؛& 39;گنج پنهان درسواحل مكران؛(قسمت دوم)

چابهار مكمل بنادر منطقه راه اندازی خط كشتیرانی بین كراچی و چابهار

چابهار مكمل بنادر منطقه راه اندازی خط كشتیرانی بین كراچی و چابهار به گزارش مسكن گزین مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینكه چابهار مكمل بنادر منطقه است، اظهار داشت: هیچ رقابتی با بنادر منطقه نداریم و به دنبال شروع خط كشتیرانی مسافری میان كراچی و چابهار هستیم.


به گزارش مسكن گزین به نقل از ایرنا، بهروز آقایی مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت تسریع در پیوند بندر چابهار به شبكه ریلی كشور اضافه كرد: باید روی ریل تمركز نماییم چون دنیای امروز دنیایی است كه به سمت رقابت پیش می رود و شما نمی توانید هر كالایی را با هر قیمتی صادر یا وارد كنید و شما اگر بخواهید مواد معدنی صادر كنید نمی توانید با هر قیمتی صادر كنید و زمانی رقابت پذیر می گردد كه شما هزینه ها را بتوانید كاهش دهید و از یك حمل و نقل آسانتر استفاده كنید و امروز حمل و نقل ارزان ریل است و باید تمركز روی ریل باشد.

** بندر چابهار مكمل بنادر منطقه است
وی در پاسخ به این سووال كه آیا سایر رقبای بندر چابهار مانند گوادر یا شهید رجایی كه در جوار شما است، این خطر وجود ندارد كه رقابت تبدیل به تخاصم بشود؟ اظهار داشت: در مورد بنادر این را عرض كنم كه بندر چابهار بعنوان پشتوانه بنادر جنوبی كشور و سوپاپ اطمینان بنادر حوزه خلیج فارس است.
آقایی افزود: در حوزه بنادر منطقه هم به جرات می توان گفت بندر چابهار بعنوان مكمل بنادر منطقه است و رقابتی در حوزه بنادر منطقه نداریم و بنادر منطقه را بعنوان پشتیبان خود و مكمل خود و خودمان را بعنوان بندری كه می توانیم خدمت رسانی نماییم به مردم منطقه، می دانیم، امروز فضای ما در بندر چابهار فضای پیوند دوستی ها در بنادر منطقه است. بندر چابهار توسعه پیدا كرده به این جهت كه سهم اقتصاد دریامحور را در منطقه دریای عمان توسعه دهد و در نهایت به مردم كشور و منطقه خدمت رسانی كند.
وی اضافه كرد: ما بندر گوادر پاكستان را بعنوان مكمل خود و خودمان را بعنوان مكمل گوادر می دانیم و از این بابت با افزایش ظرفیت بندر گوادر و بندر چابهار كالاهای ترانزیتی و كالاهای ترانشیپی در این دو بندر افزایش پیدا خواهد نمود و در نهایت كشتیرانی ساحلی بین ایران و پاكستان راه اندازی خواهد شد كه این نخستین نفعش برای كشتیرانی ساحلی و محلی بین دو كشور است.
آقایی افزود: در حوزه ریلی هم اعتقاد داریم باید بندر گوادر و بندر چابهار با ریل بهم متصل شوند و حتی در نهایت بندر چابهار بعنوان حلقه واسط بین بندر شهید رجایی و بندر گوادر به صورت ریلی بتواند ایفای نقش كند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه كرد: یكی از موضوعاتی كه امروز بین ما و پاكستان مورد توافق قرار گرفته راه اندازی خط كشتیرانی مسافری بین كراچی و چابهار است، جهت استحضار ما امروز یكی از بزرگترین ترمینال های مسافر دریایی بین المللی در چابهار راه اندازی كرده ایم كه این ظرفیت را هم برای عمان هم افغانستان و هم پاكستان می خواهیم استفاده نماییم.
'مذاكرات خوبی بین ما و پاكستان در مورد راه اندازی خط كراچی به چابهار انجام شده كه انشاالله در ماه های آتی مراحل شروع عملیات كشتیرانی صورت خواهد گرفت. '
وی اضافه كرد: در مسافرت اخیر با آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به كراچی، این جزو یكی از توافقات سفر بود و قرار براین شد كه جمهوری اسلامی ایران و پاكستان هماهنگی ها و مقدمات لازم را در دستور كار قرار دهند كه ما هم متعاقب آن مكاتبات زیادی با وزارت امور خارجه و پاكستان انجام دادیم. به نظر می آید در ماههای آتی این مهم صورت خواهد گرفت.
آقایی در پاسخ به این سووال كه بین بندر چابهار و بمبئی اقدام مشابهی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر خط كراچی به چابهار پایدار باشد، بنادری كه نزدیك به كراچی هستند، می توانند از این خط استفاده كنند. حالا یا از كراچی به چابهار از این خط استفاده می نمایند یا خط های دیگری كه به این خط كراچی به چابهار متصل خواهند شد.
وی در پاسخ به این سووال كه بخش كنسول وزارت خارجه آمادگی برای این كار دارد، اظهار داشت: بله در سفارت ما در پاكستان این مورد مطرح و مكاتباتی هم انجام شد و هم سفارت پاكستان در ایران و هم اینكه بنادر كشور این مورد را در دستور كارشان دارند و انشاالله در روزها و ماههای آتی به یك نتیجه خیلی خوبی خواهیم رسید.

** بی حاصل بودن اقدام تروریستی اخیر در چابهار
وی همینطور در مورد اقدام تروریستی اخیر در چابهار اظهار داشت: به نظرم نوع حمله ای كه در چابهار انجام شد شاید صحه گذاری بر شكست دشمنان جمهوری اسلامی بود چون كه در مباحث اقتصادی و توسعه ای بندر چابهار هیچگونه اختلالی تا كنون نتوانسته اند تولید كنند.
بخواهان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به هر راه و دسیسه ای از قبیل ناامن كردن بندر چابهار رو آوردند كه به نظرم كاربردی نداشته و نخواهد داشت. همانگونه كه این نوع حملات در 40 سال قبل هیچ اثری بر اراده جمهوری اسلامی ایران نداشته و مطمئنا از این به بعد هم نخواهد داشت.

** مسوولیت اجتماعی
آقایی همینطور در مورد مسوولیت اجتماعی اداره كل بنادر دریانوردی در قبال چابهار اظهار داشت: هدف اصلی طرح توسعه بندر شهید بهشتی در جهت مسوولیت های اجتماعی بوده و از زمانی كه كار ساخت این بندر شروع شده نیروهای بومی در آن مشغول به فعالیت هستند و غالب این نفرات از شهرهای اطراف و چابهار هستند.
وی اضافه كرد: به ازای یك میلیون تن بار كه به بندر چابهار ورود كند حدود هزار و 300 تا هزار و 400 نفر اشتغال پایدار بوجود می آورد و این نشان از هدفگذاری دولت بخصوص سازمان بنادر در زمینه مسوولیت های اجتماعی بعنوان هدف اصلی است و در نهایت بعنوان هدف های اقتصادی و ارتقای شاخص های دریایی كه تابحال در این قسمت موفق بوده ایم.
آقایی افزود: در چند سال قبل 6موج شكن یا بنادر كوچك محلی ساخته ایم كه عملا جهت خدمت رسانی به صیادان و بومیان محل بوده است، امروز این افتخار را داریم كه سازمان بنادر و دریانوردی در بحث های تجسس و نجات و كمك به صیادان بیشترین خدمت رسانی را در سواحل كشور انجام داده و سال قبل حدود یك سوم كل نجات یافتگان كشور در بندر چابهار خدمات نجات انجام داده ایم.
وی اضافه كرد: در بحث صیادی و ثبت شناوران، كارهای ثبت و بازرسی بیشتر از سه هزار و 700 شناور، در رابطه با تخصص شناوری در حوزه استان را انجام داده ایم و بیشتر از 25هزار دریانورد در استان سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند كه گواهینامه های این صیادان توسط سازمان بنادر و دریانوردی به روز رسانی می گردد و امتحانات مربوط به این دریانوردان هم در سازمان بنادر و اداره كل صورت می گیرد. در نهایت بحث های ایمنی شناورهای دریایی در حوزه استان و سواحل به بهترین نحو و مطلوب ترین حالت انجام شده است.
آقایی افزود: امروز در تمام مقاطع تحصیلی مدارسی را راه اندازی كردیم كه بیشتر از 90 درصد از مردم چابهار را پوشش می دهد كه شاید 10درصد از این نفرات مربوط به اداره كل یا كاركنان هستند و بقیه این دانش آموزان مربوط به شهر هستند كه باز یك نوع خدمات دهی مناسب در سطح شهر و مدارس عرضه می نماییم. در مورد مجموعه های ورزشی كه تلاش كردیم در خدمت ورزشكاران شهر باشیم كه در این زمینه هم پیشقدم بوده و تلاش كرده ایم خدمات خوبی به ورزشكاران عزیز عرضه نماییم.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: كارهای این سازمان در شهر چابهار و استان سیستان و بلوچستان در جهت مسوولیت های اجتماعی و خدمات رسانی به مردم و در جهت تولید اقتصادی پایدار برای مردم منطقه بوده است.
پژوهشم**1552**


1397/10/02
20:52:16
5.0 / 5
4489
تگهای خبر: توسعه , تولید , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک