جلسه امروز وزیر کشور با دستگاههای متولی مقابله با آلودگی هوا

جلسه امروز وزیر کشور با دستگاههای متولی مقابله با آلودگی هوا به گزارش مسکن گزین، شهردار تهران با تکیه بر این که نقش آلایندگی منابع متحرک بیشتر از منابع ثابت است، از جلسه وزیر کشور با دستگاههای متولی مقابله با آلودگی هوا اطلاع داد.


به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد روند تلاش شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: این که شهروندان در مورد حل معضل آلودگی هوا از ما انتظار دارند اوج محبت آنهاست و ما هم وظیفه خدمت و نوکری مردم را داریم. این مورد در هیات دولت طرح شد و رئیس جمهور هم بحث مفصلی ناظر بر رسیدگی به این معضل بزرگ را که سالیان سال است بعنوان آلودگی هوا برای شهروندان آزار دهنده شده و برای آنها ایجاد تنگنا کرده است، را داشتند.
وی اضافه کرد: بعد از صحبت های رئیس جمهور خواهشی در خصوص تشکیل گروه کاری را داشتم که ۲۳ دستگاه مرتبط در مبحث آلودگی هوا جای خود اما ما باید بتوانیم با تشکیل این گروه کار پاسخ معتبری را به معضل آلودگی هوا بدهیم.
وی افزود: در این درخواست مطرح کردیم که وزیر کشور بعنوان متولی و سایر دستگاه ها همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و شهرداری که دخیل در این مورد هستند در جلسه کارگروه حضور داشته باشند و ورود موثری را داشته باشند.

دعوت وزیر کشور از مدیریت شهری جهت بررسی مبحث آلودگی هوا
وی افزود: تصمیم در هیات دولت گرفته شد و وزیر کشور آقای وحیدی دعوت نمودند که برای امروز مسئولین حوزه های ذیربط در دفتر کار ایشان جهت بررسی مبحث و پیدا کردن چاره موثر حضور پیدا کنند تا بتوانیم به این معضل پاسخ معتبری بدهیم.
شهردار تهران تصریح کرد: آلودگی هوا به واسطه گازهای مضر و هم ذرات معلق ایجاد می شود که هر کدام راهکارهای خویش را دارد. با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت نماییم که این صدمه کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم گردد. باید بگونه ای اقدام نماییم که در حوزه گازهای مضر به نتیجه خوب برسیم و در حوزه ذرات معلق هم کنترل موثری داشته باشیم.
وی افزود: آلاینده های متحرک و ثابت هر کدام نقشی در آلودگی هوا دارند که البته سهم آلاینده های متحرک بیشتر است که باید تدابیر موثری را در این عرصه اتخاذ نماییم.
زاکانی ضمن اشاره به جلسه روز گذشته خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: روز گذشته جلسه مفصلی داشتیم پیرامون حمل و نقل که بر روی آلاینده های هوا اثر مستقیم دارد. متاسفانه امروز در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم. بنابراین باید در نوسازی و بازسازی جدول زمانبندی دقیقی را دنبال نماییم تا خدمات رشد پیدا کند و شرایطی را ایجاد نماییم که هوای بهتری داشته باشیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد دعوت برخی مسئولین سابق در حوزه آلودگی هوا توسط سازمان بازرسی و دعوت شهرداری تهران توسط این سازمان اظهار داشت: تا کنون دعوتنامه ای به شهرداری تهران نرسیده است.
وی در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای جایگزینی موتورها به موتوربرقی در تهران اظهار داشت: پنجشنبه گذشته در شهر مشهد همایشی داشتیم که معاونت های حمل و نقل کلانشهرهای کشور با بانک قرض الحسنه مهر ایرانی ها کار مشترکی را شروع کرده تا برای شهر مشهد با ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی کار را آغاز کند.
وی تصریح کرد: برای تهران علاوه بر موتورسیکلت های برقی در تلاش هستیم در زمینه ون ها و تاکسی ها و توسعه آنها هم در چارچوب تفاهمنامه ای تسریع را رقم بزنیم و حداقل ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار را در تهران با اولویت به موتورسیکلت های برقی تبدیل نماییم و نسبت به رفع آلودگی هوا در این بخش هم کمک و خدمتی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: حدود شش ماه پیش اقدامی را با تبدیل ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و انژکتوری به موتورسیکلت برقی با مقدمه اولویت برای کارمندان پست انجام دادیم که در یکی از شنبه های امید و افتخار رونمایی از این موتورسیکلت ها صورت خواهد گرفت.
وی افزود: برای تبدیل موتورسیکلت ها بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با توافق با بانک قرض الحسنه مهر ایرانی ها در چارچوب تفاهمنامه پرداخت خواهد شد.
شهردار تهران در مورد مبحث واگن های استیجاری هم اظهار داشت: این مورد درحال دنبال شدن است. هفت خط فعلی متروی تهران برای سرویس دهی مناسب نیازمند ۲۵۰۰ واگن هستند که هم اکنون ۱۵۰۰ واگن داریم که بخش عمده آنها فرسوده می باشند و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.
وی افزود: هم اکنون ۲۵۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا هم اعلام گردید و بخشی از آنها به واسطه فرسودگی دائم از سرویس دهی بیرون می روند و نیازمند تعمیر هستند.
به گفته زاکانی، در واقع بالغ بر یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته و سال قبل ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شد و سال جاری هم ۱۵۲ دستگاه از راه وزارت کشور به ناوگان شهر تهران افزوده شد. ۶۴۰ دستگاه اتوبوس هم قدرالسهم تهران از جانب وزارت کشور است که قدرالسهم شهرداری به وزارت کشور پرداخت شده که بخشی از آن دریافت و امیدواریم الباقی هم تامین گردد.
وی اظهار داشت: بخشی از ون ها هم تحویل شده که در راه دریافت پلاک و سند هستند. قدرالسهم شهرداری تهران برای اتوبوس ها ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مابقی هم توسط وزارت کشور و دولت پرداخت می شود، اما بخشی از اتوبوس های خریداری شده همچون ۱۷۵ دستگاه سال قبل ملکی هستند که همه هزینه آن توسط شهرداری پرداخت می شود.




منبع:

1401/09/28
20:37:11
5.0 / 5
452
تگهای خبر: بازسازی , بانك , تسهیلات , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک