مهر خبر می دهد

آخرین وضعیت خط آهن چابهار-زاهدان

آخرین وضعیت خط آهن چابهار-زاهدان مسكن گزین: معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور جزئیات پیشرفت فیزیكی پروژه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان را تشریح نمود.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی سیستان و بلوچستان از افتتاح دو فاز از سه فاز پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تا اختتام امسال آگاهی داده بود.
وی سال قبل نیز در حاشیه مراسم افتتاح آزادراه تهران-شمال اعلام نمود: هیچگاه درباب زمان افتتاح پروژه های عمرانی، قولی نداده ام که امکان اجرای آن در زمان اعلام شده، وجود نداشته باشد.
به نظر می رسد این دفعه نیز نوبخت مصمم به اجرای وعده زمانی داده شده برای بهره برداری از پروژه راه آهن چابهار-زاهدان است.
قرار است قطعات زاهدان-خاش و ایرانشهر-چابهار تا اختتام امسال و قطعه میانی این پروژه حد فاصل ایرانشهر تا خاش نیز در سال آینده (۱۴۰۰) به بهره برداری برسد.
این پروژه به سبب اهمیت بالای آن، در سال قبل توانست مجوز تخصیص ۳۰۰ میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده و تا کنون بخش اول این اعتبار معادل ۳۰ میلیون یورو، به پروژه تخصیص داده شده است.
معاون شرکت ساخت: امکان بهره برداری از قطعات تکمیل شده خط آهن چابهار-زاهدان وجود دارد
در همین ارتباط عباس خطیبی، معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره بهره برداری فازی از این پروژه عظیم ملی گفت: سازمان برنامه نگاه درستی به این پروژه دارد؛ چون بهره برداری فازی از پروژه های عمرانی می تواند هم در کاهش هزینه ها و هم تسریع در استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده برای پروژه ها، مؤثر باشد.
وی افزود: مقرر است دو قطعه خاش-زاهدان و چابهار-ایرانشهر در دهه فجر و سپس اسفند سال آینده به بهره برداری برسند و قطعه میانی خاش-ایرانشهر نیز در سال آینده افتتاح شود. ضمن اینکه امکان بهره برداری از هر دو قطعه افتتاح شده تا زمان تکمیل کل پروژه نیز وجود دارد.
خطیبی اظهار داشت: بعنوان مثال هم اکنون زاهدان که به شبکه ریلی متصل است، می تواند مسافران را تا خاش هم منتقل کند؛ همین طور قطعه چابهار-ایرانشهر هم امکان بهره برداری دارد و ناوگان باری و مسافری می تواند در آن تردد کند؛ به خصوص که میزان جابجایی مسافر میان ایرانشهر و چابهار بسیار بالاست؛ از نظر تردد ناوگان باری هم می توانیم ایرانشهر را تا زمان اتصال به کل شبکه، بعنوان بندر خشک در نظر بگیریم و بعد از رسیدن قطارهای باری از چابهار به ایرانشهر، با بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی، بار به دیگر نقاط منتقل شود.
وی با اشاره به تسلط نگاه فازی در کل پروژه های عمرانی کشور اضافه کرد: مثلاً خط آهن تهران-کرمانشاه تا پیش از اتصال یکپارچه کرمانشاه به شبکه ریلی، در چند فاز مورد بهره برداری قرار گرفت و بعد از اتصال اراک به فیروزان، فیروزان به ملایر و سپس ملایر به کرمانشاه، هر قطعه زیر بار ترافیک شبکه رفت.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر اینکه روند کلی پروژه چابهار-زاهدان به شکلی است که همه مقامات ارشد نظام و دولت بر تسریع در نهایی شدن آن تاکید دارند، بیان کرد: ساخت قطعه خاش-زاهدان از سال ۹۰ شروع شده بود؛ اما قطعه خاش زاهدان کمتر از ۳ سال است که شروع شده و بنا بر این دیرتر از دو قطعه دیگر به بهره برداری می رسد؛ همین طور قطعه خاش-زاهدان، سخت ترین فاز این پروژه محسوب شده که ۱۹ دستگاه تونل دارد و هر یک از تونل ها، دسترسی بسیار صعب العبوری داشته و ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از جاده اصلی دور هستند.
وی با اعلان اینکه پروژه چابهار-زاهدان از نظر تامین منابع مالی تقریباً تضمین شده است، اشاره کرد: این پروژه به سبب تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی، به بازار سرمایه نمی آید؛ از همین رو می خواهیم تا دیگر پروژه های عمرانی ریلی را از محل بازار سرمایه تامین مالی نماییم.


منبع:

1399/03/08
13:25:15
5.0 / 5
2017
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک