یك مقام مسئول ؛

ماجرای توقف كامیونهای 3 سال ساخت در گمرك

ماجرای توقف كامیونهای 3 سال ساخت در گمرك به گزارش مسكن گزین مشاور رئیس سازمان راهداری در امور نوسازی ناوگان، از عدم ترخیص كامیون های ۳ سال ساخت از انبارهای گمركات كشور اطلاع داد و اظهار داشت: این كامیونها بعد از طی مراحل قانونی، ترخیص خواهند شد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، ابتدای هفته گذشته، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در نامه ای به گمرکات اجرائی کشور اعلام نمود: باتوجه به اعلام دفتر مقررات صادرات و واردات صمت در خصوص عدم احراز اهلیت ارائه خدمات بعد از فروش کامیون های سه سال کارکرده از ترخیص کامیون ها تا رفع ابهام خودداری شود.
خرداد ماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های تا ۳ سال ساخت با هدف نوسازی ناوگان رونمایی گردید.
وزیر راه: هیچ شخصی نمی تواند بدون مجوز راهداری کامیون وارد کند
محمد اسلامی در این مراسم اعلام نمود: فروش کامیون های دست دوم فقط بوسیله سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود و هیچ شرکت و یا شخصی بطور مستقل از این سامانه، امکان فروش کامیون دست دوم را ندارد.
بر اساس طرح جدید نوسازی ناوگان جاده ای که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آنرا از سال قبل پیگیری می کرد ولی امسال امکان اجرائی شدن آن فراهم گردید، افراد حقیقی و حقوقی می توانند کامیون های با عمر حداکثر ۳ سال ساخت تولید اروپا و کره و ژاپن را وارد ناوگان جاده ای کرده و به ازای آن، کامیون های کارکرده از ۴۰ تا ۶۰ ساله را از رده خارج کنند.
بر این اساس، خودروسازان داخلی سالانه ۱۰۰ دستگاه، شرکت های حمل و نقلی ۵۰ دستگاه، شرکت های واردکننده کامیون ۱۰ و افراد حقیقی یک دستگاه از این کامیون های «شبه نو» را اجازه ثبت سفارش و واردات دارند.
درصد معافیت گمرکی و میزان ارز تخصیصی؟
معافیت گمرکی این خودرو های سنگین، ۲۵ درصد اعلام شده است. بانک مرکزی نیز هیچ گونه ارزی با منشأ داخلی به این واردکنندگان تخصیص نداده و مقرر است یا از محل ارز بازگشت از صادرات یا از منشأ خارجی این کامیون ها خریداری شوند.
گفته می شود در مرحله اول، ۸۰۰ دستگاه کامیون ۵۰ تا ۶۰ ساله از رده خارج و در مراحل بعدی خودرو های سنگین بالای ۴۰ سال در زمره نوسازی ناوگان قرار می گیرند.
این در حالی است که از خرداد ماه تا کنون که سامانه سازمان راهداری برای ثبت سفارش باز شده، تا کنون یک دستگاه هم به صورت رسمی وارد نشده است؛ اما تعدادی دستگاه بدون ثبت سفارش در سامانه سازمان راهداری، وارد کشور و در گمرکات دپو شده که اجازه ترخیص به آنها داده نمی گردد.
سازمان راهداری: گمرک هیچ کامیون ۳ سال ساختی را ترخیص نکرده است
صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره علت توقف کامیون های وارداتی با عمر کمتر از ۳ سال ساخت در گمرک و عدم ترخیص آنها گفت: علت توقیف خودرو ها این بود که ثبت سفارش صورت نگرفته است؛ این خودرو های سنگین هنوز در انبارهای گمرکی هستند و تشریفات ترخیص آن انجام نشده است.
وی اضافه کرد: به محض اینکه ثبت سفارش شود، اظهار گمرکی و سپس تشریفات مربوطه انجام و کامیون ها ترخیص می شوند.
بمانا افزود: واردکنندگان این کامیون ها، مراحل ثبت سفارش مربوطه را نه در سامانه جامع تجارت و نه در سامانه سازمان راهداری طی نکرده اند. تا کنون هیچ کامیون ۳ سال ساختی وارد کشور نشده است.
به گفته مشاور سازمان راهداری، واردکنندگان کامیون ابتدا می بایست در سامانه سازمان راهداری و سپس سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کنند سپس از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست استانداردهای مربوطه (کیفیت خودرو و میزان آلایندگی) را دریافت نمایند.
سازمان راهداری تا کنون مجوز نهایی به هیچ واردکننده ای نداده است
بمانا اظهار داشت: هنوز هیچ واردکننده ای از سازمان راهداری مجوز نهایی واردات را دریافت نکرده است. ما تا کنون مجوز واردات کامیون به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نداده ایم؛ اگر این واردکننده ها نتوانند مجوز نهایی را ستاندن کنند، خودرو های سنگین موجود در گمرک یا بعنوان کالای رسوبی شمرده می شود یا باید به مبدأ اولیه برگشت داده شود.
وی تاکید کرد: سامانه جامع تجارت مقرر است مرجع نهایی ثبت سفارش باشد اما برای تأیید، نیازمند ستاندن مجوزهای لازم از طرف سازمان راهداری است؛ سازمان راهداری به این سامانه دسترسی داشته و تأیید این سازمان، بعنوان آخرین مرحله در نظر گرفته شده است؛ مراحل قبلی آن نیز ستاندن مجوزهای سازمان های استاندارد و محیط زیست خواهد بود.
بهبود فضای کسب و کار / وزارت صمت از چرخه نهایی تأییدکنندگان حذف شد
این مقام مسئول در سازمان راهداری درباب خبر خوشی که وزارت صمت مقرر است به مالکان کامیون های فرسوده اعلام نماید، اظهار داشت: برمبنای توافقاتی که داشته ایم، برای تسریع در ترخیص کامیون های اروپایی با عمر حداکثر ۳ سال ساخت، تأیید وزارت صمت از مراحل ترخیص حذف شده و مقرر است هر خودروی سنگینی که سازمان راهداری تأیید کند، اجازه ترخیص بگیرد.
وی افزود: به گمرک نامه زدیم که آیا تابحال کامیونی ترخیص شده یا خیر؟ و گمرک اعلام نمود که هیچ کامیونی را ترخیص نکرده است.
بمانا درباره اینکه آیا کسانی که مبادرت به واردات کرده اند، با هدف سودجویی بوده تا این کامیون ها را نگهداری کنند و بعد از افزایش قیمت ارز، آنرا به فروش برسانند؟ اشاره کرد: با توجه به این که منشأ ارز این کامیون ها داخلی نیست، قیمت آنها در خارج از کشور، تابع شرایط خاص خرید و فروش کامیون ها در اروپاست؛ آنچه سبب افزایش قیمت کامیون شده، تغییرات نرخ ارز در داخل کشور بوده و ممکنست نرخ ارز کم شود و واردکنندگان متضرر شوند.
وی اشاره کرد: تا کنون ۲۵۰۰ نفر شامل حقیقی و حقوقی در سامانه سازمان راهداری درخواست واردات کامیون تا ۳ سال ساخت را ثبت کرده اند.


منبع:

1399/08/11
23:05:34
5.0 / 5
1469
تگهای خبر: استاندارد , افزایش قیمت , بانك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک