طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری

طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری به گزارش مسکن گزین قم فخر با اشاره به اینکه طراحی شهری مثل ایجاد پارکینگ مخصوص دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و در نظر گرفتن بوستان ها و پیست های مخصوص در آنها لازم است ولی کافی نیست خاطرنشان کرد: اگر همه این شرایط مهیا شود تا وقتی که فرهنگ سازی نکردیم و مسئولین شهری ما استفاده از دوچرخه را بعنوان یک وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند بطور قطع شاهد عدم استقبال از امر دوچرخه سواری خواهیم بود.



دوچرخه سواری از ورزش هایی است که سبک زندگی بی تحرک انسان در جامعه ماشینی امروز را می تواند تغییر دهد، سبکی از زندگی که انسان را در مقابل بیماری هایی همچون افزایش وزن، نارسایی قلب، دیابت، ضعف ماهیچه و مفاصل و مشکلات روحی محافظت می کند البته که فواید آن فقط مختص جسم و روح فرد نمی گردد.

استفاده از دوچرخه بعنوان یک وسیله حمل و نقل بدون کربن می تواند جایگزین مناسبی جهت استفاده مستمر از خودرو باشد و بدین سان در کاهش مصرف سوخت، بار ترافیک و آلاینده های محیط زیستی ناشی از خودرو ها مؤثر باشد.

علاوه بر این ها استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله حمل و نقل در سطح شهر نه تنها در کاهش هزینه های اقتصادی مردم بلکه در سطوح مختلف به کاهش هزینه های اقتصادی دولت هم کمک می نماید با این وجود هنوز استفاده از دوچرخه بعنوان یک وسیله حمل و نقل در جامعه مورد اقبال عمومی قرار نگرفته و زیرساخت های لازم جهت ترغیب مردم به دو چرخه سواری در سطح کشور و بخصوص استان قم به وجود نیامده است.

در این خصوص محمد جواد فخر از شهروندان مدافع محیط زیست و عضو دو گروه هم رکابان و هم رکابان مهربان که به صورت مستمر با استفاده از دوچرخه در سطح شهر تردد می کند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: جوامع پیشرفته و کشورهای طرفدار محیط زیست که مردم را به استفاده از این نوع وسیله نقلیه تشویق و ترغیب می کنند در واقع انتخابی از یک نوع سبک زندگی است که منافع اقتصادی و محیط زیستی بر آن مترتب است.

وی در مورد مزایای استفاده از دوچرخه اظهار نمود: افرادی که در جامعه از دوچرخه استفاده می نمایند با کاهش مصرف سوخت سبب کاهش آلودگی هوا و بار ترافیک شهری می شوند همینطور دوچرخه به علت وزن سبک نسبت به سایر وسایط نقلیه صدمه کمتری به آسفالت جاده ها می رساند و این امر کمک به محیط زیست و چرخه ای است که برای ترمیم و بازسازی آسفالت باید از منابع استفاده نماییم.

فخر اضافه کرد: در شهرهای بزرگی همچون لندن با آن حجم از جمعیت و ترافیکی که دارند به جای ساخت بزرگراه و اتوبان و تشویق مردم جهت استفاده بیشتر از اتومبیل از همان خیابان های قدیمی و کم عرض استفاده می نمایند تا به این وسیله مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خصوصا دوچرخه ترغیب کنند.

وی با اشاره به اینکه دوچرخه سواری در کوتاه مدت سبب سلامت جسمی و روحی افراد جامعه و در دراز مدت هم منجر به حفظ محیط زیست و صرفه جویی های کلان اقتصادی برای ملت ها و دولت ها می شود، متذکر شد: طبیعی است فردی که تردد روزانه از منزل تا محل کار را با دوچرخه انجام می دهد و بدین وسیله ورزش می کند خیلی کمتر به بیماری مبتلا می شود بنابراین هزینه های درمانی افراد جامعه برای دولت ها به شدت کاسته می شود همینطور تحقیقات نشان داده دوچرخه سواری سبب ترشح دو هورمون سروتونین و دوپامین که منشأ شادی و نشاط در بدن است می شود و همین نشاط منجر به افزایش بهره وری و کارایی نیروی انسانی در جامعه است.

فخر یکی از معضلات جامعه امروز را افسردگی دانست و افزود: همینطور تحقیقات نشان داده ۲۰ تا ۳۰ دقیقه رکاب زدن سبب ترشح هورمون اندورفین می شود بنابراین دوچرخه سواری بعنوان یک ورزش هوازی و سهل الوصول در جامعه امروز که مردم درگیر مسائل و مشکلات گوناگونی هستند بسیار مفید می باشد و اثبات شده کسانی که دوچرخه سواری می کنند از قدرت تفکر بالا و استرس پایینی برخوردار می باشند.

وی افزود: دوچرخ سواری سبب می شود تناسب اندام داشته باشید امری که امروزه افراد با عمل های جراحی و رژیم به دنبال آن هستند.

فخر عمده ترین عامل مؤثر بر بی توجهی و عدم رغبت شهروندان در استفاده از دوچرخه را احساس عدم امینت عنوان نمود و توضیح داد: خیلی از مردم در این وضعیت ترافیک شهری و سرعت زیاد اتومبیل ها احساس عدم امنیت می کنند و نگران صدمه های جسمی بر اثر تصادفات هستند و دومین عامل فقدان قوانین راهنمایی و رانندگی پشتیبان دوچرخه سوار است و متأسفانه برای دوچرخه حمایت بیمه ای مثل موتور سیکلت و سایر وسایط نقلیه در مقابل حوادث وجود ندارد.

وی مساله زیر ساختی دیگر را بحث فرهنگ سازی و تبلیغات دانست و متذکر شد: در معرفی دوچرخه بعنوان وسیله نقلیه کار نشده و در موارد بسیاری افراد می گویند خجالت می کشیم سوار دوچرخه شویم حتی افراد متمکن معتقدند اگر دوچرخه سواری کنند در جامعه و خصوصا استان قم متهم به خساست و یا ضعف مالی می شوند از طرفی هم تبلیغات در مورد خودرو سازی و فروش آن سبب معرفی خودرو بعنوان کالای لوکس شده و استفاده از خودرو های به روز یک نوع ارزش بشمار می رود در حالی هیچ اقدامی در جهت فرهنگ سازی و ترغیب مردم برای دوچرخه سواری انجام نشده است.

فخر یک دیگر از عوامل بی توجهی مردم به دوچرخه سواری را فقدان پارکینگ مخصوص دوچرخه سواری معرفی نمود و اظهار داشت: رک های دوچرخه در معابر عمومی و در مقابل ادارات نداریم همینطور نبود امکان استحمام برای کارمندان در ادارات هم یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه طراحی شهری مثل ایجاد پارکینگ مخصوص دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و در نظر گرفتن بوستان ها و پیست های مخصوص در آنها لازم است ولی کافی نیست خاطرنشان کرد: اگر همه این شرایط مهیا شود تا وقتی که فرهنگ سازی نکردیم و مسئولین شهری ما استفاده از دوچرخه را بعنوان یک وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند بطور قطع شاهد عدم استقبال از امر دوچرخه سواری خواهیم بود.

فخر افزود: جامعه ما باید به جایی برسد که این باور در همه شهروندان ایجاد شود، استفاده از دوچرخه یعنی انتخاب نوعی از سبک زندگی با هدف بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه های اقتصادی و افزایش سطح سلامت افراد و حفظ محیط زیست بنابراین اگر این باور را در جامعه نهادینه نماییم طراحی شهری هم بطور قطع مؤثر خواهد بود امّا صرف طراحی شهری مناسب برای دوچرخه سواری کافی نیست.

وی ضمن اشاره به این که نقش مسئولین در تمام جوامع و کشورها مهم می باشد و نخستین گام این است که خود مسئولین عامل به این قضیه باشند، خاطرنشان کرد: جامعه ای که پزشکان، شهردار، اعضای شورای شهر و دیگر مسئواین آن استفاده از دوچرخه را برای تردد شهری در اولویت قرار می دهند بطور قطع تاثیر ذهنی مهمی روی مردم جامعه خواهد داشت از طرفی سیاستگذاری های مسئولین باید در جهت عرضه تسهیلات بانکی برای خرید دوچرخه و سیاست های تشویقی و حمایتی بیمه ای و قانونی قرار گیرد.

فخر خاطرنشان کرد: استان قم شهر کوچکی است و نه تنها مسافت منزل تا محل کار بلکه اگر بخواهید از شرق به غرب و یا شمال به جنوب شهر را رکاب بزنید کار دشواری نیست و خیابان های مسطح و فاقد شیب تند که در بسیاری از شهرها وجود دارد سختی رکاب زدن را استان قم کم کرده است.

وی با اشاره این که گروه ها و افرادی که حامی محیط زیست هستند در این حوزه به صورت فردی فعالیت می نمایند و تاکنون ندیدم پویش و کمپینی برای مطالبات این چنینی در استان قم تشکیل شده باشد، اضافه کرد: هیئت دوچرخه سواری باید زبان گویای دوچرخه سواران باشد و مسائل و مشکلات را به مسئولین منتقل کند امّا متأسفانه هیئت دوچرخه سواری خیلی فعال نیست و آنطور که می خواهیم مطالبه گری ندارد.

فخر با اشاره به اینکه بحث ترویج دوچرخه سواری در ارتباط با یک اداره و سازمان نیست و بایستی تمام اداراتی که در استان هستند مشارکت داشته باشند تصریح کرد: برای ترویج دوچرخه سواری و حل مشکلات و مسائل آن نیاز داریم جلسات و اتاق فکرهایی با حضور مسئولین استان همچون مسئولین قوه قضاییه، دادگستری و نیروی انتظامی، هیئت دوچرخه سواری، شهرداری و استانداری تشکیل گردد.

وی در ادامه بیان نمود: استانداری بعنوان سازمانی که تمام ادارات را زیر نظر دارد خیلی تاثیر گذار است و می تواند آئین نامه هایی را تنظیم کند خصوصا در شرایط فعلی که بحث کرونا را داریم استفاده از دوچرخه سواری خیلی ضروری تر به نظر می رسد و جامعه پزشکی این را تأیید کردند که بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است بنابراین استانداری می تواند به ادارات ابلاغ کند و تسهیلات ویژه برای کسانی که تردد می کنند در نظر گرفته شود.





منبع:

1400/08/23
09:45:04
5.0 / 5
578
تگهای خبر: آسفالت , امنیت , بازسازی , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک