سازمان بنادر اعلام كرد:

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده مسكن گزین: مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: طرح­ نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده، بزودی اجرایی می گردد.



به گزارش مسكن گزین به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ ​­­نادر پسنده­ درباره نوسازی شناورهای فرسوده، اظهار داشت: هدف اصلی­ طرح­ نوسازی شناورهای فرسوده، ایمن كردن شناورها است. این نگرانی وجود دارد كه كشورهای منطقه در آینده ای نه چندان دور از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت كنند.
وی­ اظهار داشت: سازمان های متعددی، چون سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد بار و مسافر، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، تامین اجتماعی و وزارت كار در اجرایی شدن­ طرح نوسازی شناورهای فرسوده دخیل هستند. سازمان های یاد شده تاثیر بسزایی در نوسازی ناوگان مسافری دریایی و­ باری دارند.
شناورهای بالای ۴۰ سال؛ اولویت پروژه جایگزینی
پسنده­­ بیان كرد: هم اكنون حدود ۴۵۰۰ لنج تجاری در بنادر ایران وجود دارد كه باید در ردیف نوسازی­ قرار گیرند. بر این اساس شناورهای بالای ۴۰ سال كه تعداد آن ها به ۴۱۲ فروند می رسد، اولویت­ پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.
پیشنهاد دو مدل مالی به مالكان لنج های فرسوده
مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح كرد: از آن جا كه شناور فرسوده از رده خارج، همچنان دارای ارزش افزوده است و خدماتی را به مالك خود عرضه می دهد، یك روش درطرح نوسازی لنج های فرسوده این است كه تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالك پرداخت گردد و در مقابل مالك لنج به همان میزان مبلغی را بعنوان آورده اضافه كند.­
وی اضافه كرد: مالك لنج می تواند در ازای دریافت تسهیلات بلاعوض فقط­­ شناور خویش را اسقاط كند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد. تلاش سازمان بنادر و دریانوردی بر این است كه حدود ۱۰ برابر آورده مالكان، به آنها وام با حداقل بهره بدهد.
پسنده با بیان این كه جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای بزرگ و ایمن در اولویت است، متذكر شد: برای آنكه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنج های فرسوده می توانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام نمایند. به صورت مثال اگر ۵ مالك شناور با یكدیگر متحد شوند، ­ تسهیلات آنها ۵ برابر می گردد و متعاقبا هزینه كافی برای خرید شناور تامین خواهد شد.­
وی­ اظهار داشت: كسانی كه نخواهند از وام بلاعوض استفاده كنند، روش مالی دیگری برای آنها تعریف شده است. وام­ با شرایط بهتر، یعنی مبلغ بیشتر و سود كمتر به مالكی داده خواهد شد كه درخواست تسهیلات بلاعوض­ را نداشته باشد. این وام از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.
تغییر ماهیت كارگاه های لنج سازی
پسنده افزود: همه این شناورها در داخل كشور ساخته می شوند. كارخانه های سازنده باید ظرفیت تولید ۸۰۰ شناور جدید را داشته باشند. علاوه بر این كارگاه های لنج سازی نیاز به تغییر ماهیت دارند تا به كارگاه های سازنده شناورهای جدید تبدیل شوند. این ۸۰۰ شناور جدید می تواند اشتغال و گردش مالی قابل توجهی را در صنایع كشتی سازی تولید كند. صنایع دریایی وصندوق توسعه ملی حامی كشتی سازی در این بخش خواهند بود. مالك شناور در این كه تسهیلات خویش را صرف ساخت چه نوع شناوری كند، اختیار تام دارد.­
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اسقاط لنج های فرسوده و مشكلات زیست محیطی متعاقب آن، اظهار داشت: به تازگی یك شركت دانش بنیان امكاناتی را فراهم نموده است كه می تواند بدنه فایبرگلاس لنج ها را­ بازیافت­ كند.
وی درباره بازسازی شناورهای صیادی اضافه كرد: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است. شناورهای این سازمان شرایط ایمن و مطلوبی ندارند و البته سازمان شیلات در تلاش است تا این شرایط را بهبود ببخشد. شناورهای صیادی در چارچوب طرح جایگزینی شناورهای فرسوده نیستند و فقط شناورهای تجاری مشمول این طرح می شوند.

1397/05/02
15:24:58
5.0 / 5
5111
تگهای خبر: تسهیلات , تولید , نوسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک