زیرساخت های جاده ای شمال به روایت مهر-۸

تهران به شمال وصل شد

تهران به شمال وصل شد به گزارش مسکن گزین، آرزوی مازندران برای اتصال به پایتخت در حالی با آغاز به کار نصف و نیمه آزاد راه تهران - شمال محقق شد که این استان همچنان از سبد توسعه بزرگراهی و آزادراهی محروم مانده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: مازندران از معدود استانهای کشور به حساب می آید که همچنان دستش از پروژه های بزرگراهی خالی است و پازل آزادراهی آن هم همچنان ناتمام و ناقص مانده است.
به رغم گذشت حدود سه دهه از اجرای آزاد راه تهران - شمال هنوز برقراری کامل ارتباط مازندران با پایتخت و دیگر مناطق از راه این محور محقق نشد و اخیرا با آغاز به کار لاین رفت قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال، پایتخت از راه آزاد راه به مازندران متصل شده است.
نبود ایمنی مناسب در محور کندوان از یک سو و گردشگری و توریستی بودن استان مازندران و شمال ضرورت تسریع در پروژه های آزادراهی را در استان مازندران الزامی می سازد. هم اکنون علاوه بر آزاد راه تهران - شمال، دو پروژه آزادراهی دیگر از شرق به غرب استان در دست اجرا است.
مجوز ماده ۲۳ آزاد راه چالوس - رامسر دریافت شد
آزادراه چالوس - رامسر همچون پروژه های راهسازی در مازندران است که اخیرا مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده و فاز مطالعاتی آن در دست اقدام است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال قبل مجوز ماده ۲۳ آزاد راه چالوس - رامسر صادر شد، اضافه کرد: این آزاد راه هم اکنون دارای ردیف اعتباری برای اجرا است.
خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کنسرسیومی برای تأمین مالی آزاد راه چالوس - رامسر اطلاع داد و اظهار داشت: این پروژه از نظر مالی پروژه سنگینی است و به بیشتر از ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و عملاً از راه برگشت عوارض امکان سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه درحال پیگیری هستیم تا از روش های دیگر نظیر مولد سازی برای تأمین منابع مالی آن استفاده نماییم، افزود: بیشتر طول مسیر این آزاد راه از تونل تشکیل شده و برای این کار نیاز است تا ابتدا یک سرمایه گذاری صورت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشنهاد اولیه اجرایی طرح توسط مشاور تهیه شده است، اظهار داشت: باید غیر از روش های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین نماییم ازاین رو مبادرت به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است.
باید غیر از روش های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین نماییم ازاین رو مبادرت به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است
معاون وزیر راه ضمن اشاره به افتتاح لاین رفت قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال اظهار داشت: کل منطقه دوم ۲۲ کیلومتر است که هفت درصد این قطعه پل و ۸۰ درصد طول مسیر تونل است، ازاین رو نزدیک به ۸۷ درصد طول مسیر یا پل است یا تونل که آنرا تبدیل به سازه ای سنگین و سخت طول عملیات راه سازی محور کرد.
اتصال آزادراهی تهران به مازندران و کاهش فاصله سفر به شمال، ترافیک را در شهر های ساحلی مازندران بیشتر می کند ازاین رو ساخت و اجرای پروژه های آزادراهی در ساحل برای رفع گره کور ترافیک الزامی به نظر می آید.
استاندار مازندران هم با اشاره به اینکه مقرر است بعنوان فاز پنجم آزاد راه تهران شمال، پروژه آزاد راه از چالوس تا رامسر اجرا شود، عنوان کرد: با همکاری معاون اول ریاست جمهوری جلسه نهایی این پروژه برگزار شد و ۹ بانک داخلی کنسرسیومی را برای اجرای آن تشکیل دادند.
سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۴۹ درصد سرمایه گذاری پروژه آزاد راه چالوس - رامسر با مشارکت بانکها صورت می گیرد، اظهار داشت: همینطور ۵۱ درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.
استاندار مازندران طول پروژه آزاد راه چالوس رامسر را ۷۹ کیلومتر کرد و اظهار داشت: از این میزان ۲۲ کیلومتر تونل است.
آزادراه قائمشهر - ساری عملیاتی می شود
وی در رابطه با آزاد راه قائمشهر به ساری هم اظهار داشت: ظرف دو هفته آینده کلنگ زنی این پروژه مهم صورت می گیرد و در این پروژه بانک ملی سرمایه گذاری خواهد نمود.
حسینی پور با اشاره به اینکه با اجرای این سه آزاد راه تحولات بزرگی در استان مازندران صورت می گیرد، اظهار داشت: با عنایت به فعال شدن کریدور شمال جنوب به مرکزیت استان مازندران آزاد راه در توسعه این طرح نقش زیادی دارد.
استاندار مازندران ضمن اشاره به برگزاری نخستین پرواز خارجی عمان در فرودگاه شهدای رامسر، اظهار داشت: هم اکنون در فرودگاه ساری هم با کشورهای سی آی اس مسیر پروازی فعال می شود.
حسینی پور با اشاره به اینکه زیرساخت های فعال شدن کریدور در مازندران درحال تکمیل است، اظهار داشت: در حوزه ریلی هم اقدامات زیادی در استان مازندران در دست اجراست.

با تلاش دولت سیزدهم فرآیند تکمیل پروژه های راهسازی مازندران در دست اقدام است با این وجود نباید از ایمن سازی محورهای ارتباطی فعلی نظیر جاده زیبا و توریستی کندوان و چالوس غافل ماند. علی قاسمی فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به افتتاح یک لاین از فاز دوم آزاد راه تهران شمال اظهار داشت: ایمن سازی جاده چالوس از ضروریات است و عملیات نصب گالری، فنس های سوئیسی به موازات لق گیری ها در پیشگیری از ریزش سنگ ها در جاده فعلی و پرتردد جاده چالوس در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه لق گیری ها در نقاط حادثه خیز، مُسَکن و اثر کوتاه مدت دارد و با هر بارندگی خاک های بالادست سست و سنگ ها مجدداً ریزش می کنند، اضافه کرد: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس در حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.
قاسمی افزود: اهمیت و ارزش جاده فعلی چالوس با تکمیل کامل آزاد راه تهران- شمال کاسته نخواهد شد و ایمن سازی این جاده همواره در دستور کار باشد چونکه جاده فعلی چالوس مسیر دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان چالوس و از جاده های زیبا و دیدنی جهانی است.
فرماندار چالوس از دستور ریاست جمهور به وزارت راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده چالوس اطلاع داد و اظهار داشت: طبق فرمایش رئیس جمهور، ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از جانب وزارت راه و شهرسازی دنبال و صورت گیرد چونکه مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.
وی همینطور وزیر راه و شهرسازی هم در این نشست بر ایمن سازی جاده تصریح کرد و اظهار داشت: پس از اتفاقات اخیر چند مورد لق گیری انجام شد و تا آخر سال هم نصب گالری در چندین نقطه حادثه خیز در جاده چالوس صورت خواهد گرفت و در ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری نداریم.
سالانه بیشتر از ۵۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می کنند و ۱۰ درصد ترددهای جاده ای کشور در محورهای ارتباطی این استان صورت می گیرد، ازاین رو تکمیل پروژه های راهسازی و آزادراهی در کرانه خزر و مازندران باید بعنوان برنامه محوری مورد توجه قرار گیرد.


منبع:

1402/04/19
18:24:37
5.0 / 5
321
تگهای خبر: امنیت , بانك , توسعه , جاده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک