مهر گزارش می دهد؛

تحریم روسیه برترانزیت سایه انداخت، آلترناتیوی برای كریدورشمال-جنوب

تحریم روسیه برترانزیت سایه انداخت، آلترناتیوی برای كریدورشمال-جنوب مسكن گزین: با عنایت به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه و كاهش احتمال موفقیت كریدور شمال ـ جنوب، كریدور جنوب ـ غرب می تواند بهترین آلترناتیو برای كریدورهای ترانزیتی ایران باشد.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، به تازگی ۵ كشور ایران، آذربایجان، گرجستان اوكراین و لهستان توافقنامه ای با حضور مدیران عامل راه آهن های این كشور به امضا رساندند كه به كریدور جنوب ـ غرب مشهور شد این كریدور از بندر بمبئی در هند (جنوب) شروع شده و تا «پوزنان» لهستان (غرب) ادامه می یابد.
دبیرخانه و كارگروه این كریدور در شركت راه آهن (تهران) تشكیل و فعالیت آن شروع شده است. ولی كشور میزبان برگزاری نشست های مربوطه، آذربایجان بود. كشورهای شركت كننده در نشست های مختلف مربوط به این كریدور، در مورد تنظیم و تصویب تعرفه های حمل بار در مسیر بمبئی ـ بندرعباس ـ آستارا و همینطور نرخ این تعرفه ها در ادامه مسیر به سمت كشورهای آذربایجان، گرجستان، اوكراین و لهستان با یكدیگر به توافق رسیدند.
نیم نگاهی به صنعت حمل و نقل لهستان؛ هاب ترانزیتی اروپا
صنعت حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بعنوان یكی از صنایع و منابع بزرگ لهستان بشمار می رود. این صنعت تقریبا سالانه درآمدی معادل ۵۷ میلیارد دلار را برای لهستان به ارمغان می آورد. این كشور هفتمین قدرت ترانزیت اتحادیه اروپا به حساب آمده كه تنها در سال ۲۰۱۵، دستكم ۱. ۸ میلیارد تن كالا با استفاده از مسیرهای ترانزیت تركیبی این كشور جابه جا شده است.
اگرچه حمل و نقل جاده ای بیشترین سهم بازار ترانزیت لهستان را به خود تخصیص داده، اما سهم راه آهن از این بازار پر سود هم درخور توجه است. در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۴ درصد از بار جابه جا شده (معادل ۲۲۸ میلیون تن) در مسیرهای ترانزیتی لهستان با استفاده از ۱۹ هزار و ۲۳۱ كیلومتر خطوط راه آهن این كشور انجام شده است.
ترمینال باری بین المللی ریلی ـ جاده ای پوزنان واقع در نزدیكی مرز با بلاروس، اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی با ظرفیت ۲۶ هزار تن بار در سال افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفت. ترمینال باری مالازویچ هم در سال ۱۹۷۵ در غرب لهستان افتتاح شده كه قدیمی ترین و البته بزرگ ترین ترمینال باری لهستان به شمار می آید. ظرفیت بار حمل شده سالانه ترمینال مالازویچ هم حدود ۴۰ هزار كانتینر در سال اعلام شده است.
كریدور جنوب ـ غرب جایگزین مناسب كریدور شمال ـ جنوب
اگرچه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای سیاست گذار در حوزه ترانزیت و تجارت خارجی ایران بیشترین سرمایه گذاری را بر روی كریدور شمال ـ جنوب شامل بندر بمبئی، بندرعباس، جمهوری آذربایجان و سپس روسیه و نهایتا هلسینكی (پایتخت فنلاند) برنامه ریزی كرده اند، اما با عنایت به سرد شدن روابط اروپای غربی و شمالی با روسیه، از میزان كارآیی این پروژه كاسته شده است.
این در حالی است كه با عنایت به اینكه لهستان به علت قرار گرفتن در حد فاصل اروپای شرقی و غربی یكی از هاب های ترانزیتی اروپاست، می توان با فعال كردن كریدور جنوب ـ غرب به درآمدهای ترانزیتی ریلی و جاده ای افزود.
نقش اصلی كریدور جنوب ـ غرب تحقق حمل و نقل كالا بین كشورهای اتحادیه اروپایی و هند است. این كریدور از كشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوكراین و لهستان عبور می كند و زمان ارسال كالا بین اروپا و هند را می كاهد و كالاها از این مسیر ترانزیتی ۱۵ روزه به مقصد می رسند.
كریدور جنوب ـ غرب؛ عامل افزایش تجارت ایران و اسكاندیناوی
مهدی ترابی كارشناس حمل و نقل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره كریدور جنوب ـ غرب با اشاره به اهمیت یافتن جایگزین مناسب برای كریدور شمال ـ جنوب تا زمان رونق یافتن اقتصاد روسیه و بازاریابی مناسب برای این كریدور، اظهار نمود: به نظر می رسد كریدور جدید جنوب ـ غرب نه تنها فرصت هایی جدید و قابل توجه در ترانزیت بین المللی كشورمان به خصوص در دوران پسابرجام به وجود می آورد، بلكه تا حد زیادی هم از نقایص بوجود آمده ناشی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه درمسیركریدور شمال ـ جنوب خواهد كاست.
وی ادامه داد: همینطور استفاده از مسیر ترانزیت بین المللی لهستان بعنوان بزرگترین هاب ترانزیتی اروپا و موقعیت سوق الجیشی مناسب این كشور و دسترسی به بازارهای كشورهایی همچون آلمان (از سمت غرب) و منطقه اسكاندیناوی (از سمت شمال) از دیگر نكات مثبت موجود بر سر راه كریدور ترانزیتی جنوب ـ غرب است كه باید آن را مورد توجه قرار داد.
این كارشناس ترانزیت بین الملل كالا در مورد اثرگذار بودن فعال شدن كریدور جنوب ـ غرب بر اقتصاد داخلی تصریح كرد: با عنایت به وضعیت اقتصادی مناسب كشورهای حوزه اسكاندیناوی همچون سوئد، نروژ و فنلاند و همینطور وابستگی بخش عمده ای از صنایع سنگین و فولاد صنعتی مورد نیاز كشور به این كشورها به خصوص سوئد، اهمیت فعال شدن این كریدور دو چندان خواهد شد.

1396/09/23
12:54:16
5.0 / 5
4859
تگهای خبر: راه آهن , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک