادگان جی پوشیده شد که امیدواریم تا میدان فتح این بزرگراه ادامه پیدا کند و از بن بست بیرون برود.
شهردار تهران اظهار نمود: بزرگراه شهید بروجردی نیز که از سال ۸۹ شروع شده بود دو فاز دارد که فاز نخست آن که عمده پروژه نیز به حساب می آید سال جاری به بهره برداری می رسد. این در حالیست که این پروژه را با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و در ۲۲ ماه گذشته پیشرفت خوبی حاصل شد و سال جاری به بهره برداری می رسد. از طرفی تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان نیز به طول ۴ کیلومتر در دست اقدام است.

تهرانی ها روزانه ۷۳۰ کیلومتر طی مسیر اضافی دارند

راه اندازی ۹۸ تقاطع بزرگراهی و کاهش ۵۳ کیلومتری اضافه مسیر در پایتخت
شهردار تهران در تشریح دیگر پروژه های حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران به راه اندازی ۹۸ تقاطع بزرگراهی در پایتخت اشاره نمود و افزود: روزانه شهروندان تهرانی ۷۳۰ کیلومتر طی مسیر اضافی دارند که یک میلیون لیتر مصرف بنزین را زیاد می کند. اساسا با راه اندازی این تقاطع ها ارزش افزوده بی نظیری برای تهران ایجاد خواهد شد. در گذشته بزرگراهی راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد ولی دسترسی های آن اصلاح نشده و بر همین مبنا مردم ۷۳۰ کیلومتر روزانه مسافت اضافی را طی می کنند. راه اندازی این ۹۸ تقاطع این اضافه مسیر را به ۵۳ کیلومتر می کاهد.
به نقل از ایشان، پارسال با راه اندازی ۱۱ تقاطع ۸۶ کیلومتر راه مردم کاهش پیدا کرد و سال جاری نیز ۲۳ تقاطع هدفگذاری شده که ۱۸۶ کیلومتر مسیر شهروندان را می کاهد. البته ۱۸ تقاطع سال جاری افتتاح خواهد شد؛ اما پنج تقاطع مشکل معارض دارد که باید ابتدا این مشکلات حل و فصل شود.

۲۵ تا ۳۰ همت هزینه اجرای پروژه تونل شهید متوسلیان
زاکانی افزود: پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر از انتهای شهید صیاد پیش از میدان سپاه شروع و تا آزادگان ادامه می یابد و امکانی را فراهم می آورد که میانه شهر را نجات دهد. غریب به ۲۵ تا ۳۰ همت نیز هزینه اجرای این پروژه خواهد بود. بزرگترین مطلوبیت در بین پروژه های شهر تهران در ارتباط با همین پروژه تونل شهید متوسلیان است.

احداث ۳۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب های سطحی در تهران
شهردار تهران افزود: موضوع دیگری که در شهرداری تهران در حوزه فنی عمرانی دنبال می شود جمع آوری آب های سطحی است. بطوریکه تهران با چهار مخاطره زلزله، سیل، طوفان و فرونشست مواجه می باشد که ناظر به موضوع سیل هر چند وقت یکبار شاهد بروز حادثه ای هستیم. پس به لطف الهی امکانی فراهم خواهد شد که ۱۱ پروژه با اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومان در قسمت غربی تهران عملیاتی خواهد شد که ۷.۴ کیلومتر آن در دست راه اندازی است و در نهایت با راه اندازی ۳۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب های سطحی بتوانیم مشکل تهران را حل و فصل نماییم.
وی تصریح کرد: در نگهداشت شهر دو گونه اقدامات جدی داریم. یکی در موضوع نگهداشت پل ها و ابنیه ها که مقاوم سازی پل ها در ۶۶ تقاطع را پیگیری کردیم که هم اکنون در ۲۶ تقاطع اجرایی شده و در ۱۶ تقاطع نیز در دست اقدام است. پروژه ای که ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
به نقل از ایشان، در کنار این موضوعات گودهای پرخطر شهر تهران نیز مورد توجه قرار گرفت که گود برج میلاد امروز ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در واقع مجموعه ای ۱۸ هزار متر مربعی پایدارسازی شده است. در مورد گود فرهنگ و سایر گودهایی که در اختیار شهرداری تهران است نیز اقدامات لازم شروع شده است.

تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع معبر دارد

آسفالت ریزی سالانه ۱۱ میلیون متر مربع در معابر پایتخت
شهردار تهران ناظر به موضوع آسفالت ریزی در شهر تهران نیز اظهار داشت: تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع معبر دارد که باید سالانه ۱۱ میلیون متر مربع آن آسفالت ریزی شود که به چیزی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز دارد تا بدین سان هر ۱۰ سال یک مرتبه آسفالت شهر تهران ترمیم و تکمیل شود، موضوعی که در گذشته ۶۶۰ هزار تن سالانه آسفالت ریزی وجود داشته که شرایط رکودی را در تهران در حوزه بازسازی معابر بوجود آورده است. در همین راستا بازسازی کارخانه های موجود در دستور کار قرار گرفت و شرایط به سمتی پیش رفت که دو کارخانه تولید آسفالت افزوده شد که یکی فعال شده و دیگری نیز بزودی فعال خواهد شد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن در مدیریت شهری جدید اداره شد در مجموع ۵۶۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شد اما پارسال ۷۶۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شد و برای سال جاری نیز حداقل یک و نیم میلیون تن آسفالت ریزی که هزینه ای حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان در بر دارد پیشبینی شده است.
به قول شهردار تهران، هم اکنون ۱۷۰ اکیپ در سطح شهر تهران موضوعات لکه گیری آسفالت را احصاء می کنند. ۱۲۳ اکیپ در نواحی و ۴۷ اکیپ نیز تراشه و روکش آسفالت ها را بازنگری و مشکلات را احصاء می کنند. عمده آسفالت ریزی ها نیز برای معابر درجه ۲ و ۳ بکارگرفته خواهد شد.
زاکانی تصریح کرد: امروز تمام مناطق شهرداری تهران یک الگوی ترمیم معابر دارند که بر مبنای آن آسفالت ریزی در معابر صورت می گیرد و ۱۲۳ ناحیه شهر تهران نقشه ترمیم دارند که آسفالت ریزی به نحو احسن صورت گیرد و اقدامات اساسی در نگهداشت شهر عملیاتی شود.

تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مناسب سازی را در تهران انجام داده ایم
زاکانی اضافه کرد: ناظر به مناسب سازی شهر تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مناسب سازی را انجام داده ایم و درحال طراحی هستیم که پیاده راه ها را اجرایی نماییم و سال جاری نیز ۱۹۲ کیلومتر مناسب سازی را محقق نماییم.
وی ضمن اشاره به اجرای طرح «من شهردارم»، اظهار داشت: ۴۶۰ هزار پروژه توسط ۳۵۰ هزار نفر شرکت کننده در این طرح انتخاب شده است که سال قبل ۱۳۶ پروژه را تحویل دادیم و سال جاری نیز ۱۰۸۸ پروژه تحویل داده خواهد شد که ۶۳۰ پروژه قدرالسهم معاونت عمرانی است.

بازگشایی فاز نخست پروژه ترمینال شرق تا آخر سال
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد پروژه ترمینال شرق اظهار داشت: سقوط و عقب نشینی این پروژه به علت رها شدگی آن بود. در دوره چهارم این پروژه بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دوره پنجم واگذار شد اما به علت رها شدگی شاهد فرسودگی و برگشت به عقب در این پروژه هستیم. پروژه ای که در ارتباط با معاونت حمل و نقل است و در دست اقدام که سال جاری شاهد بازگشایی آن در فاز نخست هستیم.
وی ادامه داد: پروژه یادگار امام فعال است. با عنایت به این که تعارضات ملکی داشت فراز و نشیب هایی را طی کرد؛ اما با ارتش و وزارت دفاع توافق صورت گرفته و دوشنبه هفته جاری نیز با وزیر آموزش و پرورش این مورد و برخی موضوعات دیگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
زاکانی اظهار نمود: همینطور در مورد پروژه شهید متوسلیان سه گروه کار مطالعاتی انجام دادند و ایده های مختلفی عرضه شد. یک ایده راه اندازی تونل های مجزا بود. ایده دیگر راه اندازی تونل دوبل روی هم بود و ایده سوم که منطقی تر از همه بود راه اندازی نصف مسیر به صورت تونل دو طبقه و نصف دیگر راه اندازی تونل ها در کنار یکدیگر بود. در نهایت با یکی از پیمانکاران به توافق رسیدیم که امیدواریم سال جاری کار شروع و ظرف سه سال تحویل داده شود.

پروژه شهید شوشتری و تأمین منابع مالی آن به صورت کامل به شهرداری تهران واگذار شده
شهردار تهران در مورد راه اندازی پروژه شهید شوشتری و تأمین منابع توسط وزارت راه و شهرسازی نیز اظهار داشت: این پروژه به صورت کامل به شهرداری تهران واگذار شده و کل منابع مالی آن توسط شهرداری تهران تأمین مالی می شود. اجرائیات این پروژه با شهرداری تهران است و عمده کار آن در فاز نخست تا ورزشگاه تختی انجام شده که موضوع با وزارت ورزش و جوانان پیش خواهد رفت. همینطور فاز دوم شهید بروجردی معارضین ملکی آن طبق ماده ۹ و مسیر قانونی را طی می کند که بعد از آن عملیات آن شروع می شود.
وی تصریح کرد: ما برای پروژه شهید متوسلیان منابع خاصی در نظر نگرفتیم اما ظرفیتی که از راه مولدسازی ایجاد می شود منابع پروژه را تأمین می کند. روشی که در شهر برای موفقیت دنبال می نماییم تا خدمات مناسبی عرضه نماییم بهره گیری از همه ظرفیتهای موجود است.

مسیرهای شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی
وی افزود: در بحث تأمین مالی سه مسیر داریم، نخست مسیر عادی است که از گذشته بوده و آنرا فعال می نماییم و با انضباط مالی مهم ترین استفاده را می بریم. بعنوان مثال عوارض سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما با طرح ها و اقداماتی که انجام شد، مردم پارسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند. مولدسازی راه دوم است چون که به منابع زیادی نیاز داریم بطورمثال در حمل و نقل ۷۰۰ هزار میلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود و بخش فنی ظرفیتهای بزرگی را می طلبد. بعنوان مثال یک پایانه ای که باید راه اندازی شود معمولاً روی زمین بوده، اما ما آنرا زیر زمین می بریم و روی زمین شهرک های الگو می سازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه و بخشی از مترو را می سازیم که این مولد سازی است.

از پارکینگ های زیر سطحی و جداره سازی های زیر سطحی منابع مان را خلق می کنیم
زاکانی تصریح کرد: از پارکینگ های زیر سطحی و جداره سازی های زیر سطحی منابع مان را خلق می نماییم و ارزش افزوده ای از پیرامون آن داریم. هزینه پروژه متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولد سازی ارزشی که خلق می شود بیشتر از این ها است و منابع آن برای ما گلوگاه نخواهد بود چون اگر به منابع متداول عمومی تکیه نماییم امکان دارد پروژه ها ده ها سال زمان ببرد اما خلاقیت و مولدسازی این مسیر را کوتاه می کند. سومین روش مشارکت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردیم.

شهر را از فرسودگی خارج می کنیم
وی در رابطه با موضوع فرسودگی زیرساخت ها و همینطور عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش اظهار داشت: ما امروز مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر شروع کرده ایم؛ سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم و سال جاری تولید ۱.۵ میلیون تن با چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج نماییم.
وی ادامه داد: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که اهتمام می نماییم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ نماییم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر عرضه شود.

عقل سلیم حکم می کند پروژه های زودبازده و موجود را تکمیل نماییم
زاکانی با اشاره به اینکه عقل سلیم حکم می کند پروژه های زودبازده و موجود را تکمیل نماییم، تصریح کرد: پروژه هایی را که دنبال می نماییم که تکمیل کننده پروژه های مشخص ماست؛ پروژه متوسلیان سه تا چهار سال زمان می برد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژه های اساسی هستند.
شهردار تهران اضافه کرد: در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می کند، شهر را گرفتار مشکل مضاعف کرده و برنامه ریزی برای حل آن انجام شده است.

بیمارستان شهدای تجریش سه مشکل داشت
وی با اشاره به اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، اظهار داشت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درمورد آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت گردد. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه های دیگری را نیز در سطح شهر داریم.

ساخت پارکینگ در بخش شمال بیمارستان شهدای تجریش
وی تصریح کرد: قرار شده در بخش شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس تر است؛ ساختمان های قدیمی این محوطه نیز بعنوان ساختمان های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله ها صورت می گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ پس ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.

آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی

شروع ساخت پارکینگ برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره)
شهردار تهران در رابطه با آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی توضیح داد: دو دسته پارکینگ را دنبال می کنیم؛ پارکینگ هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک همت مقدار تفاهمی است که مابین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این عرصه رونق را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: در رابطه با جمع آوری پل ها نیز پل هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که بعضی از این پل ها به مرحله ای رسیده اند که احتیاج به مقاوم سازی و یا جمع آوری دارند. با عنایت به شرایط سازمان ترافیک درحال بررسی و مشخص کردن اینست که کدام یک قابل جمع آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. بطورمثال برای مقاوم سازی پلی باید مبلغ بالایی هزینه نماییم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی گردد، ازاین رو تفاهم بین معاونت های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده های نهایی خویش را مطرح کند و در رابطه با آن اقدامات لازم صورت گیرد.

تبدیل چراغهای موجود در سطح شهر به چراغهای ال ای دی
زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از چراغ های روشنایی در محل برگزاری نشست خبری امروز خود اظهار داشت: برق این محل از ژنراتور است و به برق شهر ارتباطی ندارد و برق شهری نیز ربطی به ما ندارد؛ ما کار مشترکی را در حوزه برق با وزارت نیرو انجام می دهیم که از منطقه ۶ شروع شده است؛ چراغ های موجود در سطح شهر به چراغ های ال ای دی تبدیل می شود و ۲۰۰ مگاوات مصرف برق را کاهش خواهد داد. امیدواریم این مبادرت به سایر مناطق نیز تسری داده شود.
وی با اشاره به اینکه کارخانه جدید آسفالت شهرداری تهران بیشتر از ۷۰۰ فیلتر دارد و تولید آلایندگی آن کمتر از یک دستگاه اتوبوس است، اضافه کرد: آسفالت تولیدی این کارخانه نیز بسیار باکیفیت و به صرفه است؛ این تولید در شرق تهران امکانی را بوجود می آورد که در محل از آسفالت استفاده گردد و کیفیت افزایش پیدا کند.
شهردار تهران ضمن اشاره به این که تردد خودرو های سنگین برای آسفالت از غرب به شرق تهران نیز صورت می گیرد و چندان تفاوتی با تردد خودرو ها از کارخانه شرق تهران به معابر آن وجود ندارد، اظهار داشت: انشعابات کارخانه فعال نشده و اگر حساسیت برای محیط زیست وجود دارد باید تلاش شود چنین طرح هایی عملیاتی شود که آثار سوء زیست محیطی را کم کند. در حوزه حفره های بوجود آمده در شهر تفاهمنامه ای با یک شرکت خارجی منعقد می نماییم که اسکن دقیق می کند.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز در ادامه صحبت های شهردار تهران اظهار داشت: از همین طریق کمک می شود که دستاوردها به سمع و نظر شهروندان برسد و بر مبنای نظرات خبرنگاران، مسیر ادامه خواهد یافت؛ برق استفاده شده در محل برگزاری نشست نیز برق ژنراتور است.
شهردار تهران در ادامه در رابطه با خاک ریختن روی پروژه شهید بروجردی اظهار داشت: این پروژه کنار میدان فتح بود که زمان دوره چهارم کارهای اولیه آن انجام شد و در دوره پنجم روی آن خاک ریختند که ما مجبور شدیم خاک آنرا برداریم. چون پروژه را مسکوت گذاشته بودند و روی پل های پروژه خاک ریخته بودند و آنرا پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند. ما خاک را برداشتم تا پروژه را ادامه دهیم و تفاهم با معارضین را انجام دادیم. الان نیز در محل تحویل شده باید ۳۷۰ شمع راه اندازی شود که ۳۵۰ مورد آنرا انجام دادیم.

هماهنگی با پلیس برای پیشگیری از سرقت از ادوات و تجهیزات پل ها
وی در رابطه با پیشگیری از سرقت از ادوات و تجهیزات پل ها نیز افزود: این مشکلات وجود داشت که دنبال می نماییم از این سرمایه ها صیانت نماییم به صورتی که نظارت را تشدید کردیم و همینطور با پلیس هماهنگ کردیم.

توضیح زاکانی در رابطه با نصب روزشمار برای پروژه های تهران

آمادگی برای زلزله احتمالی در تهران باید ۱۰۰ درصد باشد
زاکانی در رابطه با نصب روزشمار پروژه ها اظهار داشت: در پروژه تندگویان بازدیدهایی صورت گرفته و معارضین رفع شده تا کار تحویل داده شود. آمادگی برای زلزله احتمالی در تهران باید ۱۰۰ درصد باشد. نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ساخت بناهای مستحکم همچون برنامه ریزی های ما باید باشد تا لطمه پذیری کاهش یابد؛ از سویی دیگر پروژه ای کلان را دنبال می نماییم که سال ۱۴۰۰ به شورا عرضه شده است. این طرح، حذف گاز از سطح شهر تهران است که طرحی بلندمدت بوده و احتیاج به فرهنگ سازی و تغییر زیرساخت ها دارد.

ساخت ایمن را دستور کار داریم
وی با اشاره به اینکه ناظر بر استحکام، ساخت ایمن را دستور کار داریم، اظهار داشت: آن چه در نشست با اساتید عنوان شد، امر دقیقی ذکر شد؛ باید هر لحظه آماده بود، اما ترس بی جایی برای مردم ایجاد نمی نماییم. سالیان بسیاری است که در تهران زلزله شدیدی رخ نداده است. سه گسل اطراف تهران رفتارهای متفاوتی دارند. برداشت های ماهواره ای سالهای گذشته نشان داده است که گسل جنوب تهران خفته است و در گسل مشاء و بویین زهرا نیز که زلزله بیشتر از هفت ریشتر را تجربه کرده اند، کانون زلزله متفاوت از پیرامون آن بوده است.
وی تصریح کرد: روز گذشته جلسه ای با مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری داشتیم و تاکید بر این شد که مواردی که در شورا در این خصوص مطرح شده، با جدیت پیگیری شود و دعوت مجددی داشته باشیم تا پشتوانه ای مناسب برای زیست پذیری سطح شهر شکل بگیرد.

ساخت هتل های چهار و پنج ستاره در تهران
زاکانی در قسمت دیگری از سخنان خود در رابطه با ساخت هتل های چهار و پنج ستاره و همینطور بررسی وضعیت پروژه ها از لحاظ فرونشست، اظهار داشت: هتل ها هم شامل هتل های واقع در بوستان های جنگلی است و هم شامل غیر از آن. در هشت نقطه بوستان های جنگلی مجوزهایی برای عرضه خدمات گردشگری دریافت کردیم که تنها در یک نقطه و مجموعه شیان این اقدام انجام شده و در هفت نقطه دیگر اتفاقی نیفتاده است.
به قول شهردار تهران، در برج میلاد و دیگر مجموعه ها همچون باغ ایرانی ها قابلیت هتل سازی وجو د دارد. دیگر بوستان ها نیز در نشست های تخصصی با جزئیات مطرح خواهد شد.

برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی علت ایجاد فرونشست در پایتخت

تأمین ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب تهران از مسیر بازچرخانی آب تا ۱۴۱۰
زاکانی، برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی را علت ایجاد فرونشست در پایتخت عنوان نمود و اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا سال ۱۴۱۰ از ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر، ۱۴۵ میلیون متر مکعب را از مسیر بازچرخانی تأمین نماییم. ما امروز جلوتر از پیمان خود هستیم و عملاً روزی که شهر را تحویل گرفتیم ۹ میلیون متر مکعب بازچرخانی آب بود که به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم. ازاین رو جلوتر از برنامه مان هستیم و به سرعت به سمتی می رویم که مانع فرونشستی که جنوب غرب را تهدید می کند، شویم.
شهردار تهران در رابطه با بودجه پروژه های عمرانی و سرعت پروژه ها اظهار داشت: پروژه ها در دوره گذشته یا کند شد یا از مدار فعالیت خارج شدند. به صورتی که زمانیکه شهر را تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و خوابیده داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان را تمام و تکمیل کردیم و پروژه های جدید را نیز دنبال می نماییم.
زاکانی تصریح کرد: عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است. سال جاری مانند سال قبل بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال قبل ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم و ۸۰ هزار میلیارد را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم.

۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده
شهردار تهران افزود: سال جاری نیز چیزی که شورا مصوب کرد، بعنوان تحقق قطعی دنبال می نماییم اما عمل ما گسترده تر است. بطورمثال ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده اما برای آسفالت ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می نماییم و کلی عملیات و پروژه دیگر هم در این عرصه داریم. مصوب شورا یک خاصیت قطعی است و ما بیشتر از این هر چقدر بتوانیم کار می نماییم و در متمم بودجه اصلاحیه آنرا از شورا دنبال می نماییم.
وی اظهار داشت: ما برای خودمان عددی در نظر گرفتیم که دوبرابر مصوب شورا است. سال قبل ۸۳ هزار میلیارد را هدف گذاری کردیم که ۸۰ هزار میلیارد آن موفق شد. مافوق مصوب شورا عملیات می نماییم. این یک شیوه جدید است و سال جاری دوبرابر ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورا را در نظر گرفتیم. حالا از شرایط خودمان عبور کرده ایم. حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کردیم که اصلا در بودجه ما نیست. بطورمثال ۷ تا ۸ پروژه هتل ۵ تا ۷ ستاره را هدف گذاری کردیم که در تهران با شریک بسازیم و امکاناتشان برای شهرداری است.
به قول شهردار تهران، راجع به مترو و خطوط جدید نیز دنبال مشارکت هستم تا شریک بسازد و ما از او خرید خدمات نماییم. پیشنهاد بنده اینست که سری بعد راجع به حوزه مالی و اقتصادی جلسه بگذاریم و راجع به امکانات بازپس گیری شده توضیح دهیم.

تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در راه اجرای پروژه های عمرانی ندارد

تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد
شهردار تهران در ارتباط با تاثیر تراموا بر اجرای پروژه های عمرانی، اظهار داشت: تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در راه اجرا ندارد. اگر دنبال شود و تفاهمنامه ها و مجوزها به مرحله نهایی برسد تعارضی با پروژه های عمرانی ندارد. تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابجا می کند که ارزش افزوده خواهد داشت.
شهردار پایتخت با اشاره به اینکه پروژه شهید بابایی- باقری یکی از طرح هایی است که معارض دارد، اظهار داشت: پروژه بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شد که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع تهران ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.
شهردار تهران در رابطه با پروژه تقاطع بابایی غرب - باقری و پروژه میدان الغدیر نیز اظهار داشت: این پروژه دنبال می شود - اجرای آن دلاوران را از بن بست خارج می کند. راجع به پروژه دوم حدود یک ماه پیش جلسه ای برگزار شد و قرار شد آنجا تحویل ما شود و معارض بعدی را خودمان حل نماییم. قبلا ما آنجا را برای عملیات تجهیز کردیم اما معارض مانع شد و مجدد برای ساخت این پل ۳۰۰ متری که ۱۴ کیلومتر راه مردم را کوتاه می کند، اقدام کردیم.
وی در رابطه با پروژه های کوچک مقیاس هم اظهار داشت: تعداد پروژه کوچک مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده است و هزینه آنها ۴ همت است. سال قبل ۱۳۶ مورد آنرا تحویل دادیم و الباقی آن ۱۰۸۸ پروژه در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن سال جاری تحویل می شود.





منبع:

1402/04/31
18:03:15
5.0 / 5
282
تگهای خبر: آسفالت , بازسازی , بافت فرسوده , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک