درخواست وزارت كشور از روحانی برای اولویت واكسیناسیون رانندگان تاكسی

درخواست وزارت كشور از روحانی برای اولویت واكسیناسیون رانندگان تاكسی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور ضمن اشاره به نوسازی ۴۹۳۵ دستگاه تاکسی تا مهرماه سال گذشته، اظهار داشت: بیشتر از ۹۵ درصد تاکسی های شهری کشور دوگانه سوز هستند.


مرتضی ضامنی در گفتگو با ایسنا، در تشریح وضعیت حمل و نقل درون شهری در حوزه تاکسیرانی در سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: باید از تلاشگران عرصه حمل و نقل که در این شرایط سخت و بحرانی اپیدمی کرونا ویروس همچنان در صف نخست صدمه دیدگان قرار دارند و برپایه وظیفه و تعهدی که به مردم دارند با به خطر انداختن جان خود و خانواده هایشان به جابه جایی مسافران می پردازند و در این عرصه همچنان فعالیت می نمایند و از هیچ کوشش مضاعفی دریغ نمی کنند؛ قدردانی کنم.

وی ادامه داد: ناوگان فعال تاکسیرانی با تعداد ۳۱۸ هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول عرضه خدمت است که از این تعداد در شهر تهران ۷۶ هزار خودرو تاکسی فعال است. طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی هستند و هم اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده و به رغم طرح خوبی که در حوزه نوسازی تاکسی های فرسوده از آغاز سال ۹۵ آغاز شد، موفق به نوسازی ۷۵ هزارو ۶۷۰ دستگاه تاکسی فرسوده شدیم.

ضامنی افزود: در روند نوسازی تاکسی های فرسوده مشکلاتی همچون افزایش بی رویه قیمت خودرو و از سویی بحث عدم پرداخت تسهیلات توسط بانکها را شاهد می باشیم که فرایند نوسازی را با مشکل مواجه کرده است. باوجود تمام این مشکلات پارسال با پیگیری های صورت گرفته توانستیم فرایند نوسازی را مجدداً فعال نماییم که در ابتدای سال ۱۳۹۹ به مشکل اجبار مندرج در آیین نامه قانون هوای پاک در خصوص ارتقای سطح آلایندگی خودرو های تولیدی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ برخوردیم که خودرو ساز آمادگی اجرای آنرا نداشت، با انعکاس مبحث به دولت و همینطور موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز نوسازی
۵۰۰۰ دستگاه تاکسی با استاندارد یورو ۴ صادر شد. با عنایت به پیگیریهای صورت گرفته خوشبختانه تا مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۴هزارو ۹۳۵ دستگاه تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان شد.

به گفنه وی، فرایند تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ طبق اعلام آمادگی شرکت خودروساز، از ۱۵ آبان ماه سال قبل با هدف تداوم نوسازی تاکسی های فرسوده باردیگر از سر گرفته شد. در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال ۹۹، از تعداد ۲۴ هزارو ۷۳۳ متقاضی ثبت نام شده تعداد ۹هزارو ۱۸۰ پیش فاکتور صادر و خودروی جایگزین تعداد ۷هزارو ۶۵۹ دستگاه تحویل مالکان داده شد و تعداد یک هزارو ۱۸۰ دستگاه در روند شماره گذاری و تحویل خودرو هستند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر از ۹۵ درصد خودرو های فعال با کاربری تاکسی شهری دوگانه سوز هستند، اظهار داشت: برای گاز سوز کردن خودرو های حمل و نقل عمومی با کاربری تاکسی های اینترنتی، آژانس های تاکسی تلفنی و سرویسهای مدارس، در جهت مصوبه دولت و هماهنگی های صورت گرفته این امکان فراهم گشته است تا مالکان این ناوگان بتوانند با نام نویسی در سامانه وزارت نفت به صورت مجانی نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند.

وی در تشریح حمایت های صورت گرفته از تاکسی داران با انتشار کرونا ویروس اظهار داشت: با شیوع کرونا کارکردن در حوزه های کاری مختلف همچون در بخش تاکسیرانی با شرایط جدیدی مواجه گردید. بر مبنای اعلام وزارت بهداشت یکی از گروه های صدمه پذیر از کرونا رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی هستند. در این خصوص به منظور رعایت اصول بهداشتی در این عرصه پروتکلهای مورد نیاز با همکاری وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ گردید.
به قول ضامنی، بر مبنای پروتکلهای اعلامی تعداد مسافرین تاکسی از ۴ نفر به ۳ نفر کاهش پیدا کرد، رانندگان موظف گردیدند به صورت مستمر از ماسک بهره برده و خودروی خویش را ضد عفونی کنند. همینطور مسافرین هم باید از ماسک استفاده کنند. در این بخش درخواست داریم شهروندان همکاری بیشتری را داشته باشند. برپایه مصوبات مربوطه افراد خاطی در این بخش هم مشمول جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: دو نوع تسهیلات در حوزه رانندگان تاکسی به آنها اعطا شده که اولین آن تسهیلات مشاغل صدمه دیده توسط وزارت رفاه به مبلغ شش میلیون تومان به تمامی رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری همچون تاکسی، سرویس مدارس و اتوبوس که در سامانه کارا ثبت نام نمودند و بیمه ویژه رانندگی تأمین اجتماعی دارند و یا فاقد بیمه هستند، پرداخت گردید. لیست ۶۴۸ هزار نفر از رانندگانی که می توانستند از این تسهیلات استفاده کنند را از راه وزارت کشور در اختیار وزارت رفاه قرار دادیم که در مجموع از این تعداد ۱۹۸ هزارو ۲۶ راننده در بخش های ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی درون شهری فرآیند ثبت نام خویش را تکمیل کردند و ۱۲۲ هزارو ۸۸۲ راننده وام خویش را دریافت کرده اند و ۷۵ هزارو ۱۴۴ نفر هم در مرحله دریافت وام طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند.

وی افزود: همینطور با همکاری بنیاد علوی تسهیلات قرض الحسنه را برای افراد صدمه دیده ناشی از کرونا در نظر گرفتیم که مبلغ دو میلیون تومان به افراد صدمه دیده ناشی از کرونا پرداخت گردد که ۱۵۱۲۵ نفر از رانندگان تاکسی این تسهیلات را دریافت کرده اند. متناسب با هر شهر یک سهمیه را مشخص و در اختیار شهرها قرار دادیم و خود شهرها به افراد صدمه دیده و یا خانواده افرادی که در اثر کرونا فوت شده اند به روش های مختلفی که به تناسب هر شهری متفاوت بود، پرداخت گردید. تا کنون ۱۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲نفر فوت کردهاند.

ضامنی درباره وضعیت بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری هم اظهار داشت: از سال ۱۳۸۶ و در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت ۵۰ درصد از حق بیمه رانندگان را در چارچوب یارانه دولتی پرداخت می کند. مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات رانندگان از سال ۱۳۹۲ به بعد توسط سازمان تأمین اجتماعی بروز نشده است و این سازمان از سال جاری از قبول لیست های جدید و بروز شده خودداری می کرد. از طرفی به دلیل جمع آوری دستی اطلاعات در سنوات گذشته احتمال وجود خطا در آمارهای در اختیار آن سازمان بالا بود. در این خصوص بعد از چندین سال پیگیری، با حمایت های مجموعه وزارت کشور تأمین اجتماعی پذیرفت تا فرآیند به روز رسانی اطلاعات آغاز شود.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این مورد از راه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام آمادگی لازم به منظور برقراری برخط ارتباط فیمابین سامانه های مرکزی اطلاعات رانندگان در آن سازمان با سامانه بیمه سازمان تأمین اجتماعی اعلام گردید تا از این طریق افرادی که در لیست بیمه قرار دارند و راننده نیستند یا از حوزه حمل و نقل شهری خارج شده اند حذف تا امکان برقراری بیمه برای رانندگان فعال فراهم شود. در بخش بیمه اقدامات مورد نیاز در حوزه وزارت کشور به عمل آمده است و لیست افرادی که باید حذف شوند و رانندگان مشمول دریافت بیمه به تأمین اجتماعی ارسال شده است. امیدواریم با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و حل این مشکل در جهت کمک به رانندگان اقدام لازم به عمل آید.

وی درباره سامانه سماس و عملکرد آن هم اظهار داشت: به استناد ماده ۲ دستورالعمل "نظارت بر فعالیت عرضه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مبحث مصوبه مورخ ۲۲/۰۲/۹۵ هیئت محترم وزیران به منظور ساماندهی، نظارت و پایش برخط اطلاعات و عملکرد تاکسی های اینترنتی و سایر عرضه دهنگان خدمات هوشمند سفر، سامانه سماس( سامانه مشترک اطلاعات سفر) با رویکرد افزایش ایمنی سفر توسط وزارت کشور(اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور) در سال ۱۳۹۹ در سطح ملی ایجاد و فعالیت خویش را آغاز و در ۱۴ اسفند با فرمان رئیس جمهور عملیاتی شد.

وی افزود: ساماندهی و دریافت اطلاعات در ارتباط با فعالین تاکسی های اینترنتی در بخش های مختلف به صورت برخط، فراهم شدن امکان پایش و ثبت داده های بیشتر از ۲ میلیون سفر در روز با رویکرد نظارت شهرداری ها در حوزه حمل و نقل شهری، صحت سنجی کلیه اطلاعات مربوط به بیشتر از یک میلیون راننده، خودرو در هرماه به صورت سیستمی با استعلام برخط از بانکهای مرجع هویتی، بیمه، معاینه فنی و پلیس جهت افزایش ایمنی سفر، تحلیل هوشمند داده های سفر توسط سامانه به منظور دستیابی به تحلیل های ترافیکی برای استفاده در مهندسی حمل و نقل شهری، نظارت کامل سیستمی و هوشمند بر عملکرد شرکت ها و ناوگان فعال در این عرصه توسط دستگاههای متولی برای اولین بار در کشور همچون اهداف راه اندازی سامانه سماس می باشد.

ضامنی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه سماس، یکی از کاربردهای این سامانه هم اکنون با عنایت به مسئولیت محاسبه پیمایش و اعتبارسوخت (مابه التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه ای) قابل تخصیص به فعالان حوزه حمل نقل درون شهری با کاربری های مختلف همچون آژانس تاکسی تلفنی(زیر نظر شهرداری ها و صنفی)، تاکسی های اینترنتی، تاکسی های فرودگاهی و ویژه، تاکسی های شهرهای بدون جایگاه CNG، تاکسی های برون شهری، ناوگان زیر پوشش آرامستان ها، راهبران آموزش و پرورش، سرویس مدارس و پیک موتوری می باشد که از شروع سهمیه بندی بنزین تابحال در هر محله برای بیشتر از ۵۵۰ هزار نفر از فعالان حوزه حمل و نقل مطابق با مصوبات کارگروه سوخت، سهمیه اعتباری تخصیص داده شده است.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در پاسخ به سوالی درباره درخواست اولویت واکسن کرونا برای رانندگان اظهار داشت: با تکیه بر حساسیت و لزوم عرضه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن پس از کادر درمان را از راه وزارت کشور پیگیر شدیم. بر همین مبنا وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با ارسال نامه ای به دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری خواهان اولویت رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی جهت تزریق واکسن کرونا بعد از کادر درمان شده اند.

وی تصریح کرد: برپایه اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیشتر از ۲۶ درصد می باشد، ازاین رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگی حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر مبتلا شدن به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت هایی در این عرصه همچون کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را هم به تصویب رسانده است. باوجود رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در این بخش، ولیکن به دلیل تماس مستمر رانندگان با مسافرین، شاهد افزایش ابتلای فعالین این عرصه به کرونا و متاسفانه فوت روبه رشد برخی از رانندگان مبتلا باشیم.

وی افزود: با عنایت به این که عرضه خدمات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد و از سویی به علت ارتباط مستقیم این افراد با تعداد زیادی از شهروندان بعنوان مسافر و نقش آنها در کنترل چرخه انتقال ویروس خواهشمند است دستور فرمائید؛ در فرآیند تزریق واکسن، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی بعد از کادر پزشکی و درمان که در جبهه نخست مبارزه با این ویروس قرار دارند، در اولویت قرار گیرند.




1400/01/26
22:16:24
5.0 / 5
1122
تگهای خبر: آمار , آیین نامه , استاندارد , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک