پیشنهادی برای تصویب 16 استاندارد ملی مدیریت شهری

پیشنهادی برای تصویب 16 استاندارد ملی مدیریت شهری به گزارش مسكن گزین معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران اظهار داشت: 16 استاندارد پیشنهادی در حوزه مدیریت شهری با نظارت شهرداری تهران و كمك شهرداری كلانشهرها تدوین شده و آماده تصویب توسط سازمان ملی استاندارد است.


حامد مظاهریان در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ تفاهم نامه مشتركی بین سازمان ملی استاندارد و شهرداری تهران منعقد شده كه برمبنای آن، مسئولیت تدوین استانداردهای ملی در حوزه مدیریت شهری به شهرداری واگذار شده كه شهرداری تهران نیز با همكاری شهرداری برخی كلانشهرها موفق شده تابحال ۱۶ استاندارد را در این خصوص آماده و به سازمان استاندارد پیشنهاد دهد.

وی با اشاره به اینكه این استانداردها در حوزه های مختلف شامل پسماند، خدمات شهری، حمل و نقل عمومی، معماری و سایر حوزه های در رابطه با مدیریت شهری تدوین شده است، افزود: در آخرین موردی كه انجام شده، برای نخستین بار استاندارد مربوط آواربرداری یا پسماند ساختمانی ناشی از سوانح و محیط كار با نظارت شهرداری تهران و توسط شهرداری همدان تدوین شده كه آماده ارسال به كمیته های تخصصی سازمان ملی استاندارد جهت تصویب و ابلاغ است.


مظاهریان، با تاكید بر اینكه استانداردها باید به خوبی اجرا و بر آن نظارت شود، اشاره كرد: البته استانداردسازی نیازمند پایش و بازبینی مداوم است و از این جهت نیز باید پس از تدوین استانداردها، برای اصلاح و بازبینی در آنها نیز پیگیری لازم صورت گیرد.

لزوم هوشمندسازی فرآیندهای ارزیابی عملكرد در شهرداری تهران
معاون شهردار تهران، در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نظام جامع ارزیابی عملكرد در شهرداری تهران كه از سال قبل اجرایی شده است، اظهار داشت: فرآیندهای سنتی و گزارش گیری در ارزیابی عملكرد باید جای خودرا به فرآیندهای برخط و هوشمند بدهد تا مدیران شهری بتوانند در هر لحظه با پایش سیستم ها، نسبت به اصلاح فرآیندها اقدام نمایند.

مظاهریان با اشاره به ظرفیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای طراحی سامانه های الكترونیكی، خواهان راه اندازی سامانه های هوشمند برای ارزیابی عملكرد شد.

وی ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای بهبود مدیریت و فرآیندها را یكی از اولویت های اداره كل ارزیابی عملكرد دانست و اضافه كرد: یك سازمان پویا باید بتواند هر روز، خودرا مطابق با شرایط تغییر دهد و همزمان با رفع اشكالات در جهت بهبود فرآیندها حركت نماید.

چابك سازی سیستم شهرداری بوسیله افزایش بهره وری
مظاهریان، یكی از اولویت های شهرداری را چابك سازی سیستمی دانست و اظهار داشت: با وجود تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران، اما همچنان خیلی از بخش های شهرداری نسبت به كمبود نیرو گلایه داشته و درخواست نیرو دارند. در بخش هایی نیز به واسطه حجم كار، نیروی انسانی رضایت شغلی لازم را ندارد. راهكار حل این مشكل، افزایش بهره وری در سازمان است.
وی افزود: توجه به ارتقای بهره وری، علاوه بر افزایش كیفیت كار، می تواند رضایت نیروی انسانی را نیز ارتقاء دهد.

مظاهریان، با تاكید بر اینكه مردم باید حس كنند كه گوش شنوایی برای بیان مشكلات و گلایه های آنها از مدیریت شهری وجود دارد، اشاره كرد: مراكز نظارتی شهرداری نقش مهمی هم در افزایش رضایت شهروندان از مدیریت شهری دارند و هم می توانند مدیریت شهری را در ارزیابی عملكردها و بهبود فرآیندها یاری كنند.

لزوم كاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی
مظاهریان، یكی از اقدامات مهم در دفاتر خدمات الكترونیك شهر را تسهیل در پروسه صدور پروانه ساختمانی دانست و اظهار داشت: بانك جهانی یكی از فاكتورهای مهم رتبه بندی كشورها را سوژه صدور پروانه های ساختمانی دانسته؛ به طوریكه در سه شاخص زمان، تعداد مراحل و كیفیت صدور پروانه ساختمانی را ملاك قرار داده و كشورها را برمبنای آن رتبه بندی كرده است.
وی با اشاره به اینكه كشور ما به لحاظ آماری وضعیت خوبی در حوزه زمان صدور پروانه ساختمانی ندارد، اظهار داشت: وقتی چنین شاخصی در ارائه خدمات به شهروندان، تا این اندازه برای كشورهای توسعه یافته مهم می باشد، پس ما نیز باید به این شاخص دقت كنیم و برای بهبود آن تلاش نماییم.
مظاهریان با اشاره به اینكه ۱۷۳ پروسه برای صدور پروانه ساختمانی باید صورت گیرد، افزود: خیلی از این فرآیندها به صورت سیستمی و سریع قابل انجام است و از این جهت، لازم است تا مطالعات ضروری صورت گیرد و در یك همكاری بین بخشی، این فرآیندها اصلاح گردد.

معاون شهردار تهران كیفیت ارائه خدمات به شهروندان در دفاتر خدمات الكترونیك شهر را سوژه مهمی دانست و اظهار داشت: عمده شهروندانی كه به دفاتر بازگشت می كنند درخواست های مهمی از مدیریت شهری دارند و از این جهت، می توان آنها را شهروندانی موثر دانست كه باید به خواسته هایشان توجه و كوشش كرد تا بهترین خدمات در كمترین زمان به آنها ارائه شود.





منبع:

1398/05/30
21:33:39
5.0 / 5
31
تگهای خبر: آمار , استاندارد , بانك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک