گزارش مسكن گزین

قطار سریع السیر تهران-اصفهان همچنان در كیلومتر صفر

قطار سریع السیر تهران-اصفهان همچنان در كیلومتر صفر مسكن گزین: بااینكه طی روزهای اخیر دستور معاون اول رئیس جمهور برای تسریع در اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان، بارقه امیدی برای آغاز این پروژه است، اما ظاهرا مشكل فاینانس همچنان پابرجا می باشد.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان بااینكه در قبل از انقلاب قرار بود از طرف یك شركت ژاپنی راه اندازی شود، اما تا سال ۸۲ طرح مسكوت ماند و سپس در ۸۶ بار دیگر مطرح و قرار شد در سال دوم دولت دهم (۸۹) با همكاری شركت چینی به انتها برسد.
بار دیگر در دولت یازدهم در مسافرت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اصفهان این پروژه كلنگ زنی و مقرر شد تا اختتام دولت دوازدهم تكمیل شود. اما تابحال تنها كمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
تأكید جهانگیری بر تسریع در اجرای پروژه
این اتفاق سبب شد تا روزهای ابتدایی هفته گذشته (۱۳ مرداد ماه) اسحاق جهانگیری به همراه وزرای اقتصاد و راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیران عامل شركت های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان دو نهاد اصلی مجری و سیاستگذار راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان به همراه مسئولان نهاد تخصصی اجرای پروژه های پیمانكاری بزرگ كشور در این جلسه مبادرت به ارائه گزارشی درباب میزان پیشرفت و اقدامات انجام شده كردند.
معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به اهمیت این پروژه بعنوان پروژه ای ملی و نیز انتظار مردم برای اجرای آن، از وزارت راه و شهرسازی خواست در اسرع وقت همه جوانب این پروژه را مورد بررسی قرار داده و گزارشی جامع درباب میزان سرمایه گذاری مورد نیاز، نحوه تأمین مالی، نحوه بازپرداخت تسهیلات و برنامه زمان بندی اجرای طرح به سازمان برنامه و بودجه عرضه نماید تا این سازمان تصمیم گیری نهایی را درباب نحوه اجرا و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام دهد.
ویژگی های پروژه/ سابقه كاری شركت چینیِ فاینانسرِ پروژه
راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان بعنوان اولین و بزرگترین راه آهن پرسرعت كشور به طول ۴۱۰ كیلومتر با سرعت عملیاتی ۳۰۰ كیلومتر در ساعت در چارچوب ۲۲ ست قطار هشت واگنی طراحی شده و قادر به جابه جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور می كند.
این پروژه شامل دو قطعه تهران- قم به طول ۱۶۵ كیلومتر و قم- اصفهان به طول ۲۴۵ كیلومتر است كه توسط یك نهاد تخصصی پیمانكاری پروژه های بزرگ عمرانی وابسته به یكی از نهادهای مهم كشور و مشاركت شركت دولتی راه آهن چین در حال اجرا می باشد.
اگرچه برخی خبرها از پیشرفت كمتر از ۵ درصدی ساخت این پروژه حكایت دارد و تنها كارگاه های مربوطه تجهیز شده اند، اما نماینده ایرانی شركت چینی مدعی است زیرسازی قم ـ اصفهان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
این پیشرفت كُند در حالی است كه نماینده این شركت چینی در ایران مدعی است، شركت راه آهن دولتی چین در ۶ سال اخیر چند هزار كیلومتر خط آهن قطار سریع السیر در چین میان شهرهای مادر با شهرهای كوچكتر با سرعت ۳۵۰ كیلومتر بر ساعت راه اندازی كرده است.
معاون راه آهن: الی سی ۱۳.۶ میلیارد یوآنی چینی ها همچنان فعال است/ چرا پروژه بارها دست به دست شد؟
نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شركت راه آهن ۲۰ خرداد ماه در حاشیه نمایشگاه ریلی در جمع خبرنگاران درباره استفاده از LC چین در راه اندازی خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اظهار داشت: ارزش این ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآن است و مشكل خاصی ندارد و هم اكنون چینی ها آنرا برای ایران فعال كرده اند. اعتبار این LC نزد بانك موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانك ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شركت سازنده پرداخت خواهد شد.
به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، بااینكه معاون شركت راه آهن از فعال بودن ال سی چینی آگاهی داده است، اما بنظر می رسد یكی از اشكالات این پروژه، عدم امكان استفاده از خط اعتباری چینی هاست.
اتفاقی كه سبب شده تا كنون دستگاه مجری این پروژه چندین بار میان شركت راه آهن با شركت ساخت تغییر كند؛ چونكه اسناد اعتباری را شركت راه آهن در زمان وزارت آخوندی در راه و شهرسازی با شركت چینی به امضا رسانده و اسلامی بعد از روی كار آمدن در این وزارتخانه، دستگاه مجری این پروژه را از شركت راه آهن به شركت ساخت منتقل كرد؛ اما چون به سبب مشكلات ایران در زمینه همكاریهای بانكی بین المللی، امكان انتقال ال سی از طریق آهن به شركت ساخت وجود نداشت، بار دیگر در دولت تصویب گردید تا دستگاه مجری پروژه راه آهن سریع السیر از شركت ساخت به شركت راه آهن برگردد. اما در عمل شركت ساخت آنرا اجرا كند!
تأخیر طولانی و ۶ ساله در اجرای پروژه ملی قطار سریع السیر تهران قم اصفهان در حالی است كه سالانه تعداد زیادی مسافر در این راه جابه جا می شوند كه به سبب گران بودن هواپیما و پایین بودن سرعت قطار، به ناچار به جاده روی آورده اند؛ سفرهایی كه سبب شده تا علاوه بر هدررفت سوخت، منابع ملی نیز به هدر برود.
گفتنی است برمبنای آمار، به خاطر یارانه ای بودن نرخ سوخت در ایران، سالانه ۳۰ میلیارد دلار بنزین و ۲۹ میلیارد دلار گازوئیل نسبت به مابه التفاوت قیمت جهانی سوخت، به هدر می رود؛ با راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی سریع السیر، می توان مانع بخش نسبتا مهمی از هدررفت سالانه سوخت شد.
معاون شركت ساخت: ۱۵ روزه باید گزارش بدهیم/ دنبال فعال كردن ال سی چینی هستیم
در همین زمینه عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور كه در جلسه این هفته معاون اول رئیس جمهور با دست اندركاران و متولیان پروژه قطار سریع السیر تهران قم اصفهان حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار مهر اشاره كرد: معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا وزارت راه و شهرسازی سریعتر گزارشی از كم و كیف كار تهیه نماید.
وی اضافه كرد: بر طبق این دستور مقرر است وزارت راه و شهرسازی، مبالغ لازم و اعتبار مورد نیاز برای تكمیل طرح را نیز احصا كند كه شركت ساخت و توسعه این گزارش را ۱۵ روزه تهیه و به رئیس سازمان و برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی ارائه خواهدنمود.
این مقام مسئول در شركت ساخت و توسعه افزود: دستور معاون اول رئیس جمهور تأثیر مهمی در تسریع در اجرای پروژه خواهد داشت و تا كنون برای این پروژه، نشستی در این سطح برگزار نشده بود.
به گفته خطیبی این پروژه مقرر است از محل فاینانس چین تأمین اعتبار شود اگر بتوانیم ال سی چین را فعال نماییم، مشكل اجرای این پروژه حل خواهد شد.
معاون شركت ساخت و توسعه اظهار داشت: مقرر است جلسه دیگری اجرا شود و در آن همه جزئیات پروژه تشریح خواهد شد.
وی اشاره كرد: این پروژه، خاص، بزرگ و سنگین است كه همین موارد اجرای كار را سخت كرده است. زمانی كه رئیس جمهور قول اجرای این پروژه را تا ۱۴۰۰ داده بود، مشكلات تحریم در كار نبود.


منبع:

1398/05/22
13:37:57
5.0 / 5
3384
تگهای خبر: آمار , اسناد , بانك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک