عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال افزایش یافت

عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال افزایش یافت مسكن گزین: خرم آباد - نرخ عوارض دریافتی از خودروها در آزاد راه 104 كیلومتری خرم آباد - پل زال از روز شنبه 22 اردیبهشت ماه 97 افزایش پیدا كرد.


به گزارش مسكن گزین به نقل از ایرنا، عوارض دریافتی از خودروهای سواری از 12 به 15 هزار تومان، وانت از 25 به 30 هزار تومان، خاور از 28 به 30 هزار تومان، اتوبوس و 2 محور از 32 به 35 هزار تومان، تریلی از 50 به 55 هزار تومان، مینی بوس از 25 به 30 هزار تومان و كامیون سه محور از 38 به 45 هزار تومان افزایش یافته است.
نرخ عوارض تانكر هم تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود كه از امروز 60 هزار تومان اعلام شده است.
آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل 2 شهر خرم آباد و اندیمشك به طول 104 كیلومتر قرار گرفته كه با هدف كاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه 400 میلیارد ریال در مصرف سوخت، كاهش 60 كیلومتری طول آزاد راه نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشك، كاهش بار ترافیكی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در 11 آبان سال 89 به بهره برداری رسید.
ساخت این آزادراه حدود 750 میلیارد تومان هزینه داشته كه 50 درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده كه گفته می گردد سهم دولت بعد از پنج سال از محل صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از 18 سال تا 30 سال بعد از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.
آزادراه كه به صورت چهار خطه با عرضی در حدود 26 متر احداث شده در فاصله 18 كیلومتری جنوب غربی خرم آباد شروع شده و در 3.5 كیلومتری روستای پل زال واقع در حدود 60 كیلومتری شهر اندیمشك خاتمه می یابد.
عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز هم با گذشت حدود هشت سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به دنبال داشته است.
مردم لرستان و خوزستان بخصوص شهرهای خرم آباد، پلدختر، اندیمشك و دزفول به علت همزبانی و نزدیكی فرهنگ های بومی به یكدیگر، از دیرباز دارای مراودات اقتصادی و خانوادگی بوده اند كه با عنایت به رفت و آمدهای به نسبت زیاد مردم لرستان و خوزستان، احداث این آزادراه نویدی بود بر كاهش حجم تصادفات و رفاه مردم كه البته این مهم محقق و آزاد راه خرم زال علاوه بر انتفاع مردم لرستان، به شاهرگ حیاتی ترانزیتی كشور تبدیل شد.
شاهراهی كه برخی اعتقاد دارند مبلغ بالای عوارض آن باعث فرار رانندگان از این مسیر می گردد كه این امر منجر به افزایش تصادفات در محور قدیم شده است.

** عبور روزانه حدود 11 هزار خودرو در آزادراه خرم آباد - پل زال
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال در این خصوص به ایرنا اظهار داشت: ترافیك روزانه این محور 10 هزار و 900 وسیله نقلیه است.
عبدالرضا دستمالچی اضافه كرد: مجموع ترافیك سال قبل هم سه میلیون و 972 هزار و 708 وسیله نقلیه بوده كه حدود 11 درصد نسبت به مشابه ماقبل آن افزایش داشت.
وی با اشاره به هزینه كردبخش خصوصی در این طرح اظهار داشت: با عنایت به حجم بالای ترافیك و هزینه های نگهداری و تعمیر، عوارض آزادراه طوری محاسبه می گردد كه بخش خصوصی متضرر نشود.
دستمالچی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه هم اظهار داشت: 15 میلیارد ریال در ماه برای نگهداری این مسیر هزینه می گردد.
وی افزود: طبق قانون 25 درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شركت بهره بردار، 35 درصد عوارض های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می كند.
وی با اشاره به اینكه نگهداری و تعمیر آزاد راه به صورت دائم انجام می گردد اضافه كرد: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال با بعضی از عوارضی های كشور درست نیست چون كه این عوارضی ها از مرحله بهره برداری خارج شده اند و عوارض آنها كسب سرمایه جایگزین است.

** افزایش عوارض آزادراهی با تاییدیه وزارت راه و شهرسازی است
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال اظهار داشت: افزایش عوارض آزادراهها با تاییدیه و ابلاغ كتبی دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی است.
دستمالچی اضافه كرد: در حالیكه مقرر شده عوارض آزادراهی كشور سالانه افزایش یابد اما افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم زال، بعد از حدود 20 ماه صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینكه اخرین اعلام افزایش عوارض آزادراهها ابتدای شهریور سال 95 بوده، اظهار داشت: كارگروهی در این راستا تشكیل می گردد كه شركت های بهره بردار یك عضو آن هستند و پیشنهاد خود در مورد افزایش نرخ را عرضه می دهند.
دستمالچی ادامه داد: در اعلام نرخ های جدید، چند مورد از قیمت ها، بیشتر از رقم پیشنهادی شركت بهره بردار آزادراه خرم آباد - پل زال است.
وی در مورد چگونگی افزایش نرخ عوارض آزادراهها خاطرنشان كرد: پیشنهاد شركت بهره بردار خرم - زال به وزارت راه و شهرسازی اعلام و این وزارتخانه با بعضی از انها موافقت كرده وبرخی از رقم های پیشنهادی را هم افزایش داده است.
وی اظهار داشت: عوارضی كه از مسیر پل زال تا اندیمشك از رانندگان و مسافران دریافت می گردد ارتباطی به حوزه لرستان ندارد اما خیلی از رانندگان و مسافران تمام مبالغ عوارضی را كه پرداخت می كنند به حساب بهره بردار این آزادراه می گذارند.
دستمالچی اضافه كرد: تنها 104 كیلومتر از آزادراه خرم آباد - پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشك است كه بهره بردار عوارض آن شركت دیگری است و ارتباطی به شركت بهره بردار خرم آباد - پل زال ندارد.

** درصد افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال قابل قبول نیست
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در این باره اظهار داشت: رانندگان ترمینال مسافربری جنوب امروز شنبه نسبت به نرخ های جدید معترض بوده و نامه اعتراضی در این راستا تنظیم كرده اند.
مصطفی ملكی صادقی اضافه كرد: افزایش نرخ عوارض آزاد راه منجر به افزایش نرخ بلیط و در نتیجه كاهش استقبال مسافران از ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد.
وی اظهار نمود: به صورت متوسط در پنج سال قبل استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر 14 تا 20 درصد كاهش یافته كه نرخ های جدید هم عامل مضاعفی برای ادامه این روند خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: نامه اعتراضی انجمن صنفی رانندگان بخش مسافر هم با دستور مدیركل استان برای پیگیری و حصول نتیجه، به وزارت راه و شهرسازی و سازمان متبوع ارسال شد.
به گفته وی افزایش نرخ عوارض، باعث گرایش رانندگان بخصوص رانندگان خودروهای سنگین به محور قدیم پلدختر و افزایش تصادفات می گردد.
7269/6060


1397/02/22
19:23:47
5.0 / 5
30
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک