گزارش مسكن گزین؛

ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور

ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور مسکن گزین: در حالی باکو اصرار بر راه اندازی کریدور شرقی-غربی زنگزور در حاشیه شمالی ارس برای اتصال نخجوان به آذربایجان داشت، علی اف در اظهار نظری خواهان انتقال قسمتی از این کریدور به خاک ایران شده است.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان اخیراً از طرح جدید خود برای انتقال قسمتی از کریدور زنگزور به حاشیه جنوبی ارس در خاک ایران و سپس انتقال به نخجوان و در نهایت اتصال به ترکیه پرده برداشته است.
رئیس جمهور آذربایجان (۲۲ بهمن): به دنبال مشارکت دادن ایران، ترکیه و ارمنستان در کریدور زنگزور هستیم
علی اف جمعه ۲۲ بهمن به یک خبرگزاری ارمنی اظهار داشت: «ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و الان روی پروژه جدیدی کار می نماییم و درحال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط جدید بوسیله کریدور زنگزور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.» الهام علی اف اظهار داشت: «همانطور که قبلاً گفته ام کریدور زنگزور فقط مختص راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیست؛ کریدور زنگزور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت. ما یک خط جدید برای تامین برق جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و از آنجا به بازارهای خارجی و پس از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط نیز از گرجستان و ترکیه می گذرد. افزایش صادرات اهمیت راهبردی ما را بیشتر می کند و ارز بیشتری برای ما به ارمغان می آورد.» نخست وزیر ارمنستان: مخالفیم این اظهارات علی اف در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با این طرح ابراز مخالفت کرده است. پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفته است: تلاش رییس جمهور آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه های امضا شده دراین زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است. الهام علی اف (۴ آبان): کریدور زنگزور را در خاک آذربایجان خواهیم ساخت این اظهارات جدید الهام علی اف در حالی بیان می شود که وی قبل از این در روز سه شنبه ۴ آبان امسال و همزمان با سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به مناطق آزاد شده آذربایجان و برگزاری نشست خبری مشترک با رییس جمهور آذربایجان، بر راه اندازی کریدور زنگزور در حاشیه شمالی رود ارس تاکید کرده بود. علی اف در آن تاریخ اظهار داشته بود: در جریان توافق آتش بس و طبق مفاد آن، بر سر یک مسیر زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است. با توجه به این ادعای رییس جمهور آذربایجان، گفته می شود در هیچیک از بندهای توافقنامه ۹ بندی آتش بس در نوامبر ۲۰۲۰، چنین الزامی مشخصاً نیامده است. مدیرکل حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری: درحال بررسی فنی پیشنهاد باکو برای انتقال قسمتی از کریدور زنگزور به خاک ایران هستیم
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباب ایده جدید رییس جمهوری آذربایجان در خصوص مشارکت ایران در کریدور شرقی – غربی زنگزور در جنوب جمهوری آذربایجان به خبرنگار مهر اظهار نمود: تأسیس کریدور زنگزور قسمتی از توافقی است که میان آذربایجان و ارمنستان بعد از آتش بس ۲۰۲۰ با محوریت روسیه به دست آمد.
وی اشاره کرد: در مذاکرات چند جانبه با محوریت مسکو که در حال انجام می باشد آذربایجان تا حدودی توافق کرده تا از مناطق آزاد شده جنوب ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان متصل شود.
هدایتی اشاره کرد: آذربایجانی ها این پیشنهاد را داده اند تا منطقه ای که کریدور زنگزور در آن نقطه میان ایران، آذربایجان و ارمنستان اتصال برقرار می شود با راه اندازی پل مرزی بر روی رودخانه ارس در منطقه «آق بند» در حاشیه جنوبی ارس به طول ۵۵ کیلومتر وارد خاک ایران شده و از آنجا وارد منتهی مقابل شرقی نخجوان با نام «اردوباد» شود و سپس از آنجا به سمت نخجوان ادامه مسیر داده شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد: این پیشنهاد از جانب ایران قابل بررسی است تا به لحاظ کلیت اجرائی آن در صورت مناسب بودن مورد موافقت قرار گیرد اما نیاز به انجام مذاکرات فنی بیشتری برای قطعی شدن موافقت ایران وجود دارد.


منبع:

1400/11/26
11:29:20
5.0 / 5
531
تگهای خبر: جاده , حمل و نقل , راه , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک