باز شدن گره کور خرید 630 واگن متروی تهران

باز شدن گره کور خرید 630 واگن متروی تهران مسکن گزین: مسئله خرید630 واگن برای متروی تهران از سال 96 عنوان شد و با گذراندن مسیر پر پیج و خم قرارداد و تحویل آن، گویا پس از گذشت 5 سال به سرانجام رسیده و شهرداری تهران اعلام نمود که کار قطعی ساخت 630 واگن با سازنده تمام شده و از هفته آتی کار طراحی واگن ها شروع می شود.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، براساس ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه، دولت وقت مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهرها تهیه نماید که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا آخر سال ۱۴۰۰ دولت این واگن ها را تحویل کلانشهرها دهد، ولی هنوز در شرایطی که تنها کمتر از سه ماه تا آخر سال ۱۴۰۱ باقی مانده، این امر محقق نشده است.
در سال ۹۶ مناقصه بین المللی ساخت این واگن ها انجام شد که در نهایت شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما یک سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و بعد از آن نیز پروسه تولید طولانی شد.
محمدعلی افشانی رئیس وقت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان این خبر که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تامین کننده فایناس این قرار داد است، اظهارکرده بود: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگن های مترو حدود ۲۰ ماه زمان می برد ضمن این که قرارداد ما در این پروژه پنج ساله است و در آخر این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد.
وی در توضیح بیشتر ادامه داده بود: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن بصورت CBU (به صورت کامل) وارد می شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همین طور بخش PLB(داخلی سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ایجاد می شود که در آخر آن ۳۱ درصد داخلی سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ایجاد می شود که در آخر ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز باردیگر ۲۱۰ واگن ایجاد می شود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.
پس از برگزاری مناقصه و تعیین شرکت های سازنده، مسئله پرداخت پول و پیش پرداخت عنوان شد و از آنجا که بر طبق بند (ج) تبصره (۴) بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده شده بود که بعد از عقد قرارداد با تامین کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تامین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به عمل آورد و برای طرح های ریلی هزینه کند. اما این ۱۵ درصد محل اختلاف چند ساله شد؛ بگونه ای که نه دولت وقت، زیربار پرداخت آن به علت مشکلات اقتصادی و بعد از آن نیز شرایط خاص کرونا رفت و نه شهرداری توان پرداخت آنرا داشت و حتی علی امام مدیرعامل وقت متروی تهران نیز با اشاره به این که هم اکنون مراحل اداری فاینانس در چین در حال انجام می باشد، اعلام نموده بود که ۱۵ درصد مبلغ قرارداد باید توسط شرکت مبداء یعنی ایران تامین شود؛ پس قرار بود از محل صندوق توسعه ملی، این مبلغ تامین شود، ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مهم خط خورد و در بودجه، جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد.
مدیریت شهری در آن زمان بدنبال حل این مشکل بود، به طوریکه علی امام عنوان کرده بود که با وجود مکاتبات با رییس جمهور پیرامون حل این مشکل هنوز جواب و یا راهکار جایگزین قطعی مشخص نشده است و در جلسه با برخی مسئولان دولتی، پیشنهاد کردند که نصف ۱۵ درصد را شهرداری تهران بپردازد، درحالیکه در قانون دولت می بایست این مبلغ را پرداخت می کرد و راهکارهای تامین منابع مالی برای ساخت واگن ها را در نظر گرفتن ردیفی برای تحقق این مهم در بودجه ۱۴۰۱ و ارائه نامه ای به مقام معظم رهبری و کسب اجازه برای برداشت از صندوق توسعه ملی عنوان نمود.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، در حالی که پرداخت ۱۵ درصد سهم تسهیلات برای متروی تهران به یک گره تبدیل گشته بود؛ اما حالا جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفت و گو با ایسنا، خبرهای خوشی از باز شدن گره تأمین۶۳۰ واگن مترو که می رفت به افسانه تبدیل گردد، داده و می گوید: کار قطعی ساخت ۶۳۰ واگن با سازنده به اتمام رسید و از هفته دیگر کار طراحی آغاز می شود.
وی با اعلان اینکه تامین منابع ۸۵ درصدی ساخت این ۶۳۰ واگن حتمی شد و محل پرداخت این اعتبار در دولت مشخص شده است، می افزاید: برای پرداخت ۱۵ درصد مبلغ باقی مانده نیز تا یکسال وقت داریم که به امید خدا درحال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و صندوق توسعه ملی هستیم تا نحوه پرداخت ۱۵ درصد را نیز حل نماییم.
بهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا گره ساخت ۶۳۰ واگن پس از سالها باز شده است یا خیر؟ می گوید: ۱۰۰ درصد؛ چونکه وقتی فرآیند طراحی شروع می شود، یعنی کار شروع شده است و طراحی واگن ها در هر دوره بر طبق تکنولوژی و... به روز است.
وی در مورد زمان ورود واگن های جدید به متروی تهران نیز با اعلان اینکه از یکسال و نیم پس از طراحی، واگن ها وارد می شوند، می افزاید: به عبارتی دیگر در آخر سال ۱۴۰۲ باید نخستین گروه واگن ها را تحویل دهند و تا واگن آخر دانه به دانه تحویل مترو می دهند.
بهرامی در مورد نحوه تامین اعتبار ساخت ۶۳۰ واگن با اشاره به کمک دولت برای حل این مشکل، اظهار می کند: ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز بصورت مستقیم توسط دولت تامین شد و ۱۵ درصد منابع باقی مانده نیز یا بصورت تسهیلات دولتی و یا از محل اعتبارات شهرداری پرداخت می شود.
همین طور علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز روز چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد تعیین تکلیف ۱۵ درصد خرید ۶۳۰ واگن اعلام نمود که این خرید از خارج از کشور درحال پیگیری است و صحبت هایی با معاون اول رییس جمهور انجام شد. هم اکنون پرداخت اولیه این واگن ها از طرف دولت انجام شده است که اگر عملیاتی شود بخش عمده مشکلات متروی تهران حل می شود.




منبع:

1401/10/17
11:02:38
5.0 / 5
360
تگهای خبر: تسهیلات , تكنولوژی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک