گزارش مسكن گزین

زوایای جدید از سانحه پرواز عسلویه - تهران

زوایای جدید از سانحه پرواز عسلویه - تهران به گزارش مسكن گزین یك مقام مسئول در سازمان هواپیمایی اظهار داشت: با توجه به این كه یكی از موتورهای هواپیمای 4 موتوره پرواز شنبه عسلویه - تهران آتش گرفت، نیازی به اعلام شرایط اضطراری نبود.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، شنبه شب (۵ مهر ماه) پرواز ۱۳۰۵ عسلویه-تهران شرکت هواپیمایی قشم ایر، دقایقی بعد از پرواز به سبب تشخیص نقص فنی از طرف خلبان، به فرودگاه مبدأ بازگشت.
در همان شب، برخی رسانه های محلی استان بوشهر از وقوع آتش سوزی در موتور این هواپیما آگاهی داده بودند؛ اتفاقی که با واکنش هواپیمایی قشم مواجه گردید و قشم ایر در اطلاعیه ای اعلام نمود:
«پرواز عسلویه-تهران روز شنبه مورخ ۹۹/۰۷/۰۵ با شماره پرواز ۱۳۰۵ هواپیمایی قشم، بعد از بروز نقص فنی به سبب بررسی دوباره و همین طور حفظ ایمنی بیشتر مسافرین بعد از تیک آف با تشخیص خلبان مبادرت به بازگشت به فرودگاه عسلویه نمود. پس روابط عمومی هواپیمایی قشم خبر انتشار یافته درباب آتش سوزی در موتور هواپیما را قویاً تکذیب می نماید. و ضمن عذرخواهی از مسافرین پرواز مذکور، به سبب مشکل به وجود آمده به اطلاع می رساند، مسافرین بوسیله پروازهای جایگزین به تهران منتقل خواهند شد.»
قشم ایر: آتش سوزی موتور هواپیما کذب است
یکشنبه ۶ مهر نیز صابر نوروزی مدیر روابط عمومی قشم ایر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: برخی منابع خبری شب گذشته از آتش سوزی موتور هواپیما آگاهی داده بودند که این مساله تکذیب می شود؛ چون در صورت آتش سوزی موتور هواپیما، خلبان درخواست فرود اضطراری از برج مراقبت کرده و نهادهای ایمنی و آتش نشانی بلافاصله در هنگام فرود حاضر می شوند.
وی اضافه کرد: حال آنکه اگر از منابع فرودگاهی در عسلویه استعلام شود، خلبان فقط اعلام نموده که تشخیص می دهد باید بار دیگر به فرودگاه برگردد.
یکی از مسافران پرواز: همه مسافران دیدند که موتور سمت چپ هواپیما ۲۵ ثانیه آتش گرفت
با این حال یکی از مسافران این پرواز در تماس با خبرنگار مهر با اعلان اینکه پرواز ساعت ۲۰ شنبه ۵ مهر عسلویه تهران، ۶۴ مسافر داشت و همه آنها آتش گرفتن موتور سمت چپ هواپیما را دقایقی بعد از برخاستن دیدند، اظهار داشت: ۱۵ تا ۱۷ دقیقه بعد از آتش سوزی، هواپیما به زمین نشست.
وی اضافه کرد: ما دیدیم که موتور این هواپیما ۲۴ تا ۲۵ ثانیه گرفتار آتش سوزی شده بود.
این مسافر پرواز مذکور با اعلان اینکه تقریباً همه مسافران گرفتار ترس و اضطراب شده بودند و حتی تعدادی هم در حال خواندن شهادتین بودند، اضافه کرد: متأسفانه بعد از آنکه هواپیما فرود آمد، خبری از خودرو های آتش نشانی و آمبولانس نبود و تنها نیروهای یگان حفاظت سپاه حضور داشتند.
به گفته این مسافر، برخی از مسافران قصد درگیری با کارکنان فرودگاه و شرکت هواپیمایی مذکور را داشتند که نیروهای یگان حفاظت سپاه از وقوع درگیری جلوگیری کردند.
وی افزود: برخی از مسافران با تشکیل گروهی در شبکه های اجتماعی، در حال تبادل اسناد و مدارک اتفاقات رخ داده در این پرواز هستند.
مسافر پرواز عسلویه تهران اظهار داشت: با وجود ادعای ایرلاین مذکور، خبری از پرواز جایگزین در همان شب نبود و مسافران به عسلویه بازگشتند؛ چونکه حتی اجازه توقف در فرودگاه را به ما ندادند و مجبور شدیم فاصله ۲۵ کیلومتری فرودگاه تا عسلویه را طی کنیم؛ حتی اعلام گردید به خاطر شیوع کرونا، از توزیع غذا خودداری می شود و تنها به ۴ نفر از مسافران که از کنگان به این پرواز آمده بودند، اجازه اقامت و شب ماندن در فرودگاه را دادند و بقیه مسافران را در صورتیکه شرایط روحی بدی داشتند، گرسنه و تشنه از فرودگاه بیرون کردند.
مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی: خلبان درخواست فرود اضطراری نداده بود
حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درباره اتفاقات پیش آمده در پرواز شنبه شب عسلویه-تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه برمبنای قوانین هوانوردی، در صورت آتش گرفتن یک موتور از هواپیماهای دو موتوره و برمبنای دستورالعمل هواپیما باید اعلام وضعیت اضطراری شود، اظهار داشت: هواپیمای حادثه دیده این پرواز ۴ موتوره بود و با از کار افتادن یکی از موتورها، توانسته بود با ۳ موتور روشن به فرودگاه مبدأ برگردد و این حالت برای هواپیمای BAe RJ۱۰۰ اضطراری نیست.
وی اضافه کرد: بنظر می رسد مسافران نیز درباب موضوع آتش سوزی موتور هواپیما، ادعای صحیحی داشته باشند؛ برای اینکه به سبب نقص داخلی موتور، ممکنست ترکیب سوخت و هوا برای موتور مناسب و کامل نباشد پس آتش کوتاه یا back fire رخ داده و آتشی در اگزوز موتور مشاهده شده است. در هواپیمای ۴ موتوره، اگر یک موتور نقص پیدا کند، فرود اضطراری اعلام نمی گردد.
رضایی فر افزود: علت عدم حضور خودرو های امدادی در نزدیکی باند و محل نشست هواپیما، عدم اعلام وضعیت اضطراری از طرف خلبان بوده است؛ البته در این پرونده اعلام شده که خودروی آتش نشانی در حالت آماده باش بوده است اما آمبولانس در محل حاضر نمی گردد.


منبع:

1399/07/09
21:45:47
5.0 / 5
2156
تگهای خبر: اسناد , امداد , فرودگاه , هواپیمایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک